Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, July 25, 2012

Gulai Rebung & Daging

Assalamualaikum..

Bersua lagi di petang hari...  kali ni dengan resepi lauk pula ye... resepi kali ni adalah resepi yang agak baru juga di masak.. bukan gambar lama dah tauu.. (kita gilir2lah ye..hehe..) tapi walaupun gitu... bukan juga menu iftar sebab gulai ni dimasak sebelum puasa tempohari...



Dah lama berkenan & terliur dengan Gulai Rebung & Daging dari Chef Hanieliza  yang lebih mesra dipanggil Kak Liza ni tau... sejak kak Liza berkongsi resepinya di fotopages lagi ku dah berkenan.. Tapi hajat tertunda2 disebabkan tak berjumpa dengan rebung jenis kecik2 & panjang2 serupa dengan rebung yang Kak Liza gunakan.  Rebung yang biasa MaDiHaA nampak jenis rebung yang dah siap dihiris nipis2 tu.. Sebenarnya... pernah juga abang bawak balik rebung jenis panjang2 tu yang dibeli dari pasaraya di Shah Alam tu.. tapi tiap kali rebung ada.. stok daging pulak yang takde.. Bila stok daging ada.. rebung pula yang takde.  Yang wife dia ni memang jarang nak kirim2 & pesan2 suruh beli itu ini... biasanya masak je apa yg dia bawak balik.. hehe...  Nak dijadikan rezeki tempohari.. kebetulan ada lebihan daging dalam peti ais & tiba2 suatu petang tu abang bawak balik rebung yang panjang2 tu.. wahh.. apalagi time tu jugak rasa dah tak sabar2 nak masak gulai rebung kak Liza ni.. hehe.. Habis semua baki2 stok kelapa parut frozen yg ada dlm freezer ku gunakan untuk masak gulai ni.. hahaha...  Kalau tak.. tak tau sampai bilalah kelapa parut frozen tu nak terperuk dlm peti sejuk tu.. apa taknya.. bila nak guna santan je asyik dok beli santan siap perah je.. heeee....

Ok jom tengok resepinya.. Gulai ni memang sedap! Puas hati! Walau pertama kali cuba menggulai rebung jenis berkari macam ni.. tapi alhamdulillah.. selera kami boleh terima. Sedap!  Bolehlah dibuat lagi nanti.. tidaklah asyik rebung dengan gulai lemak cilipadi aje kan.. hehe..  Terima kasih kak Liza untuk resepi yang dikongsi tu ye.... mohon izin letak resepi kat sini pulak..



Gulai Rebung & Daging
Resepi : Chef Hanieliza


Bahan

500 gm rebung jeruk [rebung hutan kecil]
200 gm daging [hiris nipis]
3 cawan santan [1/2 biji kelapa]
1 s/b kerisik [jika suka]
2 keping asam keping
3 s/b minyak
garam

Bahan Tumis
3 s/b rempah kari daging
3 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] tumbuk
2 cm halia ]
1 cm kulit kayu manis
daun kari (takde stok jd MaDiHaA tak letak)

Cara
1. Rebung dipotong pendek dan basuh. Rebuskan sehingga agak lembut. Toskan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
3. Masukkan santan, daging dan rebung dan masakkan sehngga daging lembut.
4. Masukkan garam dan asam keping.
5. Perlahan api. Masak sehingga agak pekat dan naik minyak
5. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih.


Selamat mencuba!

16 comments:

Qasey Honey said...

sedapnye...

Yana Shaiful said...

~ Selamat berpuasa Kak Ratna..sedapnyaa gulai tu..suka sgt rebung..

Sari Yusa Ibrahim said...

rebung saya suka, daging pun saya suka, lemak pun saya suka.. pendekkata saya suka semua yg ada dalam gbr2 di atas, hehehe..

hari ini buka apa??

izahdaut said...

tak sempat nak komen apam span dah kuar menu lain. kencang ye kak diha ... hehhe.. aduhh sedapnya gulai gini pulak dpt rebung muda manis tuh. peghhh kalu ada kerisik lagi best kan kak

Mama Gee said...

suami suka makan rebung..tp g tak pernah masak rebung...sbb takut tak menjadi...padahal masak dia senang je kan...

cikmanggis said...

salam Madiha.Jika dapat gulai rebung ni tak payah lauk lain.Tambah ikan masin dah memadai.

Terkenang masa kecik kecik dulu selalu makan rebung segar yang ayah Cm ambil kat belakang rumah je.Dicincang halus dan di rebus kemudian masak lemak putih.Sedapnya.

azian said...

Selalu makan rebung masak lemak...tentu sedap ya klu dengan rebung madu yang 'manis'...

ummiaisyah said...

ini satail utara kan....kalo masak ngan tulang2 lembu lg sedap!

hanieliza's cooking said...

fuh...sedapnyaaaa.lama dah tak makan...

hana said...

waaaa akakk... pucuk dicita ulam mendatang! mmg tgh pikir nak masak rebung.. dah beli rebung madu tp tak tau nk msk apa.. asyik2 gulai kuning ajer... bosan lak.. dpt idea nih udah bagosss.. daging pon ada.. tima kasih kak... lebiuu mmuahhhh.. slamat bpuasa.. hehehe

HaSue said...

Lapo lak kak nengok menu akak ni pepagi bute haa...
Tp sy x berapa laju makan rebung ni..amik daging jerlaa ek..tp my cik abe suke jekk..amik abis laaa kak ekk..ehehe

zila norazila said...

last skali mkn rebung kt umah akk ipar..pastu x makn lg..tgk akk show nie..waalla sedapnya..he hhe nasib baru lps sahur nie..klu x mau kena cari sayur rebung nie..buh daging pun sedap upanya yer.,baru tau:)

norhidana said...

sedapyer... pertama kali dana penah mkn gulai rebung fresh masa pg kedah dulu, manis2 gitu... tp kalu msk rebung yg jeruk tu dana tak reti mkn, tak tahan bau nyer

wati said...

sedapnyer kak...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam madihaa...sedapnyaaaa!Payah nk jumpa rebung skrg.Biasa yg jeruk jer tu tp xsukayg berjeruk sbb baunya kuat.
Yg ni rebung fresh ya....

Toko Online Kalistajaya said...

wah maknyuzzz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...