Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, December 28, 2012

DC ~ Derhaka Crepe!


Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua...

Hari ini merupakan Jumaat terakhir di tahun 2012 & hanya tinggal kira2 3 hari saja lagi kita akan menyambut tahun baru 2013.  Kalau dulu2 masa baru kawin (tahun 1999) selalu dok berdoa moga cepat2 dapat baby sebab nak lahirkan anak pada tahun 2000. Sebabnya sangat teruja bila nak masuk Y2K tu kan.. lagipun kalau anak lahir tahun 2000 nanti senang nak kira umur anak hehe.... masuk tahun 2001 anak umur setahun & begitulah seterusnya.  Tak sangka now dah nak masuk tahun 2013 bermakna anak sulung pun dah nak masuk umur 13 tahun... cepatnya masa berlalu kan?  Dah besar dah anak dara ku itu... 12 tahun suka duka bersama dengannya.. macam2 kerenah juga & selalu jugalah gaduh2 manja hehehe... tapi tulah.. walaupun pening dengan macam2 kerenah anak2 ni.. bila nak berpisah buat sementara tu hati tetap terasa sayu.. alahaiii.. dah mulalah tu... hehehe..... 

Ok ok.. jangan dok layan sangat perasaan tu kan.. sila cekalkan hati mu wahai ibu... Ok hari ni saja nak tunjuk hasil DC atau Derhaka Crepe yang ku buat baru2 ni.. hehehe... ye betul DC tu Durian Crepe! Tapi ini DC versi derhaka dari MaDiHaA sebab tulah tak berapa cantik hasilnya... haa.. sapa suruh derhaka.. hehe.. Yang sebenarnya bukan saja2 nak derhaka.. tapi derhaka yang tak diniatkan atau tak disengajakan gitu.  Memang dah pasang angan2 nak buat DC ni walaupun aku bukan penggemar tegar durian.  Tapi batasan masa sering menghalang walaupun stok durian memang boleh dikatakan berbakul2 ambil dari kampong.. hehe.. yelah durian free ambil dari kampong kan.. tapi tulah dek kesibukan terlampau sampai takde masa nak mencelah buat DC ni.  Tapi alhamdulillah berjaya ku frozenkan beberapa biji durian untuk buat DC.  Bila dah ada masa nak berDC.. tup2 stok tepong ubi pulak yang bermasalah.  Tepongnya ada.. tapi sudah expired! Disebabkan masa membuat DC ni di waktu malam.. maka dah malas la aku nak keluar membelinya.. maka tawakkal ler ku buat dengan menggantikan tepong ubi dengan tepong jagung & hasilnya.............. anda tengoklah sendiri... sedihhhnyerrr.......!  Tak cantik jadinya walaupun kulitnya berjaya dihasilkan sebegitu tipis tapi permukaan crepe tu tak jadi mulus seperti yang sepatutnya... hehehe.. Nak buat macamana kan.. takperlah inikan versi derhaka yang tak sengaja... lain kali ada masa kita buat ikut resepi betul2 ye.. hehe..





Pada tekak ku.. makan Durian Crepes ni saling tak tumpah macam makan durian yang sebenar je (sebab aku letak isi durian byk kot)... entahlah apa yang sedap sangat sehingga DC menjadi satu fenomena.. sebab rasanya memang sebiji macam makan durian je pada ku.. (jadi lebih baik makan durian je.. tak payah penat2 buat crepe bagai.. hehe) mungkin sebab aku bukan 'antu durian' jadi pada ku DC ni biasa2 je.  TAPI mungkin jika fillingnya menggunakan campuran krim kastard mungkin rasanya sedikit berbeza & lebih sedap kot.  Nanti ku buat eksperimen yang lain.. itupun kalau ada kerajinan ler... 

Terima kasih penyumbang asal resepi Eyna Haneyna & tak lupa juga pada Zila yang berkongsi resepinya di blog beliau sehingga akhirnya muncul juga DC ni di blog MaDiHaA walau dengan versi derhaka...  hehe..


DURIAN CREPE 
by : eyna haneyna 
dicuba oleh : zila4ever & MaDiHaA aka Ratna
 bahan-bahan
-20gm tpg gndum
-20gm tepung ubi (terpaksa ganti tepong jagung sebab stok tpg ubi dah expired! ~ jangan ikut MaDiHaA ye sebab hasilnya kurang memuaskan..)
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
-150ml air
-pwrna kuning (MaDiHaA guna warna kuning + hijau epal)
-perisa durian 

cara-caranya
masuk semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..
kalau pekat  tambah air sedikit
boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang..
layangkan kuali agar adunan sekata
masak atas api kecil.
masak hingga kering,angkat tak perlu terbalikkn semasa  mengangkat.

filling
-150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..
(boleh mix sekali dgn 2sdb isi durian)
-isi durian..

-ltkkn fresh cream letak isi durian ..dan letak lagi fresh cream di atasnya..
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..
-siap

Selamat mencuba!

18 comments:

hazila said...

Saya juga yang belum sampai seru nak crepe mengcrepe ni...

Azueriena Norash said...

lawakk jerk baca entry akak...betul kak..azue pun x tahu kenapa tiber2 sumer org nak mengerepe....azue dah lama mkn...sblm nie diorg panggil pan cake durian... mungkin harga kat kedai mahal...so ramai yg buat sendiri....

pada azue durian crepe nie mkn ketika susah nak jumper durian...baru feel abess...kalau durian bersepah...makan jerk buah durian tu...hahahaha...

Liza said...

salam madihaa, Liza pun baru try buat ari tu..tp inti kastad...Liza pun kurang jugak dgn crepe durian ni, tp terpaksa jugak buat sbb nk rasa cmner la rasa kuih yg mnjd sebutan ni kan....hihiii

JaSSNaNi said...

wow.... pandai dah akak wat... nani tak terCUBA lagi wat.. dah abis musim doyan pun.. lepas ni kena tunggu next musim la, baru nak wat kot.. tak pun time tu dah ada alasan lain.. payah jaga baby.. kan.. skrg ni jaga baby dlm perut pun malas tahap gaban.. apa pun tak nak... makan je tau...
mgkn hari ni last keje kot nani.. sbb monday nak gi spital... so next year.. mgkn keje dah.. atau dah bersalin kita pun blom tau... hari isnin cek baby.. kalau songsang lagi doktor nak operate je.. sbb doktor kata kena operate before date due.. so next week dah 36 weeks.. ikut jadual dokor kata nak operate 36 weeks.. wallahualam.. mudah2an baby dah pusing kedudukan.. tak songsang lagi.. kalau tak songsang.. bley bersalin normal dan tunggu sakit je.. hmmm ape pun akak doakan nani selamat ye... mintak ampun mintak maaf sekiranya ada terkasar bahasa, terlantang suara.. terusik hati ke... ye kak..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

derhaka pun tetap sedap!

Qasey Honey said...

wlaupon versi derhaka tp ttp mjadi jugak tu kak..QH pon ade wt jugak dc ni di kg..bg jiran2 mak mrasa pulak..hehe

wati said...

saya dari sehari ke sehari nk buat ada saja halangan....mungkin kena tunggu musim durian akan dtg kot...

Amie said...

Alahai Madiha.... Amie lagilah kalau bab tepung menepung ni bukan lagi banyak keluar derhakanya, kena daulat lagi ada... yang hanguslah, yang benyeklah... apa-apa entah lagi tapi bak kata Ucu Bakery, itu semua seni he he he ehhh. Apa pun kalau isinya dah durian, memang tetap sodap!
Cerita anak-anak kita kan Madiha, memang selalu gaduh2 manja, lain peringkat usianya lain2 perangainya... itulah orang kata, anaklah penawar, anaklah peracun tapi kalau tak ada rasa sepi dunia!

Qhaifa Nur said...

marah yup sbb tak cantik...tapi CD mmg terbaik dan sedap tau...

zila norazila said...

salam kak..h ehhe x per kak asal sedap..dah sampai seru nak buat yer kak..bagi penggemar durian memang laju jew kan kak..:) ank zila suka yg oreo..durian dia suka mkn camtu jew..:)

Ayu said...

Assalam ratna..wah akhirnya tiba giliran ratna pula untuk mengcrepe ya..akak belum lagi ni..entah lah bila tu..kalau durian crepe ni rasa2nya tak akan tiba kedapur akak kot sebab akak tak makan durian yang dibuat kuih atau apalah..sebab lebih suka durian makan gitu2 aje..hehe..tapi mungkin crepe flavour lain tak tahu lah.. ooops..terlupa nak comment..terimakasih ya sudi mencuba recipe pais ayam temasek tu..hari tu nak comment tapi guna hp susah pulak, sampailah kehari ni duduk depan pc baru boleh..:)

tun_telani said...

Salam kak madiha.. hahahaha... tun pun rasa yg DC ni macam mkn durian je. tun wat filling custard. mmg baik mkn durian fresh. hehe.. tp hasben tun mmg minat gler DC nih, tu yg buat berulang2 tu.

EmbunRosaliza said...

Assalam madihah, agaknya bukan peminat durian tu yg rasa mcm biasa aje heheh. Klao rumha akk ank2 semua kata mcm ice cream, akk boh cream kastard.

mama sara nur said...

assalam k.madiha
sama la kita kawin 1999 he he sy lg bersalin awal 5 januari 2000 tp mlm tahun baru sibuk tgk bunga api lg tu sambil berjaga-jaga
ye ker kak rasanya tak penah rasa crepe durian sb kurang minat tp kalu durian memang suker la he he nak lg skrg jenuh duk bau durian je sepanjang duk kg, hari2 ngadap dah naik pening nih
nak buat pun tak terbuat lg

Rohah said...

kita suka makan Dc kak,musim dah nak abis, tapi macam nak teringin buat dan makan lagilah..

rahel said...

Salam Kak Ratna...
Banjir durian crepe ek.....post la sikit k sabah....

D I A N A said...

semua org dah cube2 resepi crepe nie.. deana asik duk search resepi.. tp x buat2 lagi..tgk cam susah jer nk wat.. hihii... hope one day dpt ler try crepe nie :) .. thnks for the recipe ^__^

Mama Ayra said...

wah sedapnye! nak cuba jugakla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com