Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, May 17, 2011

Tenggiri Masak Cili Hijau Kurma

Assalamualaikum.....
Bersiaran di hari cuti pula yer... jarang tuan rumah bersiaran di hari cuti kan?  Harap2 lepas ni rajin2lah tuan rumah bersiaran dari rumah pula... (itupun kalau tak sibuklah yer.. hehehe..) Thanks untuk cik abang sayang yang membelikan Laptop sempena Hari Ibu buat isterimu ini tempohari... Doa dari isterimu  ini  tak putus2 mendoakan semoga abang (& kita semua) sentiasa dimurahkan rezeki, sihat & berada dalam peliharaanNYA sentiasa.. Amin...



Ok.. untuk resepi hari ni.. mencuba resepi olahan Kak IlahJY yang dikongsikan baru2 ni.  Kebetulan ada ikan tengiri dalam esbok & berkenan pulak tengok resepi Kak Ilah JY yang menggunakan rempah kurma & halba.  Terima kasih ye Kak Ilah.. mintak izin letak resepi kat sini.. Mintak maaf sebab ada 'derhaka' sikit pada resepi... hehe.. jangan marah ye kak.. MaDiHaA tambah santan & kurangkan sukatan halba & tidak dimesin halus sebab takut terasa pedor.. hehe..


Tenggiri Masak Cili Hijau Kurma
Resepi : Kak IlahJY

Bahan:
6 keping ikan tenggiri
1 biji tomato belah 6 utk masuk dlm kuah 
1 keping kecil asam gelugur (MaDiHaA tambah)
1 sudu kecil halba (resepi asal letak 1 sudu besar & dimesin dengan bawang segala ~ MaDiHaA tak kisar & kurangkan sukatan takot terasa pedor hehe..)
Minyak untuk menumis 
Garam & aji secukup rasa
2 cawan santan sederhana pekat (resepi asal guna air)


Bahan mesin halus:
1 biji tomato
7 biji cili hijau
1 batang serai
1 inci halia
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 sudu besar serbuk kurma

Caranya:
1. Panaskan minyak secukupnya. Tumiskan bahan2 kisar serta halba biji sehingga pecah minyak. 
2. Masukkan ikan, asam gelugur dan tambah sedikit air/santan supaya tenggelam ikan.  Masak sehingga sedikit kering & perasakan dengan garam & aji.  Akhir sekali masukkan tomato tadi, kacau2 kejap bolehlah tutupkan api.

Selamat mencuba!

6 comments:

tun_telani said...

wahh,pekatnye kuah dia.. mesti harum je bau bila ada halba..
ps: mesti terharu dpt hadiah lappy utk hari ibu. baiknyer husband akak =)

cik cek said...

Emmmm...cam best je menu ni.....ikan masak kurma...kak cek pun tak penah buat lagi....masuk dalam list resepilah....:)

Madiha pekabo...lama tak nampak...sihat2 selalu ya...:)

Zaliedana said...

Assalam kak..Wah bestnyer hubby hadiahkan lappy..Tadi mula2 igt akak wat autopublish,hehe..Xpernah lagi wat kurma ikan..Nih satu kelainan nih..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
wah nmpk sedap n menarik ler resipi nie... lain dr yg lain kan akak..

Ayu said...

Assalam madiha,
lauk ni nampak sedap..dan menyelerakan..
mesti sedap ni..

ilahjy said...

salam ratna.. t.kasih krn sudi cuba resepi ciptaan kak tu.. kalu guna santan mmg la sedap.. tapi kak nak kurang kan lemak koloestrol hehe.. derhaka yg menyedapkan tuuuu hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com