Terima kasih kepada yang sudi follow....

Sunday, December 19, 2010

Lempeng Kelapa


Salam semua...

Dah sarapan belum? Kalau belum.. jom layan lempeng kelapa! Sedap dimakan panas2.. cicah sambal tumis bilis ataupun sambal sardin memang syok! Menu ringkas sarapan orang dulu2... tapi sampai sekarang masih femes.. hehe... Aku hidangkan lempeng kelapa ni dengan sambal mackerel yg biasa ku buat tula... resepi sambalnya boleh klik sini ye..

Resepi lempeng yg ringkas & main agak2 je...

Bahan2
2 cawan kelapa parut yg agak muda
3 cawan tepong gandum
1 3/4 cawan air
1 s/k garam (larutkan dlm air)
sediki minyak masak

Cara2 membuat
Campurkan kesemua bahan2 & kacau rata2.  Panaskan kuali dengan sedikit sapuan minyak.  Atau boleh juga gunakan non stick pan.  Sendukkan sesenduk adunan dlm kuali & ratakan menggunakan belakang permukaan senduk.  Biarkan hingga masak & nampak garing, semasa menggoreng boleh titiskan sedikit minyak jika perlu.  Terbalikkan lempeng & biar masak ke dua2 belah. Angkat & hidangkan panas2 dengan sambal tumis, sambal sardin ataupun kari lebihan semalam. 



Selamat bersarapan!

4 comments:

hana said...

sedapnyer kak.... kite suker lempeng kelapa.. sambal sardin ader lg tuh! tp lg syok guna kelapa fresh kan kak... adehhh meleleh dah nih!

HomeKreation said...

Salam madiha. Naaaaaak.... suker ler mkn yg cam gini, ala2 kampung ni!

Siti said...

salam madiha saya baru ja sudah buat lempeng ngan kuah kari daging,tapi sebelah utara seberang perai orang kampung panggil peknga kalau pekan mungkin panggil lempeng

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

HANA: mmg sedap guna kelapa fresh.. tp kalau dah darurat.. boleh aje guna kelapa kering kot.. hehe.. sambal sadin tu wajib ada untuk cicah2 kat rumah akak.. feberet semua org dlm rumah!

HOME KREATION: memang sedap! lempeng dah abis.. kalau along dtg nnt kita wt lg.. hehe..

SITI: a'ah.. penah dgr gak perkataan peknga tu... org belah utara mmg panggil camtu kan? kalau kami org pantai timur sebut 'lepeng' jer.. hehehe.. tp kalau bahasa sekolahnya lempeng la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com