Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, July 27, 2012

Kuih Qasidah

Assalamualaikum...

Petang ni hanya nak berkongsi gambar saja... maaf ye resepi tak disertakan.  Bukannya nak berahsia.. tapi sebab utamanya kuih ni bukan MaDiHaA yang buat.. hehehe... Kuih Qasidah ni makcik yang buat.  Kira dah jadi macam makcik punya specialty gitu... kalau ada apa2 keraian atau jamuan mesti makcik akan buat kuih ni untuk tetamu.  Sayangnya.. anak saudaranya ni belum pernah lagi nak mencuba walaupun bab makan memang suka sesangat.  En. abang pun suka jugak... Faktor utama belum berani nak cuba buat tu sebab dah beberapa kali gagal nak bentukkan Kuih Qasidah tu jadi macam sekuntum bunga rose.. hihihi... (baik punya alasan.. padahal malas!) 

Kuih Qasidah ni rupanya ada banyak versi juga ye.  Ingatkan dulu hanya di sebelah2 Terengganu je yang femes dengan kuih ni.. rupa2nya.. di negeri lain pun ada juga.  Tapi setelah dibelek2 resepi ada sikit perbezaan bahan2 dalam resepi yang digunakan.  Resepi yang biasa MaDiHaA jumpa tidak menggunakan santan tapi ada dicampurkan minyak sapi (kalau tak silap) & kuih pula dibiarkan warna putih asli. Tapi kuih versi yang makcik selalu buat ni bancuhannya ada dicampur santan & boleh dikatakan sama bancuhan macam nak buat kuih bakar/bingka... cuma tak gunakan air pandan. Manakala taburan bawang goreng tu memang wajiblah bagi kuih ni..  Sebenarnya tak semestinya dibentukkan jadi bunga ros macam tu.. nak dimasukkan dalam loyang & dipotong2 pun boleh juga... Cuma... bila dah disepit2 jadi kuntuman bunga rose macam tu nampak lagi menarik kan?


InsyaAllah.. kalau ada kerajinan nanti bolehlah ku cuba buat sendiri kuih ni...  masa tu nanti baru boleh share resepi ok... 

Jumpa lagi...

11 comments:

hazila said...

Bila nampak kuih ni teringat arwah nenek saya sebab setiap kali bulan puasa dia suka sangat buat kuih ni. Letak bawang goreng banyak banyak...

Kak Rose said...

Cantiknya dan yg pasti mestilah sedap kan... nnti share resepi nya ya... mana tau teringin nak mencuba pulak...

Angah said...

aduii cantik pulak bila dh terbentuk jadi bunga ros tu,...nanti share ya cmana leh terbentuk jadi bunga tu....

LinRosly said...

Assalamualaikum Ratna:)
Rajinnya buat kuih kasidah...

Note: Kak Lin beraya di BP satu hari raya baru balik ke Labis, di Segamat cuma tinggal Kak Ipar dan Adik Ipar Kak Lin jer...rumah2 Kak Lin kat Segamat pun ada org sewa...so mungkin tak balik Segamat lagilah...

K.Nor said...

kuih pebret k.nor dan cik abe nih..

AZLITA AZIZ said...

salam Madihah,
Ita pernah dengar nama kuih ni tapi tak pernah jumpa dan rasa..
Insyaallah kalau ada resepi hendak juga mencuba dan merasa..

FnF Simple Life said...

Special nye kuih Qasidah ni kak Ratna... mesti leceh nak buat bentuk bunga tu... act bab kuih2 tradisinional ni tersangatlah tak kenal... tapi teringin gak nak rasa...hehe

SoLy SoLicious said...

suke kot kuih ni... ^^ tp buat xpndai..mkn j tau..hee

tun_telani said...

Salam kak madihaa...tun sukaaaaaa sgt2 makan kuih niiiiii!! siyes! suke sangat2!!! dh lama x makan, xde org jual.. dulu2 pernah buat sendiri, tp jadi. nnti akak dh buat, share resepi ye :)

Mamasya said...

Slmt berpuasa Ratna. kuih qasidah....tak ingat pernah mkn atau tidak.. rasanya belum pernah makan.menarik bentuk bunga2 gitu.bagus abg Haziq dah belajar puasa penuh....Haziq 6 thn kan.abg Syazrin thn ni pun mula belajar puasa penuh.
re; bila byk upload gambar dlm blog, quota gambar dlm picasa (album gambar setiap kali upload dlm blog)penuh.wpun ada yg dah delete gambar dlm blog tp dlm picasa tetap ada.

mama sara nur said...

cantik kuih ni secantik namanya kan Qasidah
Nuri x pernah makan kuih ni, tengok tu pernahlah he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...