Monday, May 6, 2013

Apam Beras / Apam Tapai Nasi

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Apa khabar semua? Sihat ke tu? Ada yang demam-demam?  Demam pilihanraya sudah berlalu... kot la ada yang demam terkejut ke apa kan.. Ataupun keputusan di luar jangkaan... hehe.. Apa2pun... keputusan telah termaktup.. samada suka atau kurang suka.. kenalah ikut pilihan majoriti kan... MaDiHaA teringat kata-kata arwah ayah dulu bila tiap kali pilihan raya... katanya.. tak perlu nak taksub sangat dengan mana-mana parti politik sampai nak bergaduh sesama sendiri.. walau siapa pun yang memerintah.. tak kerja tak makan... hehe.. betul jugakan.. itu pendapat arwah ayah MaDiHaA la kan.. pendapat orang kampong.. seorang yang workoholic.. walaupun dah ada pendapatan hasil kebun dari FELDA tapi arwah masih rajin mengusahakan kebun sayur berekar2 tanpa sebarang bantuan kewangan untuk pasaran komersial.. biasanya hasil kebun di jual ke Pasar Besar Segamat.  Semuanya dah tinggal kenangan bagi kami...

Ehh dah melalut pulak mengimbas kenangan lalu.  Jom.. apa kata kita bersarapan atau minum petang dengan apam beras ni... Setiap kali MaDiHaA terima tempahan apam beras.. setiap kali itulah juga MaDiHaA buat ekstra untuk makan sendiri.  Kebetulan anak2 pun suka lebih2 bila dihidang dengan kelapa parut berkulit hijau... memang sedap sangat.  Bila buat lebih tu.. dapat jugalah bersedekah pada pengasuh, jiran-jiran & juga rakan sekerja.  


Baru ni ada yang tanya MaDiHaA takde nak buat kelas apam ke?  Alamakkk... tak terfikir la pulak nak buat kelas apam atau apa-apa kelas sekali pun.  MaDiHaA bukanlah pandai sangat hingga nak buka kelas mengajar orang lain.  Diri sendiri pun masih belajar & meniru-niru resepi orang lain... nak mengajar orang jauh sekali.  Lagipun rasanya kuih apam ni takdelah susah sangat nak membuatnya.  Apa lagi kuih apam polkadot atau apam ladybug tu.... dah pernah juga MaDiHaA berkongsi cara2 membuatnya.  Dalam blog rakan-rakan yang lain pun banyak juga yang berkongsi cara2 mencorak apam bercorak tu. Rasanya.. jika study betul-betul insyaAllah pasti boleh buat.  Tak perlulah nak membazir2kan duit nak masuk kelas... Kecualilah resepi-resepi canggih yang orang takmau berkongsi ataupun resepi berbayar tu... yang tu memang kena masuk kelas untuk belajar & dapatkan tips2 yang berguna.  Bagi yang tak berapa mampu macam MaDiHaA kena fikir dua kali kalau nak belajar.  Kelas2 yang pernah MaDiHaA ikut sebelum ni pun biasanya adalah kelas2 anjuran Pertiwi atau MBPJ.. jadi yurannya tidaklah terlalu mahal... 

Oklah jom belajar buat apam beras tanpa perlu bayar yuran.. hehe... senang je.. takdelah susah mana.. yang penting kena ada kerajinan... insyaAllah pasti menjadi.. MaDiHaA tak pasti samada pernah kongsi resepi di sini.. jika sudah ada ini kira resepi ulangan la ni ye... Jika di Fotopages sememangnya ada... Resepi apam beras kali ni ialah pure apam yang hanya menggunakan tepong beras & juga tapai nasi... memang sedap..!




APAM BERAS / APAM TAPAI NASI
Resepi : Ogy (kakak Hajar)

 Bahan2
2 1/2 cawan tepung beras
2 cawan air
3/4 cawan tapai nasi
3/4 cawan gula
2 paket ENO ( 1/2 tbsp )
pewarna yg disukai

 
Cara2 menyediakan
Semua bahan diblend kecuali ENO & pewarna.
Tuangkan ke dlm bekas, tutup & perap 1-3 jam.
Selepas perap 1-3 jam, masukkan ENO..gaul sebati.
Bahagikan adunan kpd 2.  1 warna asal,1 lagi warna yg disukai
Masukkan dlm acuan cawan kecil...kukus 10-15 minit.


Nota MaDiHaA : sebelum membancuh adunan dengan ENO.. panaskan periuk pengukus terlebih dahulu. Acuan apam disapukan dengan sedikit minyak masak disekelilingnya sebelum menuang bancuhan apam.




 


RESEPI TAPAI NASI  
Resepi : MaDiHaA

3 mug nasi sejuk ~ dileraikan
1/4 (suku) biji ragi tapai ~ dihancurkan
& tapis dengan penapis teh



Cara menyediakan

Gaul nasi sejuk dengan ragi & simpan dalam bekas bertutup di tempat yg gelap. Biarkan selama 3 malam. Bila tapai dah masak & mengeluarkan air.. bolehlah disimpan dalam peti sejuk jika ada lebihan utk kegunaan akan datang. 


Selamat mencuba!

7 comments:

Lya Colours said...

wah sedap nya. lama tak godek2 kuih tradisional

Qhaifa Nur said...

kita dah buat pilihan kena terima siapa yang perintah, lega dah mengundi...

setuju nak masak ni perlu kerajinan, gagal cuba lagi kan..kan pasti berjaya..

sedapnya apam, suka kaler yang dipilih...

Gee® said...

gebusnyaaa.... nk yg pink 2 ketoi... hehehe

rahel said...

Ambo sihat...syukran...da lama jugak tak pekena apam beras...rindu..

zila norazila said...

Zila bab yg nk wt tapai nasi tu yg mls..x sbr nk kns tgu 3 ari..x sbr nk mkn...

Anna Qawina said...

lamanya tak bt apam kak..malas banyak ni guane eh

nurul yeop said...

Kalu tak letak eno, boleh tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...