Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, March 31, 2011

Chocolate Mint Cake


Assalamualaikum...

Oklah.. tadi dah janji kan... so.. masukkan 1 lagi resepi untuk petang ni sementara ada free ni...  hidangan minum petang kami hari Sabtu 2 minggu lepas.. hehe.. 19hb aritu.. lama tak? hehe.. nak buat macamana.. tuan blog ni bz memanjang.. tak sempat nak kejor..  ada banyak lagi gambar2 masih menunggu gilirannya.  Tak kisahlah menu basi pun.. asalkan dapat jugak diabadikan dalam blog ni sebagai rujukan masa depan & rujukan anak2 nanti.   Boleh ingat tarikh tu ada sebabnya tau.. 19hb tempohari.. anak lelaki kakak angkat ku bertunang hari tu.. & kek ni.. dapat jugak aku bawak gi rumah kakak ku itu masa pegi ziarah ke rumah dia kat Meru... walaupun dia jemput datang pagi coz dia ada buat majlis tahlil sebelum bawak rombongan ke rumah pihak perempuan... tapi aku pegi malam sebab siangnya tu cik abang  ku kena kerja pulak...


Sebenarnya dah lama teringin nak buat kek yg berperisa peppermint ni... kali ni baru tertunai hasrat dihati bila baru terjumpa esen peppermint.  Hasilnya.. keknya sedap & boleh diterima tekak.  Cuma cik abang je kata kek rasa pelik.. hehe.. tapi bagi aku ok jer.. rasa coklat & rasa segar peppermint sedapp!  Boleh buat lagi tau (sebab esennya masih ada).
Resepi kek yang sedap ini aku ceduk dari dapur Kak Ummi ... Resepi asal dari Halimah Anang & dikongsikan oleh Maklang Azie... Thanks buat kakak2 sekalian yer... izinkan MaDiHaA berkongsi di blog MaDiHaA pulak yer.. Oh ya.. jangan pelik tengok cara2 putar kek tu yer.. sememang begitulah cara asal dari tuan punya resepi.. alhamdulillah.. elok jadinya...


Chocolate Mint Cake
Resepi : Halimah Anang
Source : Maklang Azie via Kak Ummi

Bahan:- (loyang bulat 8 inci)
  • 200 gm tepung naik sendiri
  • 230 gm mentega
  • 220 gm gula kastor
  • 230 gm telor (*ummi letak 4 biji saiz B)
  • 3 gm esen vanila (1 sudu teh)
  • 30 gm serbuk koko
  • 50 gm susu segar
  • beberapa titis pewarna hijau
  • beberapa titis esen peppermint
Cara Membuat:-
  1. Panaskan oven pada suhu 180 C. (*ummi set oven 165C).
  2. Sapu butter pada loyang dan alaskan kertas baking di dasar dan bahagian tepinya.
  3. Dalam mangkuk, pukul tepung dengan mentega hingga jadi pes yang sebati (hati-hati ketika memukul, tepung akan sedikit naik berdebu). Ketepikan.
  4. Dalam mangkuk lain, pukul telor dan gula hingga likat.
  5. Masukkan adunan ini dan esen vanila ke dalam adunan tepung tadi. Pukul hingga sebati dan kembang.
  6. Bahagi dua adunan - satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan susu segar, manakala satu bahagian lagi dicampurkan pewarna hijau dan esen peppermint.
  7. Letakkan 2 sudu besar adunan coklat di bahagian tengah loyang dan kemudian letakkan pula 2 sudu besar adunan hijau di atas adunan coklat tadi.
  8. Buatlah secara berselang seli hingga habis.
  9. Kemudian hentakkan sedikit loyang sebelum dimasukkan ke dalam oven dan bakar selama 45 - 50 minit.
Bahan Topping Honey Choc Fudge:- (yang ni MaDiHaA tak buat)
  • 150 gm coklat masakan
  • 30 gm fresh cream
  • 30 gm mentega
  • 15 gm madu (2 sudu besar)
Cara Menyediakan:-
  1. Campurkan kesemua bahan dan cairkan secara "double boiler" sambil dikacau selama 5 - 10 minit hingga fudge sebati.
  2. Sapukan fudge yang masih setengah panas di atas dan tepi kek.  
     
     
     Selamat Mencuba!

11 comments:

Ummi said...

Salam Ratna....waaah kek ni mmg best...akak pun suka...lama dah x buat....save tuk akak sikit eh...hehehe

JaSSNaNi said...

hakakkkkkk)))) nani suka makan kek.. tapi bila wat kek.. bape potong je laku.. sebab makan time panas suam2 tu.. anak2 lak kalau dah simpan dlm bekas kang.. tak nak pandang dah.. sampai le kek tu naik kulat.. asben tak kasi wat kek lagi.. sebab dia kata TAK LAKU.. mane leh tak laku kan.. sebab 4 beranak makan.. cuma dia je tak nak sentuh.. tapi tu la.. acuan bukan besor benor.. selalu wat pun sket je.. tak pun tipis je.. boleh lak asben cakap kat nani.. lenkali nak wat.. wat 4 cup je.. cam cup muffin.. ehehe.. aduhhh..

Nieza said...

Assalam kak, wah cantik belangan zebra tu...kek ni nieza dh pernah buat dulu guna resepi yg sama tapi telah diderhakan jadi lemon cake sebab tak jumpa esen pappermint...dan gantikan dgn esen lemon jer.

baru jer jumpa esen tu nanti nak buat lagi yg versi mint ni pula...:)

Diana @ Melley Mey said...

wah pasti sedap kan rasa mint tu bercmpur ngan choc.. cantik plak tu akak...

Zaliedana said...

Assalam kak,
Wah da belang2 lak..Lately nih suka lak baking2 nih,akak pong rajin baking juga yer dlm bz2 tuh..Psst akak dah lama mai nih,kek n ayaq oren pong dah hidang,tapi tuan umah xpelawa pong,xkan nak tengok jer kut,ngee..Btw,cantik la kejadian kek akak..

Sizuka said...

fuh! menggugat jiwa ni akak. cantik!

nOOrsha said...

salam kak madiha..
canteknye kek nih..
tp mint2 ni saya kurang sket..
sebab serta merta terbayang ubat gigi..
ekeke..tapi gambo cantek la..
serius, pejam mate je kalo dpt makan kek ni...:)

ilahjy said...

canteknye kek ni.. kak suka rasa mint tuu dah boleh bayang/terasa dah rasanya.. pos sini sikit leh?

cikmanggis said...

Cm pernah buat kek seperti ni.Suami yang paling suka tapi anak-anak tanya kenapa kek ni rasa colgate hehe.

Citarasa Rinduan said...

wah!!!!!!!!!!!
selalu nampak colour kuning da coklat...malam nie nampak belang hijau pulak..........

minta 2 keping....rasa daku tergugat iman...heheh

HomeKreation said...

Salam Madiha. Lepas makan kek ni tak payah berus gigi lah sebab dah ada rasa pudina...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...