Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, May 30, 2012

Kek Avocado


Assalamualaikum...


Sekejap je dah pun hari rabu hari ni kan...  Pagi tadi sibuk sikit kat ofis ni.. Biasalah kan.. kat ofis ni ada masa sibuk ada masa tak sibuk sangat.  Tapi kali ni bukan saja sibuk dengan kerja2 rutin  yg biasa.. tapi sibuk juga prepare dokumen untuk audit ISO pulak... Tapi dalam sibuk2 tu.. nak jugak mencelah kejap update blog ni... hihi... Bukan apa.. kalau dok ngadap kerja je.. boleh tension juga dibuatnya..  Dapat update blog ni.. lapang la sikit kepala kan... heeee....

Oklah takleh nak bebel panjang2... kita terus je dgn resepi untuk petang ni yer... Kali ni terpaksa merajinkan diri godek kek ni sebab buah2 avocado yang dipetik dari pokok kat rumah makcik seminggu lepas dah ranum semuanya.  Dah pesan kat cik abang usahlah ambik byk sangat sebab buah ni bila dia masak... masak serentak.. karang tak terhabis pulak.. Tapi masa petik tu.. abang geram tengok buah yang besar2 tu dipetiknya juga sampai 3 biji... aku plak petik sebiji yang saiz kecik sebab buah tu cukup tua.. pulak tu rendah je boleh petik dengan tangan.. hihi... apa ler nak dibuat dengan avocado tu selain dimakan dengan aiskrim & susu pekat atau dicampur ke dalam salad.. Anak2 bukannya suka buah ni melainkan kalau dah transform jadi kuih barulah dorang makan. Mula2 nak buat puding resepi ambil dari blog Hazila hari tu.. tp eksperimen terbantut sebab kat rumah takde pulak sos coklat Hershey's tu... Manalah kitorang ni pernah beli sos2 coklat bagai.. very the simple me.. hihihi... Oleh sebab tak cukup bahan.. godek2 resepi dari internet kalau2 ada resepi kek yang gunakan buah avocado.. jadi terjumpalah kat SINI.  Setelah diolah serba sikit ikut bahan yang ada & ikut selera tekak sendiri maka terhasillah Kek Avocado yang sangat moist & sedap ni.... Lain dari yang lain rasa kek ni tau... Tanya cik abang & anak sulung sedap tak kek ni.. katanya ok.. sedap!  Memang sedaplah gamaknya tu sebab tak henti2 dorang angkut kek yang ku letak dalam tupperware tu..  Masa suam2 tu dah tinggal separuh kek!  Kek ni sangat moist mungkin penggunaan avocado tu sendiri yang menyumbang kepada kelembapan tekstur kek.

Kek Avocado
Adaptasi dari : grouprecipes
By : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
¾ cawan gula kastor
½ cawan mentega
2 biji telur (A)
1 cawan avocado (ranum) yang dilecek
½ cawan buttermilk (½ cawan susu segar + ½ sudu besar cuka & biarkan sekejap)
¾ tsp soda bikarbonat*
½ tsp baking powder*
1 ½ cawan tepong gandum*
½ tsp serbuk buah pala* (optional)


Cara Menyediakan
1. Ayak bahan2 bertanda *. Kemudian panaskan oven 175C.
2. Putar mentega & gula kastor sehingga gebu & bertukar warna. Masukkan telur & putar lagi.
3. Tambah buttermilk & putar seketika. Masukkan avocado yang telah dilecek & putar sebati.
4. Akhir sekali masukkan tepong sikit demi sikit & kacau sebati menggunakan spatula.
5. Tuangkan ke dalam acuan (7" x 7" atau acuan pilihan) yang telah digris & dialas dengan baking paper terlebih dahulu. Bakar selama 35 - 40 minit atau sehingga kek masak sepenuhnya. (bergantung oven masing2) Uji kek dengan lidi penguji untuk memastikan kek masak sepenuhnya.


Selamat mencuba!

17 comments:

norhidana said...

tgk pun dh nmpak moist nyer... camne lah rsanyer kak... bestnyer blh petik camtu je... aduhla... kalu kt pasar raya ni mahai gile nih

Qhaifa Nur said...

tak henti angkut masuk bekas, sure sedap kan...
pernah makan buah ni memang sedap isinya....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam perkenalan,

Tak pernah pulak makan buah avacado ni apa lagi buat kek.. tengok kat pasaraya banyak buah ni sekarang..

Boleh cuba resipi mamawandiha buat. Mohon share resipi ye..

Terima kasih ^__^

tun_telani said...

avocado pun blh wat kek jugak! mantap! petik laa byk2 sket avocado tu, nnti tun nak gi ngecek ;)

liemaopurut a.k.a ana said...

kak,

baru tau yang avocado bole buat kek. camne eh rasanya?? mintak sepotong hihihihi ;p

Nur-nba said...

Salam.. Kak Madiha, uniknya resepi ni. Tak tahu yang buah avokado boleh jadi bahan untuk buat kek.. Sedapnya, kalaulah dapat merasanya sendiri.. :)

Amie said...

Wow! Kek Avocado...apa rasanya ye... tapi kalau dah Madiha kata sedap, memang sedap tu! Lama tak tengok pokok avocado di kampung! Entah berbuah entah tidak...
Beza jus dengan smoothie pada pemahaman Amie kan, jus merupakan pati buah-buahan yang dikisar dan perlu ditapis, manakala smoothie pula ialah buah-buahan yang kisar hingga hancur lembut, biasanya dicampur dengan yogurt tanpa perisa dan juga susu segar, dan kalau ingin manis boleh tambah gula pasir. Amie lebih suka smoothie sebab ia mengandungi serat buah-buahan, mengenyangkan dan membantu 'cuci' perut kita he he hehhh, tapi kalau buat jus avocado ni sama saja macam buat smoothie sebab isi avocado hancur lunyai...

ummiaisyah said...

salam k ratna.....buahnya pon x penah mkn lg pulak keknya...dengo citer buah ni sedap ye...kek ni bila dicampo buah tu jd kek yg kaya ngan vit e...cantik kulit nnti...hehehe..

Yatie said...

wow sesuatu yg baru ni, tak pernah dengar dan makan kek avocado ni..lenkali kena cuba ni..nmpk sungguh sedap..

Bicara Kak Noor said...

sama dengan Yatie jugak akak tak pernah makan kek avocado ni mesti sedap dan mesti kena cuba benda baik ni kan heee

Yana Shaiful said...

Yana lg jakun kak..xpnh merasa buah avocado nii..ntah masam ke manis buahnya hihii..mmg nmpk moist jer kek avocado nii..mst sedap mkn time suam2 tuu..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam kak Madiha.. hadoii sedapnya buah avocado tu.. buat kek pulak wahh terasa2 lemak harum buah avocado tu waduhhh...

kalau beli mahal, selalunya sha buat salad aje... ini dah jadi kek pulak bestnya!

Nieza said...

Menarik yer resepi ni kak...saya baru jer mkn buah avocado semalam..tapi mkn gitu jer terasa lemak-lemak buah tu..kalau buat kek sure la sedap kan:)

FnF Simple Life said...

hmmm...buah avocado murah aje kat nihon... pernah beli sekali last2 takde sapa pandai makan...gara2 kat msia tak pernah makan buah avocado...sy sorang je yg pandai makan itupun makan ngn sushi... idea bernas ni...boleh try beli lagi buah avocado try buat kek pulak.

Ruziawati Yusof said...

sis, sedapnya avocado cake.. moist ye? aduyai!

zila norazila said...

salam kak madiha
x pernah rasa lg kek nie..nampak sedap jew..:) boleh try nnt:)

najmi anuar said...

Nmpk menarik ni..mntak share resepi ya tq c:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com