Thursday, March 3, 2011

Tenggiri Goreng Pedas


Salam & selamat petang semua...

Alamakk..!! Lewat sikit masuk 'dapur' hari ni... ralit dok mengadap 'mukabuku' tadi.. haha... tu sebab yang malas nak mengadap 'mukabuku' tu.. bila dah start mengadap mesti ralit kejap.. hmm.. tapi takpelah.. berbaloi juga sebab dapat 'jumpa' dengan classmate zaman sekolah rendah.. seronoknyer... semoga pertemuan ini akan merapatkan semula hubungan yg terputus dahulu... hampir 30 tahun berlalu.. tp alhamdulillah..  walaupun ingat2 lupa wajah masing2.. tapi dapat jugak jejak kasih bila tengok pada nama.. T.kasih Shikin sebab masih ingat nama kita & masih ingat muka kita.. hehe..

Oklah.. hari ni nak update resepi feberet kami sekeluarga... resepi sempoi jer... tapi menyelerakan... boleh memecahkan lemak2 yang ada sebab pedasnya tu.. hehe.. tapi untuk 2 orang budak kecik yang belum berjinak2 dengan pedas tu memang kena masak lauk lainlah untuk deme tu.. hehe... 

Ni resepinya ikut my style... resepi asal diajar oleh cik abang sebenornya... kalau idak sebelum kawin dulu aku mana biasa makan pedas2 ni..  masak sambal mesti guna cili kering je.. cili padi ni memang jarang2 guna... selain masak dengan ikan... ayam pun boleh gak masak gini.. berpeluh2 la sapa yang mengadap lauk ni yer.. itupun.. untuk mereka2 yang berani sajalah...   hehe..

Intai resepi jom!


Tenggiri Goreng Pedas 

Bahan2
3 keping ikan tenggiri
garam & kunyit serbuk utk lumur pada ikan
garam & serbuk perasa secukupnya
1/2 sudu kecil gula
1 biji limau kasturi (ambil jus)
4 sudu besar air
minyak masak secukupnya


Bahan2 ditumbuk kasar
1 biji cili merah (yg besar.. kalu kecik boh 2 la)
8 - 12 biji cili padi yg masak (bergantung jenis cili & kepedasan masing2.. cilipadi yg ku guna pedas gilerr.. so letak sikit je)
2 ulas bawang putih (dalam gambar tu bawang putih yg dah kena belah dua.. tu sebab nampak byk)
5 ~ 6 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup

Cara Menyediakan
1. Lumur garam & kunyit serbuk pada ikan lalu digoreng sederhana garing. Angkat & ketepikan dahulu.
2. Dalam kuali yang lain... panaskan minyak & tumiskan bahan2 tumbuk hingga wangi & naik minyak.  Masukkan 4 sudu air & jus limau kasturi. Masukkan garam, perasa & gula biar secukup rasa. 
3. Bila sambal dah sesuai pekatnya & secukup rasa.. masukkan ikan goreng tadi & balik-balikkan sekejap. Bolehlah tutupkan api & hidang.


Selamat mencuba!

14 comments:

CT NoArIzAh ArIs said...

Errmm..sedap sy suka menu ni :)

izahdaut said...

akak ni boleh tukar nama tenggiri pedas dalam taman timun..hehehe..gurauuu..
akakkkk..sedapnya..kalau pedas pedas ni mmg ngam la dengan selera..dah bersila dah ni..tunggu tuan rumah jemput je..hikhik

anymz said...

akak memang suka sgt ikan tenggiri masak sambal macam ni..entah kenapa ek?..memang manjang terliur jek kalau tengok tenggiri masak sambal..

hana said...

aalam rindu kak... cantiknyer ikan tuh posing di kelilingi timun.. kretipp! lapo nih kak dbuatnyerr

Zaliedana said...

Assalam kak,fuhh sdpnya kalu wat sambal cm gini kan kak..Tapi tu la hubby xbrp tahan pedas sgt..Nanti kalu nak wat kna kurang ckit cili padi tula,hehe..

AZLITA AZIZ said...

ita tengok pun dah terliur... dah tau ni mesti power! ita suka kalau masak kering2 cam ni... pulak tu pedas2 mmg terangkat!..

MyStar.Anise said...

Erm.. enak! Last week beli seekor tenggiri batang 55 hengget. Senang anak2 nak makan ikan. X dek tulang kecik2..heheheh..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SITI NORARIZAH ARIS: samalah ngan akak.. memang suka menu gini..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

IZAHDAUT: boleh gak tu.. hehehe.. dah bersila yer? lauk dah ada tu.. apa tunggu lagi.. silalah! ohh.. lupa nak letak air basuh tangan.. patutlah... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ANYMZ: selera org melayu mmg lebih pada yg pedas2.. kadang tu perut tak tahan.. tapi tekak ni nak jugak.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

HANA: dah takde benda lain dah nak jdkan hiasan.. timun pun timunlah! alang2 memang nak dibuat ulam pun.. sesambil tu jadikan hiasan.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ZALIEDANA: oo.. hubby CT tak tahan pedas eh? terbalik pulak.. suami akak mmg kuat mkn pedas.. agaknya org Raub ni mmg kuat pedas kot.. kalau kat kg tu.. rumah masing2 mesti ada stok cilipadi.. byk pulak tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

AZLITA AZIZ: mesti Ita pun kuat pedas jugak kan? memang terangkat lauk mcm ni... sambil mkn berpeluh2 kepedasan.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

MYSTAR ANISE: betul tu.. ikan ni senang anak2 nk mkn.. tp kalau anak akak belum boleh lg mkn lauk bersambal gini.. utk dorang goreng kicap jelah.. hehe.. ikan tenggiri skrg ni mmg mahal.. sekilo RM20 plus plus dah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...