Monday, March 18, 2013

Bubur Jagung Bersagu

Assalamualaikum & bersua lagi...


Petang-petang macam ni... layan bubur jagung pun sedap juga kan? Ini salah satu menu nak perhabis isi jagung yang en. husband beli tempohari lebihan dibuat Tuna Mornay aritu.  Memang dah lama pun habis bubur ni... hanya MaDiHaA & suami je yang makan... anak2 bo layan.. Kalau ada kakak Dini mesti dia suka.. tapi adik2nya ni memilih sikit.  Pelik betul lah budak2 ni.  Jagung rebus dengan jagung cawan tu mereka suka pulak!   So sekali masak bubur ni... tahan untuk 3 hari... kena simpan peti ais la kan.. makanya.. ayah & ibu bolehlah makan ulang2.. makan sikit2 sebab tu tahan 3 hari.. hehehe...

Layan ajelah ye bubur jagung ni... semua orang pun boleh buat ni..



Bubur Jagung Bersagu
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
300 gm isi jagung yang dihiris dari tongkol jagung (sukatan lebih kurang aje ni)
3 sudu besar sagu biji halus
5 cawan air
2 cawan santan pekat
2 - 3 keping gula nnisan atau secukupnya gula merah (bergantung manis yang dikehendaki ~ gula nnisan atau gula kerek tu.. tengok saiz juga ye.. yg MaDiHaA guna ni saiz kecik je..)
secubit garam
2 helai daun pandan ~ disimpul

Cara menyediakan
1. Masak gula nnisan/ gula merah dengan 1 cawan air hingga larut kemudian tapiskan.
2. Dalam periuk lain, rebus isi jagung dengan 4 cawan air hingga separuh empuk.  Cuci biji sagu dalam tapisan kemudian masukkan ke dalam periuk berisi jagung. Masak sehingga biji sagu jadi separa jernih.
3. Akhir sekali masukkan santan, air gula yang ditapis tadi, daun pandan & garam.  Masak hingga mendidih sambil sentiasa di kacau.  Padamkan api bila nampak biji sagu jernih sepenuhnya.  Sedia dihidangkan.




 Selamat minum petang!

14 comments:

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
kak.. kenkononnya kan.. hari tu gi CH beli banyak jagung.. dekat 20 batang gak... kenkononnya nak wat bubur, cokodok, rebus, kukus.. bla bla bla.. banyak kan 20 batang tu.. kalau beli kat tesco pun 2 - 3 batang je kan.. lepas tu balik umah, asben rebus 5 batang.. tak cukup plak.. hari yg sama rebus lagi 5.. sbb hari ahad kita balik awal, sampai KL kul 12 tengah hari.. makan jagung ler.. lepas tu esoknya.. asben rebus habis gak.. habis 20 batang tu 2 hari je kak.. tak sempat nak wat cokodok ke, bubur ke.. padahal bubur jagung ni lah feveret asben.. hihihi.. murah benor jagung kat CH.. rm10 je 20 batang tu kak..

GreenJade said...

wah sedap le sis..sy selalu buat.suke sgt dgn jagung.

kdg2 x smpat jd bubur..rebus/bakar berplanta aje..terus ngap hihihih

m.u.l.a.n said...

sedaapppp nyaaaa..!!!

rahel said...

Udah lama gue tak merasa bubur jagung + sagu....memang suke...

Amie said...

Kalau namanya ajagung... memang Amie suka sangat Madiha, lagilah kalau dah jadi bubur lagilah cepat je nak hirup slurrrppp...slurrrppppp!

tun_telani said...

Assalamualaikum kak madihaa...

ni satu2nya dessert yg mak mertua tun selalu buat.. hihi.. teringat pulak kt kampung.. tun bubur jagung ke, jagung rebus je, jagung bakar ke.. semua makan.. hasben tun memilih sket, bubur jagung camnih laju je mkn, tp jagung rebus tu pandang pun x.

Malay-Kadazan girl said...

Wah special jagung bubur ni.
Kalaulah boleh pos ;).

Yana Shaiful said...

yana suka klu mkn bubur jagung cicah dgn roti..nikmat sgt :-)

Delima Zamrud said...

Ermmmm bubur nie makan sejuk2 mmg best lah :)

Azmatun Ismail said...

bubur jagung kegemaran nih...

hazwani hasbullah said...

dah cuba... sgt sedap... thanks for sharing the recipe..

Ummu Q Healthcare & Beauty said...

Bestnyer.. Saya pun suka Sgt aneka jenis resepi berasaskn jagung.. Jagung rebus pun sedappp.
to klu bubur jagung nI nk lagi sihat gantikan gula dgn STEVIA pemanis tanpa KALORI.
nk try STEVIA wassap sy yer 0199271048.

Ummu Q Healthcare & Beauty said...

Bestnyer.. Saya pun suka Sgt aneka jenis resepi berasaskn jagung.. Jagung rebus pun sedappp.
to klu bubur jagung nI nk lagi sihat gantikan gula dgn STEVIA pemanis tanpa KALORI.
nk try STEVIA wassap sy yer 0199271048.

norsadira said...

sedapnya..nk cubalah,terima kasih untuk resepi ini. jemput singgah blog saya : http://dirawanhartawan.blogspot.my/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...