Saturday, May 4, 2013

Ikan Cencaru Sumbat Sambal versi tutup dengan tepong pula...

Assalamualaikum & selamat pagi semua...







Tinggal sehari je lagi kita semua akan menunaikan tanggungjawap terhadap negara.  Buatlah pilihan yang tepat ye... jangan pula membuat pilihan yang salah kemudian menyesal pula di kemudian hari..  Sebagai rakyat Malaysia yang terkenal dengan budi bahasa... MaDiHaA berharap tiada sebarang kekecohan berlaku semasa hari pengundian esok mahupun selepas keputusan diumumkan...berfikirlah secara rasional dan menerima kekalahan dengan hati yang terbuka.  Pasti ada sebab mengapa rakyat tak memilih pihak yang kalah tu kan... so fikir-fikirkanlah....  Eh.. sejak pula MaDiHaA pandai bercakap pasal politik ni?  Selalu dok bercakap pasal makanan aje kan.. hehehe.... sesekali kita ubah topik... bukan tiap2 tahun pun..


Tepong tu boleh je dimakan.. macam kita mcm cekodok je rasanya.. hehe..

Okla.. sekadar berkongsi menu ulangan yang digemari semua ahli keluarga MaDiHaA... Terima kasih sangat-sangat pada Nani yang sudi berkongsi resepi yang memang MaDiHaA suka ni sejak dulu lagi.  Sejak mencubanya tempohari.. dah berulang-kali MaDiHaA buat.  Tapi baru-baru ni MaDiHaA cuba tukar cara penyediaannya dengan menutup belahan pada ikan tu dengan bancuhan tepong gandum yang dibancuh macam nak buat cekodok tu.  Saja aje nak cuba konon2 nak kurangkan dari minyak jadi kotor sangat.  Cara ni pun dikongsi oleh seorang sahabat iaitu Jaja yang pernah komen dalam entry MaDiHaA yang DULU... so MaDiHaA pun cubalah... 

Hasilnya sambal dalam ikan kurang garing... bila sambal tak garing..rasa pun kurang mengancam la.. hihi.. takper nanti kita cuba tumiskan dulu sambal tu...
 

Memang betul minyak kurang kotor sebab sambal terperangkap dalam perut ikan tak boleh keluar sebab ada tepong di luar... Tapi pada pendapat MaDiHaA... sambal kurang ummmphh sebab sambal kurang masak atau kurang garing lantaran sambal tak terkena minyak gorengan.  Hasilnya.. sambal seakan2 masih mentah gitu.  Rasanya pun kurang sedap sebab tak garing. Jadi rasanya.. cara sebegini kurang sesuai kecuali jika sambal tersebut ditumiskan dahulu sebelum disumbat... Apa2pun.. terima kasih kepada Jaja yang berkongsi petua ni ye... tak salah kita mencuba.. beliau pun dapat dari seorang tauke kedai makan yang ajar pada emaknya...  beliau sendiri pun belum pernah cuba lagi.. hehe..

Oklah.. jika inginkan resepi ni.. bolehlah klik SINI ye.. Resepinya sama saja seperti dulu.. cuma bezanya kalau kawan2 nak tepek tepong gandum untuk mengurangkan sambal masuk dalam minyak & mengotorkan minyak.. bolehlah bancuh sedikit tepong gandum dengan air & tempek tepong tersebut seperti gambar di bawah. Tapi sebaiknya sambal tersebut ditumis & diperasakan terlebih dahulu sebelum disumbat ke dalam ikan, barulah sedap!



Selamat mencuba!

7 comments:

Norzila Zakaria said...

sedapnye kak..lama zila xmakan ikan belah belakang gini..yg comel2 dapat makan sorang sekor..

Cida de' Nuanza said...

sedap tu kak... kite pun suka cencaru sumbat
tp biasanya mmg kite dh siap tumiskan dulu cilinya sampai kering.. so masa sumbat, kurang skit la cili tu meleleh kuar... tp ada 1 rahsia, kite suka plak mkn serdak2 cili tu..jadi hitam2 skit kan... biasanya kite akan kaut habis dr minyak tu... huhuhu

Bbwana adienia said...

salam kak..

menu ikan tu nampak beselera nengoknya..nak skit kak..heheh..

Hafizah Mohamad said...

Salam kak...selamat mengundi yer kak...kali ni mengundi di mana...

Sedapnya tgk ikan cencaru sumbat ni...fiza jarang beli ikan cencaru ntah la sbb apa tapi kalau beli yg siap dah masak selalu la...ha ha ha

mama sara nur said...

assalam k madiha
selamat mengundi ye kita Keramat lg kali ni cuma bezanya diberi tugas( penuh jujur dan amanah) he hee
undi kat mana?betul tu mesti ada sb kalah atau menang kan
Allah lebih mengetahui
pilihan di tangan kita nak yg mana
jdlah diri sendiri tgk dan lihat keaadaan sekeliling demi anak2 bangsa seterusnya..
buka fb mcm2 cerita ada betul atau tidak waulahhualam he hee
peace for MALAYSIA OK
no kecoh2 no demontrasi no FITNAH

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Petua yang baru ni madiha...kena cuba juga ni.

Lesung Batu said...

kak madiha..cencaru sumbat sambal mmg peberet sy tau..time kasih bg petua tu..mmg lbh umphhh klu sambalnya garing & jadi itam2 tu.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...