Monday, July 16, 2012

Sambal Tumis Kupang

Assalamualaikum...


Ini menu kedua yang sempat MaDiHaA kongsikan petang ni buat tatapan teman2 yang masih setia singgah ke Dapur MaDiHaA ni... Terima kasih diucapkan buat semua yer..


Beberapa hari lagi umat Islam bakal menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak.  Sayunya hati mengenangkan sebahagian orang2 yang ku sayangi terpaksa berpuasa di rantau orang buat kali pertama dalam hidup mereka...  Tak pernah terduga oleh kami semua rumah kami di kampong mungkin tidak berpenghuni sepanjang Ramadhan ini kerna mereka2 semua masih lagi berada di Kuala Terengganu untuk menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku... Semoga kalian semua tabah & bersabar atas ujian yang menimpa ini... Ya Allah ya tuhanku.. kuatkanlah semangat kami & mereka semua ya Allah.. Jauhkanlah kami dari perkara yang amat kami geruni..  Semoga masih ada sinar kebahagiaan terpancar di Aidilfitri yang bakal hadir nanti... amin amin ya robbal alamin...


Ini resepi yang ku masak tak lama dulu & resepi asasnya ialah dari resepi Sambal Ikan Tongkol milik Cikgu Amie... MaDiHaA cuma tukarkan saja bahan asasnya dari ikan tongkol goreng kepada kupang.. hehe.. Terima kasih ye Amie...

Sambal Tumis Kupang
Adaptasi dari sini
Sumber : MaDiHaA aka Ratna


Bahan-bahan:
350 gram isi kupang
garam secukupnya
gula secukupnya
2 batang serai - diketuk
minyak
1 sudu teh pati asam jawa
3/4 cawan air
1 biji bawang besar - dimayang

Bahan kisar:
15 biji cili kering
5 biji bawang putih
7 biji bawang merah
1.5cm belacan


Cara:
1. Cuci bersih isi kupang & toskan.
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak & harum.
3. Masukkan air, pati asam jawa dan serai.
4. Masukkan isi kupang & masak sehingga kuah memekat.
5. Masukkan bawang besar hiris, garam dan gula secukupnya.
6. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.
 Selamat mencuba!

9 comments:

FnF Simple Life said...

Asslm kak... hmmm sedapnye.kalau kat Msia suami suka makan sambal kupang ngn nasi lemak.

zila norazila said...

sedapp kak..dah lama x mkn kupang la..suka makan kupang klu wat sambal macamnie..:)

rahel said...

Salam Kak Ratna..
waw..tak tau nak cakap ape lagi..hehe..semestinya sangat menggamit seleraku..

ieda said...

akk .. terbaik lah kak
saya suke makan sambal tumis kupang nie
kalau dulu saya duk JB .. memang mak rajin buat
senang nak dpt kupang bila ujung2 minggu kami lepak di pantai lidoo
ramai yg menjual kupang nie ..
buat sop pun sedap kak
rebus cicah makan gituu lagi sedap kak ;)

nOOrsha said...

salam kak madihaa..lame x nyinggah sini..sedap nye sambal tumis kupang..lama sy x buat ....terasa2 keenakkannye :)

Mamasya said...

Salam Ratna. lama sungguh tak mkn kupang....nampak sedap dimasak sambal tumis
Moga Ratna dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian dan diringankan keresahan yg ditanggung...

hazila said...

Kupang antara seafood yg paling jarang saya beli. Tak tau nak masak apa agaknya..

Mama Gee said...

kupang adalah favorite g sgt! :D

Siti Mastura said...

Saya dah try semalam. Memang best!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...