Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, March 25, 2011

Rendang Tok & Pulut Kuning


Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua...

Nak habiskan menu masa makan2 tempohari.. Walaupun takde gambor yg cantik utk rendang tok tu.. tapi pos jugaklah resepinya sebab rendang ni ternyata memang sedapppp! Resepi ambil kat dapur Kak Ummi yang mana resepi asalnya dari Chef Hanieliza.  Pertama kali cuba masak Rendang Tok.. walaupun nampak macam kurang hitam (mungkin sebab aku masak tak bagi kering betul sebab sengaja nak bagi lembab2 berkuah sikit) tapi rasanya memang bestlah! Lawan pulak dengan pulut kuning.. memang mari!  Tak rugi mencuba.. Terima kasih banyak2 Kak Liza untuk resepinya & terima kasih jugak Kak Ummi yang sudi berkongsi resepi di blog akak... saya C&P mintak halal yer...  Untuk makan2 tempohari.. aku masak 2.5 kg daging.. tapi resepi ni utk 1 kg daging je yer...

Rendang Tok
Sumber : Kak Liza Cari Makan & Resepi via Kak Ummi Zaihadi


Bahan2:-
1 kg daging ~ potong sebesar 3 inci
2 cawan santan pekat (dari 1 biji kelapa)
1/2 cawan kerisik (MaDiHaA guna yang buat sendiri)
1/2 biji kelapa ~ potong nipis (ni ummi x letak, MaDiHaA pun sama gak.. sebab takde)
3 sudu besar gula merah
3 keping asam keping (MaDiHaA kurangkan.. sebab guna asam kandis yg lebar tuh takut terlebih masam plak)
Daun kunyit - koyakkan
Garam

Bahan Mesin:-
2 sudu besar ketumbar
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar lada hitam
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 cm kulit kayu manis (*ni ummi saja tambah)
25 biji cili kering
20 biji bawang merah
5 cm halia
5 - 6 batang serai
3 cm lengkuas


Nota MaDiHaA : rempah2 yg kering yg keras & kasar spt kayu manis & bunga lawang tu MaDiHaA tumbuk2 dulu dlm lesung batu bagi pecah2 sikit.. pastu baru campur dengan rempah ratus lain & kisar guna blender kering.  Manakala bawang, cili dll. dikisar guna blender basah macam biasalah.

Cara Memasak:-
Masukkan semua bahan ke dalam kuali kecuali daun kunyit, kerisik dan asam keping. Masak atas api perlahan dan dikacau hingga pekat sikit dan naik minyak. Masukkan daun kunyit, asam keping, kerisik dan garam. Kacau rata. Masak lagi hingga benar2 naik minyak dan cukup pekat (biar kering sikit - ni nasihat pakar ni). Siap untuk disantap bersama pulut kuning ku.. hehe :D

Sesekali tayang lauk dari dalam kuali takpelah kan... hehe... 
kuali yang dah berusia 12 tahun.. masih kilat lagi tau.. hehe... 

Untuk resepi pulut kuning... boleh klik SINI.

Selamat mencuba!

13 comments:

Mamasya said...

Salam Ratna

Pulut kuning kena sgt dgn rendang....sedapp.anak2 kat rumahpun suka pulut kuning...

JaSSNaNi said...

pulut kuning ni memang sedap kak.. makan ngan rendang ke,, masak kurma ke.. masak itam ke.. even kari ayam pun masyuk.. sedapp kan.. :)

seronok anak2 akak dapat makan pulut kuning ye.. sebab feveret diorang..

K.Nor said...

ratna, k.nor sukerrrrrrrrrrrrr nasi kunyit dgn rendang.. bestnyer.. lama tak memulut :)

Ummi said...

MaDiHa....waaah best nih...lama dah x wat pulut kuning...apasaii la akak malas nih...beras pulut susu beli kat Arau hari tu pun x usik2 lgk...hehehe, terliur tgk rendang dlm kuali tuh..

Azueriena Norash said...

wallllaaaa..kak madihaa...sedapnya pulut kunen ituu...siap ngan rendang tok nya sekali....pastuuu turun lak kat bawah tu nengok takoyaki....perghhh...ganasss tu kakk....sedappp azue suker sgt2....iskk..iskkk...isskkk...balik nie nak carik takoyaki ler kat care4 kat umah tuu...huhuhu

LinRosly said...
This comment has been removed by the author.
LinRosly said...

Assalamualaikum Ratna...

Pulut kuning ni mcm nak buat hantaran jer, cantik hiasannya, siap pulak dg rendangnya sekali.

Masakan Chef Hanieliza dan Kak Ummi mmg sedap! Kalau makan pasti tak cukup sepinggan!

Zaliedana said...

Assalam kak madihaa,uii pulut kuning n rendang mmg ngam sangat la tuh,sedapnyer nmpak kak oii.

Nur Ede said...

Assalam Madihaa...
Pandai nyer dia buat rendang tok... makan pulak ngan pulut kuning...fuhh mmg ngam ler.. uisk rendang tok nie masakan orang perak kann... dulu2 mak akak slalu juga buat tapi knapa yerk... akak x pernah buat... waduss x jadi nie... pas nie nak kena buat ler... rindu nyer ngan masakan perak...

Sizuka said...

salam k.madihaa,

i love pulut kuning!! baru je buat entry pulut kuning 2-3 hari lepas. bila tengok ur pulut kuning, meronta2 hati nak makan lagi pulut kuning.. huhuhu

wati said...

salam kak..

tertelan air liur sy tengok rendang tu...sedapnyerr

Naz said...

Salam kak Madiha..
Akak...akak ni kerja tp rajin tul masak2 dan update blog..
Nak pulut kuning tu sikit...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam sis...sedapnyer mkn ngan pulut kuning

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...