Thursday, May 3, 2012

Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean

Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua....


Resepi pertama untuk bulan Mei 2012 dimulai dengan resepi Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean yang sedap ni... Dah lama juga nak mencuba resepi ni.. ada2 saja halangannya... alhamdulillah.. dapat juga mencuba & ternyata memang sedap!  Masa masak nasi ni.. dah malas nak buat acar atau kuah dhal atau dalca... jadi masa makan tu agak kering tak berkuah.. ala2 makan nasi arab gitu.. hehe.. kalau ada kuah mesti lagi ngancam!  Tapi dari segi rasa gandingan lauk ayam & nasi ni memang sedap.. nasinya iras2 rasa nasi tomato gitu... lauknya tu pun best tau!


Terima kasih kepada Puan Malus Domestika aka TTM yang berkongsi resepi ni... Boleh tengok versi Puan Malus kat SINI yer... Resepi asalnya ialah dari Hajjah Suraya Bee M Ibrahim. Thanks to both of u..!  Mr. Mama pun dah pernah cuba juga...


Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean 
(Resepi Hajjah Suraya Bee M Ibrahim)
Bahan A:( Lauk Ayam)
10 kpg ayam*
1 sm madu*
1 st serbuk lada putih*
1 ibu jari halia**
5 ulas bawang putih**
3 biji bwg besar**
1/2 cwn hirisan daun ketumbar
1 st serbuk ketumbar
1/2 st jintan putih.
1/2 st jintan manis
1 x 140g tin tomato puri
1 st gula perang
2 sm tairu, dipukul sebentar (MaDiHaA ganti dengan susu cair + sikit perahan limau nipis yg dibiarkan sebentar = buttermilk?)
2 sm badam kisar (MaDiHaA ganti dgn 1 sudu besar serbuk kas kas)
2 sm minyak sapi
garam dan serbuk lada putih.
Perap bertanda* selama 15-20 minit
Kisar bertanda **

Cara:
Tumis bahan kisar dalam minyak sapi. Masukkan tomato puri, jintan putih + jintan manis + serbuk ketumbar, gula perang dan hirisan daun ketumbar. Masukkan tairu dan badam kisar, tumis lagi sehingga sebati. Kemudian masukkan kepingan ayam dan masak sampai 3/4 empuk. Tuang sedikit air di sekeliling kuali utk memudahkan minyak terbit. Tabur garam dan serbuk lada putih.


Bahan B:( Nasi)
750ml stok ayam (air + 3 kiub stok ayam)
500g beras basmathi, cuci bersih, toskan.
2 sm minyak ( samada ghee, canola atau olive oil)
3 biji capsicum - merah, hijau, kuning(hiris) (MaDiHaA tak letak ~ non stock!)
1/2 cawan sos tomato, 
1/2 cwn kismis
1/4 st serbuk buah pala 
1/4 st serbuk kayu manis
1/2 cwn hirisan badam bakar

cara:
Didihkan stok ayam dalam periuk. Di samping itu panaskan minyak dlm kuali dan goreng beras selama 1 minit. Masukkan sos tomato, serbuk buah pala dan kayu manis serta garam. Kemudian masukkan capsicum dan kismis. Goreng sehingga bergaul rata. Padamkan api dan langsung tuang beras goreng ke dalam stok ayam yg sedang mendidih. Tutup periuk dan masak nasi hingga kembang tapi tak kering. (aku masak dalam rice cooker sampai nasi masak ~ MaDiHaA ikut sama juga)

Sesudah nasi masak alihkan ke casserol dan bakar pada suhu 180C selama 15 minit. Keluarkan dan sendukkan kuah ayam atas nasi, kemudian aturkan ayam atas kuah. Bakar lagi 15 minit atau sehingga ayam masak. Sesudah masak tabur hirisan badam. Permukaan nasi haruslah garing dan lembab di dalam. Hidang panas.


Selamat mencuba!

20 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Madihaa...nmpk myelerakan la lauk ayam bako tu...nmpk sedap sgt...nti bleh la cuba jugak...xsabo la pulak nk tau mcmne rasanya tu...

Chah said...

Kak, saya datang pakai kebatat ni,lengggang mak limah selendang bersibai atas bahu nk makan nasi kenuri tu... err pe cehelop nasi kenuri kan, nasik akak ni ngancam betoilah...terbukak terrrr kancing kebatat saya ni dibuatnya...kalau cam tu saya ratah ayam tu jelah sepinggan...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Best nampaknya Madihaa bolehlah masuk list

ijayuji said...

Salam kak madiha! eeeeeee..sedapnyerrr! minggu ni kita dah makan tanpa rasa bersalah huhu.. minggu depan kena kurangkan mkn sikit :D 2 minggu depan depnannyer baru leh buat :D

Sheila Shafeareen said...

salam kak moga sihat peh megancan negok nasi dan ayam tu....macam tebau2 aje hehehhe nnt leh le cuba kalaua da bahan2nya

rahel said...

Waw..berselera gue tengok nasi ayam bakar ni...tumpang lalu..ambik pinggan..gue nak makan ni..

tun_telani said...

salam kak madihaa.. nmpk sgt complicated nasi ni. haha.. nak makan sedap kene la usaha lebih kan ;)

norhanim md zain said...

aduh tengok ayam gan nasi tu perut dah berkeroncong...sedapnya..minta sepinggan buat lunch ari ni..he he he

Wani said...

SALAM kak madiha .. dah terbau dari jauh nasi mediterranean ni ... ya Allah tertarik la pulak :))

Mieza said...

kak madiha..sedapnyer nampak nasi ni..suami mieza cukup suka makan nasi mcm ni..harus dicuba ni :)

Mas said...

Salam kak madiha...
perhh...mengancam betoi nengok set nasi tu..
ayam bakar tu..
menggoda uuuuu......he3

Yana Shaiful said...

Salam Kak Ratna..meriahnya tul set nasinya..msk list dulu lah.. dh berkenan di hati nii :-)

TopsyTurvyMum said...

Salam kak:)
Hehe..thanks cuba resepi ni. Jumpa kat buku resepi umah kawan. Gigih snap sebab malas nak salin.
Saya pun dah 2-3 kali buat.
Tengok akak punyaa...rasa nak buat lagik:)

norhidana said...

tgk ayam tau pun dh rasa sedap... aduh2 copot jantung ku kak

Munnafendy said...

lain kali sy nak try resipi baru boleh masuk sini! =D

~~zana@pb~~ said...

Sedap ni, kering pun keringlah...tolak dgn air lps makan.

m.u.l.a.n said...

lama tak ke dapur... banyak betol resipi bikin hati resah..

gerraaammm nya.. kalo dekat nak sepiring.. hehe..

Nieza said...

Assalam kak,sedapnya tgk nasi dan ayam yg dok berposing tu..ishh memang lapar sokmo kalau singgah dapur akak ni tau..hehe nanti nk kena terai buat juga ni:)

Rohah said...

kedebooomm nampaknye..matching je nampaknye,menyelerakan lagi..

Sharina said...

alahai...nampak sedap sungguh ayam tu kak...HARUS cuba resipi ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...