Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, December 27, 2010

Sosej Kacang Panggang


Salam & selamat pagi...
Sekejap je dah masuk minggu akhir dalam bulan Disember ni ye.. nampaknya.. cuti sekolah pun dah nak menghampiri penghujung... haii.. kejap aje.. lepas ni.. tak bolehlah nak keluar kerja lambat2 macam sekarang.. Dah mula sekolah nanti kenalah keluar cepat. Kalau lambat.. jawapnya.. tersangkutlah dengan 'jem' ditengah jalan.. Kalau jem boleh sapu kat roti okay jugak.. hihihihi....  Lagilah tahun depan anak bujang ku pun aku dah nak hantar ke sekolah tadika... jadi.. bertambah sibuklah aku pagi2 nak siapkan anak2 & sarapan untuk mereka... beginilah kan rutin seorang ibu.. tambah2 ibu bekerja macam aku ni.. tapi tak mengapa.. demi anak2.. ibu2 semua rela berkorban apa saja..

Hmm.. cerita pasal sarapan pagi.. rasanya.. menu hari ni sangat sesuai untuk anak2... Bolehlah masak lagi untuk mereka bersarapan bila sekolah dah buka  nanti.. Terima kasih pada kak Liza a.k.a Chef Hanieliza yang menulis resepi dalam buku Senangnya Memasak Makanan Barat.. ternyata memang senang & sangat sedap...  Terima kasih juga Kak Ummi yang rajin menaip resepi ke blognya.. saya tinggal c&p aje ni.. halal ye kak!  Sebenarnya resepi sosej ni ku masak sama hari dengan kuih Apam Gula Melaka kat bawah tu.  Sosej ni di makan dengan roti bakar aje.  Faham2lah kan.. kat rumah tu kalau sarapan manis mesti nak ada juga sarapan savoury...

Ini resepinya jika ada yang ingin mencuba...

SOSEJ KACANG PANGGANG by Kak Hanieliza
Buku Senangnya Memasak Makanan Barat
Bersama Chef Hanieliza
 
Copy from : Kak Ummi

Bahan:-

    * 1 tin kacang panggang (MaDiHaA guna tin besar)
    * 10 batang sosej dipotong pendek (MaDiHaA rebus dulu sebelum digoreng)
    * 1 sudu makan minyak masak
    * 1/2 cawan sos tomato
    * 1 tin cendawan butang - dihiris nipis
    * 1 biji capsicum merah -> ) (MaDiHaA tak letak)
    * 1 biji capsicum hijau -> ) dipotong dadu
    * 1 labu bawang besar )
    * Garam secukup rasa

Cara Memasak:-

   1. Panaskan minyak, tumiskan bawang besar hingga wangi.
   2. Masukkan sosej dan gorengkan hingga garing.
   3. Masukkan sos tomato dan cendawan butang. Kacau rata.
   4. Kemudian masukkan kacang panggang, semua capsicum dan gaul rata.
   5. Hidangkan bersama roti bakar atau garlic bread.





Selamat mencuba!

3 comments:

izahdaut said...

memang best la akak kalau buat makan ngan roti kan.dah tengok dah award tu..mekasih amik awrad..biar lambat asal amik kan...mekasihh

Yunus Badawi said...

Salam. Terima kasih sudi berkunjung ke blog saya tadi.

Sungguh menyelerakan sosej kacang panggang itu lebih2 lagi saya belum makan pula ni huhuhu

Patutnya saya masuk sini petang sikit lepas makan nanti hehehe

Azueriena Norash said...

wahh azue suker kacang panggang...bleh try resepi kak madiha nie...nampak sedappp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com