Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, May 29, 2012

Kari Ikan Tenggiri Mudah

Assalamualaikum...
 
Sebelum kesibukan melanda.. ku update dulu resepi Kari Ikan Tenggiri Mudah yang dimasak minggu lepas.  Simple sangat resepi kari ni.. tak payah nak blend2 bawang bagai sebab bahan2 semua main mayang2 atau hiris2 je... 

Kat bawah tu resepinya... terasa macam kari mamak juga sikit2 sebab aku lebihkan air asam jawanya tu... sedapppp... Kalau tak suka masam2.. boleh kurangkan air asam jawa tu... ikut selera sendiri la ye...
 
 
Kari Ikan Tenggiri Mudah
Resepi :  MaDiHaA a.k.a Ratna

3 keping isi ikan tenggiri
3 sudu besar rempah kari ikan - (MaDiHaA guna kari ikan Baba's)
1 sudu kecil serbuk cili (nak terasa lebih pedas boleh lebihkan)
Kacang bendi secukupnya
1 tangkai daun kari
sedikit halba campur
2 sudu besar asam jawa + air ambil jusnya
garam secukup rasa
1 cawan santan pekat
2 cawan air atau secukupnya utk kuah
Bahan2 Mayang
4 - 5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cm halia

Cara Menyediakan
1. Rempah kari & serbuk cili campurkan sikit air jadikan pes. Panaskan minyak dan tumis bahan2 yg dimayang dengan halba campur. Setelah agak layu masukkan pes kari + serbuk cili.  Masukkan daun kari.  Masak sehingga naik minyak.
2. Setelah rempah masak, masukkan air asam jawa yg ditapis, air, santan & garam secukup rasa.  Biar mendidih sambil dikacau sentiasa.  Tambah apa yang kurang biar secukup rasa.
3. Masukkan ikan & kacang bendi. Masakkan sekejap sahaja anggaran ikan dah masak & bendi nampak lembut bolehlah dipadamkan api. 
 
 
Selamat mencuba!

7 comments:

akak Roosni said...

salan madiha,
suka tengok blog madiha berbagi resepi ada..dulu akak ikuti fotopages madiha juga..ikhlas dlm memberi tips masakan dan sebgagainya,semuha mendapat keberkatan..tp akak nak komen sikit boleh..madiha orang pantai timur mesti byk lagi rempah2 yg suci lh bersih yg boleh dipromotkan bumiputra punya..kalau boleh jgn promtkn lagi yg lain dari kta punya..

lieyalatif said...

salam kak ......

dah lame tak jenguk akak....sori kak yeak.....lepas ni lieya rajin2 lawat akak yeak....

wah kak, ade kari plak arini...lieya ni antu kari tau kak.....mmg betul2 lieya ckp, terliur tgk kari akak nie...terbayang2 ni dok suap ngan nasi panas....adududuh kak...seb baik lieya tak puase rejab ari ni kak ...kalo tak mau tergude iman didada ekekeekekekek

Bicara Kak Noor said...

salam Madiha,cantik kari tu menyerlah merah nya,kadang2 sangat susah nak jadikan kari tu merah kan..
dulu2 sebelum ada blender semuanya di hiris kan oklah tu sedap jugak kan skrg ni je smua nak blend cuma kerja kita jadi cepat lah kalau berblend ni heee

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Madihaa...
lama betul mama tak mkn/msk kari ikan...
mcm kari style mamak lah mama tgk nie :P

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. kalau buat lempeng bawang, cicah ngan kari ikan ni mmg sedap!

Qhaifa Nur said...

sedapnya kari ikan tenggiri...kalau makan kat kedai sure mahal..
teringat kari MIL sedap bila bubuh ikan bilis........

Mamasya said...

Salam Ratna, 2 hari lepaspun masak kari ikan tp tak letak bendi sbb skrg bukan musim bendi.sedapnya tengok tofu telur kat bawah tu...lamanya tak mkn.
re; kerabu sare tak permah buat,tanya jugak dg mak mcm mana nak buatnya....mak cakap yg remeh nak bersihkan rumpai tu...kena cuci betul2 sbb berpasir dan ada rumput kering, itu yg terus tak jadi nak buat.Pasar Payang mmg rambang mata dibuatnya....bab pakaian boleh tahan lagi tp bab makanan mmg tak bolehlah...rasa semua nak makan....hi..hi..
Ratna, masakan kangkung puteri Ratna ada keluar dlm majalah rasa on line, http://rasa.karangkraf.com/resipi-blog-pilihan/kangkong-puteri-goreng-pedas-1.51805?localLinksEnabled=false. tahniah ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com