Thursday, March 21, 2013

Cekodok Pucuk Ubi....... ada bran??



Assalamualaikum & salam bersua kembali....



Cer tengok tajuk kat atas tu... Haa... petang ni MaDiHaA nak kongsi resepi Cekodok Pucuk Ubi... baca betul-betul... BUKAN Cekodok Ubi Kayu yer.. tapi PUCUK UBI..!! Amacam ada bran?? Ecewahhh... maksudnya tu.. adakah anda berani nak cuba? Haa.. gitu... Kelakar pagi tadi MMS gambar ni kat adik2 main teka-teki.. pastu adik2 kata apa benda tu? Nampak ngeri pun ada.. hahaha... adeeiiii... Haishhh.. belum cuba belum tau...

Sebenarnya dah lama nak cuba resepi dari Uda ni.. Mengharapkan en. suami membawa pulang pucuk ubi dari kampong tempohari.. tapi nampaknya hampa sebab dia malas nak mengutip.. tak sempat katanya.. Selasa kelmarin pulang kerja sempat singgah ke pasar malam (tp masa tu masih petang lagilah ye) berhampiran ofis.. Bila lalu satu gerai tu.. nampak bermacam2 sayur kampong yang dijual... ambooiii.. rambang mata jadinya.. kalau ikutkan banyak lagi nak ku beli.. tapi ku pendamkan saja niat tu sebab sayur yang en. suami beli tempohari masih ada lagi.. Hanya pucuk ubi, serai, keledek & labu kuning yang ku ambil... Dalam hati dah berniat.. pucuk ubi ni bukan untuk disayur atau diulam... tapi nak ku buat cekodok!! heeeee....



Terima kasih pada Uda yang berkongsi idea kreatif ni ye.  Kalau sebut pucuk ubi memang MaDiHaA akan menelan air liur sebabnya memang suka sangat2 sayur kampong yang satu ini.  Maklumlah dibesarkan di kampong.. jadi selera tu memang lebih terarah selera kampong... Pada Uda.. MaDiHaA mohon maaf kerana ada membuat ubah suai sikit pada resepi asal... mengikut selera MaDiHaA.. harap tak marah ye.. MaDiHaA hanya edit di resepi & tak menjejaskan resepi asal.. Pada penggemar sayur pucuk ubi bolehlah mencuba jika nak rasa kelainannya.

Cekodok ni sangat sedap dimakan panas2 kerana cekodok rangup diluar terutama bahagian pucuk ubi yang garing tu.. krup krap krup krappp... Manakala bahagian dalamnya pula lembut.  Sedap dicicahkah dengan sos cili pilihan hati... Tapi macam biasalah menu yang pelik agak susah diterima dek tekak anak2.  Sebenarnya mereka tak mau mencuba pun. Hanya MaDiHaA dan suami je yang makan cekodok ni.  Hmm.. yelah.. kalau celur pucuk ubi pun.. memang anak2 tak makan juga... mereka kurang gemarkan sayur2 hijau berdaun kecuali sayur bayam & bok choi aje yang mereka makan...

Jom kita tengok resepinya...


CEKODOK PUCUK UBI
Olahan : Uda
Sumber : MaDiHaA aka Ratna
 
Bahan2nya:
125 gm daun pucuk ubi (direbus dan dihiris2)
125 gm tepung gandum (MaDiHaA guna 200 gm)
1 biji telur
150 ml air suam (MaDiHaA guna 200 ml)
1 sudu besar biji ketumbar (dimesin kasar) (MaDiHaA mesin kering)
2 ulas bawang putih (ditumbuk halus)
1 biji bawang holland (dipotong dadu) (guna bawang besar biasa)
2 tangkai lada merah (dihiris2) (MaDiHaA tak letak takde stok)
1/2kiub pati ayam (MaDiHaA ganti dengan 3/4 sudu kecil tumix)
serbuk lada sulah secukupnya
garam secukupnya
1 sudu besar udang kering ~ direndam & ditumbuk halus (MaDiHaA tambah ini)
 
Caranya:
1. Campur daun ubi yang dah dihiris dengan bahan2 yg dah di tumbuk halus, dihiris, dimesin, dipotong. Gaul bersama dengan  kiub ayam, garam , tepung gandum, telur, air suam, lada sulah & udang kering. Gaul sebati.
2. Goreng seperti cekodok biasa hingga kekuningan dan garing.
3. Makan dengan sos pilihan.



Selamat mencuba! 

14 comments:

beta kupu said...

Sis, sy klu cucur pucuk ubi mmg xpnah try, kalau cucur sayur kangkung tu pernah la )

Gya DuniaKu said...

alamak!!! stok pucuk ubi bawak dr kg last week dah habis.. lmbt pulak entry ni kuar.. maybe next time leh cuba.. tapi....
ada bran ke ???? yg menjadi persoalan ni...

Gya DuniaKu said...

GD share kan di group FB sambal hijau ye.. TQ

sabar dubai said...

Perghh kretip gilerrr....kt sini mne laa nk carik pucuk ubiiii uwaaa

Marsita yahya said...

menarik.

Hafizah Mohamad said...

Wah kak...kretipnya... fiza ni bukan belagak kak tapi mmg x makan pucuk2 ubi ni...ha ha ha...tapi anak dara fiza yg sulung tu makan plak...tu yg heran tu...ha ha ha...x pernah tahu pulak pucuk ubi ni boleh buat cucuq...setahu fiza ubi dia saja kita buat cucuq....mmg hebat la pencipta cucur pucuk ubi ni....

sarinah zainal said...

sedapnya kak.
haritu saya wat cekodok bayam+ikan bilis. seda gak. hehe

Cho Zila said...

mmg tak berani... sebab; tau dah suami saya cekodok yang ada ikan bilis dan bawangpun tak nak... dia suka kosong dan ada udangjer... tak suka sampah katanya... jadi mmg tak berani buat....

rostina76 said...

salam k.madiha...
huhu pelik tapi benar ni. kalu setakat sayur2 hijau lain pernah le nampak, ni pucuk ubi tu. kreatif betul la

ieda immi said...

wahh kakak nie
memang berani ! ;)

Azmatun Ismail said...

As salam kak madiha
Pertama kali dengar dan lihat kreatifnya...

norhidana miswan said...

dana nih jenis pemakan syr, pastu lak mmg gemar ngn syr2 kg gini... cam best je, mcm tingin nk try bt lak... camne agaknyer rasa kan...

ct fesyen said...

pelik ye menu ni..
tergerak ati nak try ni...

ALoNa CintamaniszLite said...

kalo ada pun...buat masak lomak aje kak pucuk ubi ni. Paling tak buat rebus wat ulam. Tak sempat dh nak dijadikan cucoq...hihi
Tp nampak mcm sedap jer ganti daun kucai, kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...