Tuesday, July 5, 2011

Blended Orange Cake

Assalamualaikum...

Layan kek pulak yer.. tapi hanya ada gambar ajelah.. keknya dah lama selamat... Lama dah teringin nak buat kek ni bila tengok kawan2 buat kek ni.  Aku ni memang selalu ketinggalan... Walaupun cara membuatnya mudah.. tapi kalau dah seru belum sampai memang tak jadi jugak kan.. Kadang tu dah berangan2 nak buat.. tapi bila beli oren.. habis dikerjakan dek anak2... Kali ni barulah menjadi projek kek oren ni... rugi tak buat awal2 lagi rupanya sedap bebenor kek oren yang sangat mudah cara penyediaannya ni.. heheh..

Sapa2 yang malas nak godek kek.. elok benor cuba kek yang sangat mudah nak buat ni.. tak perlu susah payah keluarkan mixer bagai.. guna blender aje.. terrrrrrrrrrrr... terus boleh bakar.. Yang penting.. kek ni sangat lembut & sedap.  Cuma lain kali aku kena kurangkan sikit penggunaan gula tu.. sebab ikut tekak aku agak manis sikit walaupun dah dikurangkan ke 1 1/2 cawan gula... Apa2pun... Terima kasih banyak2 pada penyumbang resepi ini iaitu Fida@MyResepi.. Resepi ni aku ambil dari dapur Azlita Masam Manis yang comel ittew... Thanks ke dua2nya yer... Mintak izin letak resepi kat sini pulak..


Blended Orange Cake
Resepi: Fida
1st sumber : Hasue
2nd sumber : Azlita Masam Manis
3rd Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan-bahan ( loyang 9 inc ) kalau nak kek lebih tinggi boleh guna loyang 8 inci

1 biji buah limau (oren) - ita tambah 1 biji lagi parutan kulit orange (MaDiHaA tambah 1/4 biji buah lemon ~ lebihan buat salmon steak)
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - ita letak 1 1/2 cwn (Ikut sama mcm Ita.. tapi lain kali kena kurangkan ke 1 cawan jer)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
ita tambah 1 sudu besar orange sunquick (MaDiHaA tambah sunquick tropika)

Cara-cara
1. Cuci buah limau, potong dan buang biji dan urat putih di tengah2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
2. Masukkan kedalam blender bersama minyak, gula dan telur dan kisar hingga halus. (boleh panaskan oven suhu 170C masa ni yer..)
3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
5. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.


Selamat mencuba!

12 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak,kek nih mmg sedap n gebu kan,walaupun nak buat mmg senang ajer..Eh kak,sy wat ritu letak 1cawan gula pon dah manis leting,Mybe nx time nak letak 3/4cawan jer..Akak letak 11/2 cawan mesti lagi manis kan..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Zaliedana: A'ah kan Ct memang gebu kek ni walaupun cuma guna blender.. Thanks sangat2 kat Fida yg cipta resepi mudah ni. Pasal manis tu.. hmm.. memang manis leting akak punya kek tu walaupun dah kurangkan sukatan resepi asal.. hehe.. almaklumlah.. skrg ni mmg kena cantas sokmo gula dlm kuih muih.. Errr... Ct letak 1 cawan pun manis leting gak? aiseyy... mcm tu kena letak 3/4 cawan jelah next time.. hehe.. thanks ye dik bgtau..

Mamasya said...

Nampak mudah kek ni pakai blender je...boleh kiv dulu resepi.Ratna, sypun tak suka manis...kalau buat kena juga kurangkan gula.
re; itulah lambat buat kek sbb nak buat sekali majlis harijadinya...nak dpt masa ramai yg lapang.nasib baik Syakirah tak nangis kek nya kena potong tp abg2nya yg sibuk nak tengok kek tu pakai apa kat bawah gownnya itu...hi..hi..

nOOrsha said...

salam kak...saye je x terbuat2 lg kek ni..heheeh..lupe jer...klo marble ceklatt ok x eh? nmpak sdapppp

Anonymous said...

ala kak...kek oren la pulak..sungguh menggoda kalbu....apa2 pun..kena cuba muffin pisang dulu :)

ijayuji said...

Salam kak madiha! kek ni kan kan kitab tak buat lagi tp sebulan lepas kita ad beli oren sampaikan itam oren2 tu sume kikiki punnnnn tak buat2 jugak :D nak kena carik oren baru baru leh buat hihihi...

Nieza said...

kek ni memang sedap dan mudah dibuat..nieza buat hari tu siap bubuh 2 biji oren lagi tapi memang bestla.

Kak Am (Flora Heights) said...

nmpk moist gitu blenden oren tu, akak nak cuba tak tercuba-cuba lagi, ramai kata mudah & sedap ingat nk try jugak nanti.

Deliah's Deli said...

yg mmg gerenti sedap..cun plak tu!!

Juwita Jamaludin said...

salam kak .. ramai dah buat kek ni.. saya je tak buat2 lagi nak buat tapi takut tak de orang nak makan..hihihi.. tapi akan buat satu hari nanti.. nak rasa akak punya sikit leh..:)

cik cek said...

Salam Madiha...

Menu kek yg amat popular...sume org pun dah buat ...kak cek tak tau la bila nak buatnya...cuci2 mata amik resepi dulu..he he...:)

Siti Rasyidah Razali said...

assalamualaikum. slmt bkenalan kak. wah, guna blender ke? sng amat! boleh cuba ni. stok pren pun byk kat rmh ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...