Tuesday, May 28, 2013

Lempeng Pekak

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Rasanya di mana2 negeri dalam Malaysia ni memang popular dengan sajian lempeng.  Cuma mungkin ada sedikit perbezaan pada namanya saja.  Ada yang panggil Peknya, Lempeng & ada pula yang memanggilnya dengan tambahan perkataan 'pekak' di belakang nama lempeng tu.  Lempeng orang bandar pula dipanggil Penkek hehe.. Bila Mat Gebu selalu gunakan perkataan Lempeng Pekak bila beliau masukkan entry kat blog beliau.. rasa macam teringin pulak nak guna nama yang sama... hehe...  

 Restoren Lempeng di Kuala Terengganu antara restoren yang kerap kami singgah jika ke sana... (Makcik tu ma kita tau... hehe)

Kesinambungan dari lauk Asam Pedas Pekat Ikan Parang semalam... ada pula lebihan kuahnya yang pekat2 tu.... nak dibuang terasa sayang.. maka termenjadilah Lempeng Pekak ni pula.  Tak sangka en. hubby boleh habis 3 keping!  MaDiHaA makan sekeping je tau... walaupun tak berapa kenyang terpaksa buat-buat kenyang sebab lempeng dah habis.. hehehe...



Sebenarnya MaDiHaA malas nak sukat bahan2 masa buat lempeng tempohari... main belasah je.. jadi untuk entry ni akak minta izin dengan Mat Gebu guna resepi Mat ye.  Akak buat tak letak baking powder.. Resepi Mat guna baking powder.. tentu lembutnya lain macam sikit.. T.kasih Mat..

Lempeng Pekak
Resepi : Mat Gebu
 
BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
3 cawan air (kurang lebih)
3/4 camca teh baking powder
1 biji telur, kacau sedikit
Garam secukup rasa
Pencicah kegemaran anda (sambal tumis, kuah kari atau apa saja yang sesuai)



CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, baking powder dan telur, tuang sedikit air dan kacau rata, tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga menjadi adunan yang tidak terlalu pekat atau cair. Tambah garam secukup rasa, kacau rata dan rehatkan sekejap (anda juga boleh kisar dalam blender).
  2. Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak. Tuang adunan tadi (banyak mana bergantung pada saiz pan yang anda guna). Masak hingga permukaan lempeng pucat. Renjis2kan sedikit minyak makan dan terbalikkan. Masak hingga kuning keemasan, angkat dan buat kaedah sama untuk baki adunan.
  3. Hidangkan bersama pencicih kegemaran anda. Sesuai untuk sarapan pagi atau pun minum petang.  Selamat mencuba!!.


20 comments:

Gee® said...

Lempeng pekak kalau cicah kari ke asam pedas ke sambal tumis ke... pergh... memang best!!

norhidana miswan said...

sian lempeng tuh, sedap2 dpt nama pekak lak

Kakizan Omar said...

lempeng pekak??? Hah.. alamak best betul dah lama tak berlempeng nie.. Kak Madiha.. ni nak gi Trengganu nie.. kat mana kedai tu.. :D

EmbunRosaliza said...

Sedapnya lempeng, banyak jenis sebenarnya lempeng ni kan madihah, ada yg suka yg keras ada yg lembut2 manja gitu,apa2 pun saya memang suka lempeng, cicah gula pun ok juga hehe

Norzila Zakaria said...

kak ni pekak bukan sebarang pekak ni..kena sambal mak mertua pun x prasan

Sheila Shafeareen said...

salam kak ...sy pun buat semlm... lempeng ciciah sama sambal tumis..kebetulan ank2 buah pun ada ni..ape lg..mkn ramai2 mmg syok so semlm x mkn nasi le npknye..dah lunch sama lempeng mmg kenyang

Kakizan Omar said...

Trima Kasih kak.. memberi info... in Shaa Allah.. kalau tak der aral melintang.. merasalah kami sekeluarga makan kat Restoren Lempeng tu.. :D

Amie said...

Wah! kalau hubby Madiha sampai 3 keping habis makan sorang ni maknanya lempeng pekak bukan sebarang pekak ni Madiha... harus yang menikmatinya dah tak dengar suara orang lain sebab enak menikmatinya he he ehhh

tun_telani said...

Salam kak madiha... tun nyer lempeng panggil lempeng bodo. hihi.. sbb just letak tepung garam ngan bawang sket. tp bodo2 pun, kalau lempeng cicah kari ikan tuu.. haa.. mmg x hengat dunia mengadap.

hazila said...

Madiha,

Rasanya org sebelah utara ada yg panggil "PEKNGA", singkatan dari "temPEK belaNGA".... kalau tak silap la.

rostina76 said...

salam k.madiha……lama dok layan lempeng bodo. btw nak tanya mana restoren lempeng tu. tgk ada nasi budu, air tuak vs aiskrim….adulaaaaa best2 belaka

Mieza said...

Kak Madihaa...lempeng gini la yang sedap..cicah dengan sambal bilis perggghhh memang sedap..kekadang mieza cicah sambal sardin atau susu pekat pun jadi..sedap kak...tradisional tapi sedap!

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak...sedapnya lempeng...lama plak rasanya tak makan lempaeng ala-ala kg mcm ni

mama sara nur said...

assalam k madiha
festime dengar nama lempeng pekak he hee ktorg biasa nama kat kg tepek he hee lg pelik namanya kan
bila dtg kl baru panggil lempeng @ pengkek
dulu2 kan arwah tok pagi2 memang inilah sarapan ktorg, kadang letak kelapa parut takpun ada pisang wat tepek pisang
best ooo cicah susu pekat atau gula he hee

Kak Rose said...

kecur air liur memalam ni tengok lempeng pekak tu... cicah pulak dengan kuah asam pedas yg pekat tu... wallawei!!!!

Yana Shaiful said...

nyumnyum..dh lama xmkn lempeng cicah asam pedas..terliur sudah..pekak pun pekak laa janji sodap di cicah hehee

zila norazila said...

Klu org johor mmg pggil lempeng pekak..he heee zila pun sama pggil cmtu jgk..sdp cicah sambl tumis.

Leah said...

Mimang sedap lempeng pekak ini dah cuba makan begitu aja pun sedap.

TukangKebun said...

Oh tak tahu pula ada lempeng pekak dekat Ganu.
Anak-anak saya asalkan lempeng atau roti canai mereka panggil pancake.

heder satilan said...

UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...