Tuesday, March 8, 2011

Ikan Aye Masak Sambal Asam Trengganu


Assalamualaikum & selamat petang....


Waktu2 macam ni mesti semua dah siap makan tengahari kan? Kalau aku sendiri.. hari bekerja waktu makan memang ikut jadual.. waktu lunch pukul 12.00 -> 1.00 pm.. tapi kalau hari cuti.. kadang2 tu.. pukul 2 atau 3 petang baru jumpa nasi... apa taknya.. sarapan pun kdg2 tu lewat.. jadi perut masih terasa kenyang..  hehehe...

Oklah.. hari ni aku nak berkongsi lauk feberet aku atau senang kata.. lauk feberet orang2 Pantai Timur terutama Trengganu Darul Iman. Lauk ni selain boleh dimakan dengan nasi putih boleh juga di makan dengan nasi lemak.  Hanya di Trengganu je boleh jumpa nasi lemak yang dimakan dengan sambal ikan tongkol/ikan aye macam ni... serius bagi selera aku.. memang sangat-sangat sedap!!!!  Resepi asalnya dari sepupuku Mariah (adik Ida Marlida).  Pernah beberapa kali mencuba buat sendiri.. tapi rasanya tak sama seperti yang dimakan kat Trengganu terutama masakan mak sedara aku (mak si Mariah). Bila dapat resepinya.. dicuba.. barulah rasanya sama! Rupa2nya walaupun bahan2nya sama.. tapi sukatan memainkan peranan jugak.. Kalau kurang sukatan bawang atau gulanya... rasanya dah lari sikit... Kalau kawan-kawan nak cuba & nak rasa keaslian sambal ini.. cubalah ye tapi jangan kurangkan sukatan bahan2 yg telah dituliskan.. nanti rasanya pasti tak sama seperti yang sepatutnya. Aku pesan awal-awal ni bukan apa... takut ada antara kawan-kawan yang bimbang tengok sukatan gula sebanyak 2 sudu besar tu... hehehe... maklumlah kan.. orang kata masakan Pantai Timur ni lebih kepada manis2 belaka.. betul ke? Ehh.. tidaklah semua.. & sebenarnya rasa Sambal Asam Ikan Aye ni tidaklah terasa sangat manisnya... sipi2 jer... 


Ok.. meh tengok resepi! TQ kepada moksu & Mariah yang sudi berkongsi resepi..




Ikan Aye/Tongkol Masak Sambal Asam Trengganu by Mariah (My Cousin)
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan-bahan:-
5/6 ketul ikan aye/tongkol ~ direbus dgn 4 keping asam keping + 2 s/k garam+ sikit air
2 biji bawang besar*
5 ulas bawang putih*
6 sudu besar lada kering giling/kisar (yg pekat.. kalau cair sila lebihkan!) (MaDiHaA tambah lagi sesudu)
2 sudu besar asam jawa (ku letak 1 sudu besar penuh) ~ campur air di bawah jdkan pes
2 cawan air
2 sudu mkn gula (sila jangan kurangkan.. nanti akan menjejaskan rasa)
Garam secukup rasa
ajinomoto jika suka
Minyak utk menumis (guna agak byk juga yer)

Cara-cara:-
1. Ikan aye/ tongkol yang telah direbus digoreng hingga garing. Angkat & ketepikan.
2. Kisar bahan yang bertanda* hingga lumat.
3. Panaskan minyak dlm kuali dan tumis lada dan bawang yg dikisar hingga garing & keluar minyak.
4. Bila agak garing masukkan air asam jawa, garam, gula dan ajinomoto.
5. Bila kuah hampir pekat masukkann ikan dan balik2kan sikit. Rasakan sambalnya biar secukup rasa (biar ada rasa masin, masam & manis sikit) & bolehlah dihidang dengan nasi putih atau nasi lemak.


Selamat mencuba!

15 comments:

Lya Colours said...

wahh makan dgn nasi panas2m tuang kicap sekali, mau 2 kali tambah. yess lemak pon tambah. uuwaaa

Zaliedana said...

Assalam kak,wah nmpak sedap n pekat jer sambal akak..Tu la kak kan org pantai timur mmg suka ngan ikan Aye ni kan..

tun_telani said...

sedapnyer~~~~~~ ni yg rindu nk balik kg nih.. beli nasi lemak yg makcik kt pasar jual. perghh.. sedap btol sambal ikan aye dia!

Nur said...

Ikan aye feveret sy nih kak..

* rindu btol kat kak madihaaa.. *

Nur Ede said...

Assalam Madihaa...
Sama ler kite yerk.. akak pon mmg suke klu ikan aye masak sambal asam nie.. makan pulak ngan nasi kuning panas2 fuhh.. mmg sedappp...

Azueriena Norash said...

alamakkkk lama betul tertinggal entry akak....ikan tongkol tu kann kak...sedapp tu buat sambal...leh try nanti resepi akak niee....hehehehe

Nieza said...

assalam kak, sedap jer nampak sambal asam ni..kalau mkn sure bertambah nasi ni..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

LYA: Lya macam anak akak lahh.. mkn apa pun mesti nak tuang kicap.. hehe.. tp mmg bestlah mkn nasi ada kicap ni.. hehe.. akak layan gak.. tp selalunya kalau masak lemak ler.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ZALIEDANA: CT.. sambal ikan aye ni memang kena pekat.. barulah best! Suami pd sepupu akak sorang tu.. walaupun dah duduk kat KL ni lama.. tapi masih dok rindukan nasi lemak bersambalkan ikan aye ni.. kalau sambal ikan bilis tu dia tak suka sangat.. hehe.. manalah nak carik kat KL nasi lemak sambal ikan aye gini.. hehe... ikan aye mmg feberet org T'ganu.. mmg tak syak lagi.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

TUN TELANI: Tun orang T'ganu gak yer? patutlah rindu banget ngan nasi lemak sambal ikan aye gini...... dah dok jauh tu kenalah belajar wt sendiri.. hehe.. trylah resepi tu insyaAllah sama taste yg T'ganu mari... hehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

NUR: betul ke feberet? akak ingat org T'ganu je feberet ngan ikan aye. Sebab ada kawan akak sorang tu tak mkn langsung ikan aye ni.. hehe.. akak pun rindu Nur jugak.. naper lama tak munculkan diri?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

NUR EDE: akak dah dok lama kat T'ganu tu.. mesti dah sebati ngan lauk2 kat sana kan? memang sedap kan? hehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...
This comment has been removed by the author.
MaDiHaA a.k.a Ratna said...

AZURIENA NORASH: a'ah ler Azue.. ikan tongkol a.k.a ikan aye orang T'ganu/Kelantan panggil... cubalah Azue.. mana tau abang Alim sukaa....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

NIEZA: Wa'alaikumsalam.. memang sedap Nieza kalau ikut tekak akak.. tak taulah org lain.. hehe.. tp alhamdulillah.. suami & anak2 pun suka gakk.. cuma yg kecik je tak mkn pedas2 lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...