Tuesday, March 15, 2011

Kek Gulung Kasih


Assalamualaikum...

Petang semalam dok blog walking ke rumah kengkawan.. sempat jugak singgah sekejap ke rumah Dayang Jack.  Tiba2 hati terpaut bak kata orang.. jatuh cinta pandang pertama gitu bila terpandang Kek Gulung Kasih yang DJ buat... hehe.. serupa jugak macam kes terpandang Kek Alunan Kasih di rumah Mamasya dulu tu... rasa macam tak sempat2 je nak mencuba!  Lagipun.. bahan2 semua bahan2 basic aje & memang semua ada kat rumah... tanpa berlengah.. terus sms kat anak dara kat rumah tu suruh dia keluarkan telur dari peti sejuk.. hehe..  So malam tadi jugak ku jalankan eksperimennya! Hari ni pun tak sabar2 nak update hasilnya ke blog.. hehe..


Minggu ni.. Mr. Hubby kerja shift malam.. macam biasa rutin dia bila kerja malam.. dia yg siapkan menu dinner a.k.a menu sebelum dia pergi kerja.  Nak harap wife dia balik masak memang tak sempatlah sebab aku sampai rumah pun dah hampir pukul 7 malam.  Sedangkan dia kena pegi kerja dalam pukul 7.30 ~ 7.40 gitu.. Mr. Hubby orangnya jenis suka makan kat rumah berbanding kat kedai kecuali dalam kes2 tertentu seperti pegi jalan2 atau shopping ker.. itu lainlah kan.  Kalau dah memang ada kat rumah.. seboleh2nya dia akan makan kat rumah.. So jalan penyelesaiannya.. dia kenalah masak sendiri!  Mem dia balik tinggal sambung je keje2 dia yang kadang kala separuh jalan tu.. Kalau bernasib baik... balik2 je dia dah settle semua dah.. tinggal cedok nasi jer gambar2 tak ambiklah ye sebab bukan sendiri masak.. hehe.. Thanks abang! Sebab tulah.. aku pesan kat anak suruh keluarkan telur awal2... so lepas dinner, bersihkan diri solat etc.. terus boleh jalankan eksperimen aku.. hehe...  

Oklah sebelum meneruskan ke resepi... nak ucapkan terima kasih pada Dayang Jack untuk resepi kek yang sedap ni.  Anak2 semua tak sabar nak rasa.. tapi.. semua kena tunggu ibunya klik-klik dulu.. hahaha.. (kejam sungguh!) Bila dah rasa semua kata sedap!  Cuma ibu dia je makan sikit je sebab pada tekak aku kek ni agak manis sikit..  yelah.. dah bila sapu dengan jem.. tentulah lebih manis rasa dia..  tapi budak2 tu suka jer cuma aku je yg tak boleh makan manis2 sangat.. hehe.. Dapatlah tinggalkan kat diaorang pagi ni sebab dorang tu dok rumah je sepanjang cuti sekolah ni.  Yang kecik je hantar ke baby sitter.  

Oklah DJ.. akak mintak izin C&P ke blog akak pulak yer... Rasanya lepas ni ramai lagi yang berkenan nak mencuba resepi ni... tengok pada komen kat blog DJ tu.. Izah & Mas pun macam berminat nak buat jugak.. kita tunggu versi diorang pulak yer.. hehe..  Oh ya Dayang.. akak mintak maaf sebab guna warna lain dari yang disarankan.. bukan apa... warna2 tu semua jarang2 digunakan terutama warna purple & biru tu.. sebab tu sengaja guna warna2 tu semua sebab kalau tak guna.. bilalah nak abis pewarna yg masih  banyak tu.. hehe..

Oklah.. menceceh tak abis2 makcik sorang ni bila dah menulis.... jom tengok resepi pulak!

Kek Gulung Kasih by Dayang Jack
Source : MaDiHaA a.k.a Ratna
[loyang Dayang saiz 17cm x 24 cm ~ Loyang MaDiHaA saiz 9" x 9"]

bahan-bahan :

70 g tepung gandum (diayak)
1 sudu besar susu tepung
3 biji telur A
60 g gula kastor
60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu kecil ovalette
Pewarna merah, hijau dan kuning [MaDiHaA guna warna merah, purple & biru]

Cara-cara :
  1. Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega. 
  2. Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu. 
  3. Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula. 
  4. Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau. 
  5. Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya (rujuk gambar di bawah). Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga.
  6. Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (DJ guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja.  MaDiHaA pun ikut sama macam DJ!). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.
  7. Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar. 
  8. Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri. [MaDiHaA gulung dulu kek tanpa sapu jem kemudian buka semula gulungan barulah sapu jem & gulung semula kemas2]
  9. Gulung kek dengan kemas. 
  10. Bolehlah dipotong dan dihidangkan. 
mintak tolong anak2 bancuh warna2 tu semua.. anak bujang ku yang sorang tu pulak sibuk 
nak tolong menompokkan adunan.. tah apa2 corak dia buat! hehe..



Selamat mencuba!

31 comments:

izahdaut said...

Kak madihaa.. Memqng giler bayang jugak dengan kek ni. Ingat nk meprojek jugak kek ni jAp jap lagi.. Cantik betui kek akak neh. Ni bertambah semangat ni.. Hehe

Wan Ryna said...

Cantiknya kek ni kak..Terpikat sy tengok.Kalau buat puding trifle guna kek ni mesti lagi cun..teruja nih.. ;)

Sari Yusa Ibrahim said...

kita pun dah jatuh cinta gak ni... huhuhu..

Diana @ Melley Mey said...

memang cantik kek nie... kemas gitu gulungan nya kan..

sweetazezah said...

salam ukhwah..vavavaaa..teruja sungguh nengok sewis rool mu itew cik madiha..bekoba2 plak hati nak terai..hmmm...mintak cNp resepinye yerk..sudi2kanlah jenjalan kat umah ceq yg xsantek nunn-->sweetsnonakuazizah.blogspot.com..

MATAHARI said...

cantik sgt....

ain (sweet thots) said...

cantik! nampak gebu & sedap. nyumsss...

Zaliedana said...

Assalam kak,Cantik sgt kek akak,wah akak dah try kek nih,mmg semalam tgk kat umah kak dj dah berkenan sgt,tapi kena tggu dlu,coz lam peti tu da lagi kek..

DJ Dayang said...

hwaaaaa! nak nangis dulu...hwaaaaa! :D

salam akakkkkk!....

cantiknya gulungan kek tu...jelessss
dyg pun buat lagi td. tp dah tinggal 4 ketul jek. Habis anak2 balun. yg sorang cakap kek tu khas utk dia sorang jek..huhu..tp sebbaik dpt mkn 2 ketul...hehe.

kak, akak guna jem ape ekk? stoberi ker? dyg guna pes stoberi jek ari ni sb tu x manis sgt. jem lain dah habis..hehe

anyway tq so much 4 trying. mmmmuuahhh!

Antan Bertingkah said...

Salam... cantiknya... nampak sedap sungguh..

Kak Aspa said...

nak cuba juga..... tapi loyang swiss roll tak dek..pakai loyang apa2 pun bolehkan

Umm Mymoonah said...

Wow! How colourful and gorgeous they look, you are a genius. Great presentation.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

IZAHDAUT: tulah.. memang ramai yang gila bayang tgk kek DJ tu kan? tu yg akak pun tak sabar2 nak buat tu.. lgpun sbb bahan2 mmg dah sedia ada kat rumah tu yg laju je projek.. hehehh

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

WAN RYNA: a'ah.. boleh jugak nak buat triffle.. tapikan.. kek ni dpt tak byk mana.. rasanya kena buat 2 adunan kalau nak buat triffle.. hehe.. yelah.. bila buat nnt suku atau separuh dah masuk molot... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SARI YUSA: haa.. apa lagi tunggu.. godek2lah nnt yer..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

DIANA: nasib2 jugak tu diana nak jadi kemas gulungan.. alhamdulillah.. adunan kek ni tak patah mcm yg akak pernah buat dulu.. senang nak gulung..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SWEETAZEZAH: kalau dah berkobar2 tu.. haruslah kena buat tu.. hehe.. resepi pun dah ada.. apa tunggu lagi...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

MATAHARI: terima kasih...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

AIN: memang gebuss tau kek ni... sedap pun sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ZALIEDANA: a'ahh.. memang tak boleh tunggu dah kalau hati dah berkenak ct.. tu yg buat jugak tu.. kalau tunggu2 nnt langsung tak menjadi.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

DAYANG JACK: alamakk.. sifu kek sudah marii.. hehe... salamm.... cantik ker? alhamdulillah.. berkat resepi ikhlas yg sifu kongsikan... eloklah menjadi keknyer... hehehe... teruja sungguh buat s.roll ni tauu.. mekasih ye DJ..! akak guna strawberry filling jer.. akak ni memang tak suka sgt manis2 ni tu yg pepandai kata manis tu.. anak2 akak kata ok jer.. hehe.. thanks again!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ANTAH BERTINGKAH: cantik ker? t'kasih.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

KAK ASPA: cuba kak jangan tak cuba.. boleh je guna loyang biasa utk kek tu.. sy pun guna loyang biasa jugak yg tinggi 3 inci tu... yg penting lebihkan sikit kertas lapik tu supaya senang nak keluarkan dari loyang lepas masak nanti..

Zaliedana said...

Akak,lagi 1 nak tanya,tadi lupa nak taip dak kecik nak nenen,nk wat swissroll,telur xleh yg sejuk ke kak.?Maap kak soklan bodo,coz mmg xtau.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

UMM MYMOONAH: opss.. i'm not so talented into food presentation.. just a simple & basic only... still learning.. hehee.. TQ came over!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ZALIEDANA: akak pun tak sure boleh atau tak boleh.. tapi sebaiknya.. untuk kek.. elok gunakan bahan2 dgn suhu bilik. takut dia bantat.. hehe.. tapi kalau nak buat kuih bingka tu boleh je guna telur sejuk dr petias.

Mamasya said...

Salam Ratna

mmg kalau dah berkenan tak sabar2 nak cuba....tambahan kek yang cantik dan bahan2nya mudah...lagi laju nak buat experiment.
dah lama betul tak buat swiss roll..nengok swiss roll Ratna yg berwarna-warni ni ...terpikat pulak.

AZLITA AZIZ said...

aduh cantiknyer.... mmg tak tahan merenungnyer lama2...
nak kena cuba jugak ni...

dZana said...

akk rasa cam nk buat lagi.. semalam panas2 akk dah boh buttercream tu yg mcm mecair jer filling.. ank2 akk mkn laju jer..

Yatie said...

cantiknya kek gulungan kasih ni..betul2 buat yatie tergoda tau...

Ummi said...

Waaaahh...sana sini duk menggulung kek kasih..hehe...aritu dah beralun..ni kena berombak menggulung la pulak...bila nak rajin ntah..tunggu semua dapur reda2 dulu laaa...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...