Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, July 18, 2011

Talam Lapis Lumut

Assalamualaikum & selamat petang...


Bersua lagi di petang hari Isnin ni yer... Kali ni nak update kuih Talam Lapis Lumut yang juga dah lama benar dibuat ni... Kuih ni kejadiannya sangat sedap pada tekak aku...  terasa kacang hijaunya.. lemak2 dia pun cukup.. cuma bagi mereka yang kuat manis.. sila2lah tambahkan sikit lagi sukatan gula yer.. Tapi bagi tekak aku dah sedang molek dah ni... almaklum.. aku kalau buat kuih memang biasa aku cantas sikit sukatan gula kalau nampak resepi yang guna gula banyak sangat.  Tapi bagi resepi ni nampak mcm okay aje.. lagipun.. Kak Nur pun ada cakap kuih ni agak tawar sikit.. Tapi bagi aku dah ok dah ni.. just nice..



Adunan ni dapat agak banyak yer... kalau family kecil boleh buat setengah adunan aje.. Kuih ni ada rasa seakan2 koleh kacang jugak.. cuma mcm aku kata tadi.. ianya kurang manis.. koleh kacang biasanya org buat agak manis sikit & disertakan dengan tahi minyak.. Talam ni takdelah tahi minyak.. tapi adalah rasa iras2 koleh kacang sebab kuih ni diperbuat dari kacang hijau jugak... memang menarik perhatian ku sejak pertama kali lihat Kak Nur buat tempohari... kebetulan memang ada stok kacang hijau kat rumah tu... itu yg terus nak mencuba tu.. tapi agak lambat sikit jadi projeknya sebab dok mencari tepong hoen kwe dari kedai ke kedai takde pulak.. last2.. pegi kedai bakeri barulah berjumpa... hehehe... puas hati buat kuih ni.. dapat banyak juga dapatlah sedekah2kan kat baby sitter, rumah makcik & bawak ke ofis bagi kengkawan rasa... 

Kepada tuan punya resepi Puan Azimah Mansor... terima kasih banyak2 yer untuk resepi ni.. Terima kasih jugak buat Kak Nur yang sudi berkongsi resepi kat dapur Kak Nur... mintak izin letak resepi kat sini pulak ye Kak Nur... halal yer.. kita c&p jer ni.. insyaAllah nanti boleh buat lagi bulan puasa nanti sebab kuih ni tak perlu kacau2 macam kole kacang.. mudah kerja.. hehe.. Aku memang suka kuih koleh kacang tauu... tapi tu ler.. kalau beli tak puas hati sebab kengkadang org buat tak sedap. Ada jugak yg buat sedap.. tapi mak aihh.. mahalnyer sekeping saiznya pulak kecikkk aje.. rasa tak berbaloi nak bayar.. lebih baik buat sendiri puas hati dpt mkn sepuas2nya.. hehehe...


Oklah dah melalut pulak.. jom tengok resepinya yer..



Talam Lapis Lumut
Resipi : Puan Azimah Mansor
Sumber : Kak Nur & MaDiHaA


Bahan-Bahan

Bahan A
300gm kacang hijau (direbus hingga kembang & agak kering airnya)
60gm tepung hoen kwe (MaDiHaA guna 85 gm/1 pek)
150gm tepung gandum
250gm gula pasir (kalau suka manis.. sila tambah gula lagi ye... bagi MaDiHaA sedang elok dah manis dia ni.. tp bg yg kuat manis mesti kata kuih ni tawar..)
1500 mlm santan
50gm tepung beras
1 biji telur

Bahan B
70gm gula merah
Pewarna hijau dan coklat

Cara-Cara
1. Kisar semua bahan A dan bahagikan kepada 2 bahagian.
2. Satu bahagian dicampur dengan gula merah dan bubuh warna
coklat dan satu lagi dibubuh warna hijau.
3. Kukus selapis demi selapis selama 10 minit bagi setiap lapis.
4. Setiap lapis lebih kurang 400ml. (yg ni MaDiHaA tak sukat pun.. just sukat gunakan senduk aje.. tp pastikan setiap lapisan menggunakan sukatan yg sama yer)

Nota MaDiHaA: utk satu adunan ini sesuai menggunakan loyang 10 inci. 


Selamat mencuba!

14 comments:

AZLITA AZIZ said...

waaaa... comel lah kak nampak kuih ni.. lapisnya pon sama aje.. kemas..
guna tepung hoen kwe mesti sedap! nanti nak cuba jugak lah...

tapi klu kuih mcm ni alamat ita sorang je le yg makan.. anak2 mesti tak nak sebab ada kacang ijau tu...
nanti nak cuba 1/2 adunan dulu.. ni mak ita suka ni klu rasa mcm kole kacang.. kuih fav mak ita tu..

quinnie said...

salam kakratna...cantik nampak kuih talam akak..saya ni malas betul kalau nak buat kuih lapis2 cam ni...heheheh...dia kena dtg semangat membara2 baru leh buat...heheheh

YANA SHAIFUL said...

Assalamualaikum...

cantiknyaa kuih nii..seia sekata jee..kak, klu yana bt agak2 jd cani jgk x hikhikk...

Citarasa Rinduan said...

kak ratna...........
amboi.. terletak comel dan gebunya talam kak ratna..

aduh..kalau masuk tekak nie... sure boleh habiskan 10 keping dalam 1 masa...

dikau mengoda ku.. ku peminat talam..

lina_pg said...

sungguh kemas potongan kuih lapis ni..kuih pun nmpk sedap sangat..

nOOrsha said...

salam kak madiha.. sangat cantik, tersusun n teratur jer lapisan tu kak.. kagum2... saye kurang kesabaran kalu dah byk sangat melapis ni.. ehehe

Nuridah said...

Madiha,

cantik kejadian kuih lapis nie..lapisan nya cantik dan kemas gitu...warna pun cantik...kak nur pun selalu buat setengah daripada resepi asal...hehe.

Jay said...

very interesting..
Tasty Appetite

anymz said...

salam diha,akak suka dgn talam yg ada kacang hijau..mesti rasa dia cam kole kacang feveret akak tu kan?resepi akak ambik masuk list dulu lah ya..mesti di cuba sebelum ramadhan ni..sbb nak tau rasa dia.

Terima kaseh ya diha atas doa diha untuk adik akak tu..insyaALLAH semoga ALLAH swt permudahkan segala urusannya..Dr pernah kata tempoh utk dia tak sampai setahun..Alhamdulillah dia ada sehingga hari ini.

HomeKreation said...

Salam Madiha cayang. Datang nak kecek kuih yg amat cantik menawan ni....

Mamasya said...

Cantik kemas potongan talam lapis Ratna....ada kacang hijau kelainan dari talam biasa.
dah lama tak buat kuih lapis bab melapis ni kurang rajin betul skrg....

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
cantiknya talam lapis tu akak... cantik.. kemas plak tu potongan n lapisannya... sedaaap x yah cakap ler kan.. belum mkn dah tau sedap... kalau dah makan... mau nak bawak balik sepotongan besar.. hehehe

Nurul said...

Salam, Kak Madiha...

Akak cakap macam ader rasa kuih kole kacang jgk.. fav tuh... sedapppppnya... talam ni cantik plak lapisnya.. nurul x reti nak buat kuih kole kacang... talam ni nampak cam senang ckit... bolehla cuba nanti2 ... :)

Nieza said...

assalam kak, wahhh byk dah terlepas n3 kak yg best ni..cantikla kuih talam lapis tu kak...sure sedap kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...