Friday, July 1, 2011

Lempeng Pisang Oat

Assalamualaikum...

Pagi ni actually aku terlibat dengan mid year stockcount... sementara tunggu counter siap apa2 yg patut.. aku update la dulu... hehehe.. (sempat lagi tuuuu... :-p)


Semalam dah makan yang berlemak2 & berkolesterol kan.... so pagi ni sarapan yg sihat pulaklah yer.... pisang yang makcik bagi dulu tu dah ranum sangat.. jadi aku pun godek2 buat lempeng.. bukan lempeng biasa okay...! Ini lempeng sihat... sebab ada campur oats dalamnya... so jadilah Lempeng Pisang Oats.  Idea dari Kak Ummi Zaihadi kita yang tak pernah kering idea masak2 tu... tapi aku ejas2 sikit resepi sebab aku tengok resepi kak Ummi oatsnya sikit sangat manakala pisang banyak betul.. aku risau je kalau aku buat nanti ada yang lempeng aku terpeleot masa nak terbalikkan.. hehehe... jadi aku dah memandai2 tambahkan kuantiti oatsnya... harap kak Ummi tak marah ye... kalau u all nak cuba sarapan sihat ni.. buatlah ikut citarasa masing2 ye samada nak ikut resepi Kak Ummi atau ikut citarasa sendiri atau ikut resepi yang aku dah ubah tu...

Terima kasih Kak Ummi berkongsi idea ye... sekurang2nya.. dapat mempelbagaikan  stok oats yang ada kat rumah tu kan.. takdelah asyik dok bancuh dalam milo atau dibuat bubur ajer.. hehe...


Lempeng Pisang Oat
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan (anggaran):-

    * 3 cawan pisang yang dilecek (MaDiHaA guna 2 cawan je)
    * 1 cawan oats
    * 1/2 cawan susu segar (MaDiHaA guna 2 sudu besar susu tepong)
    * sedikit gula (optional, kalau pisang dah manis xyah letak )
    * sedikit garam
    * sedikit minyak masak

Cara-Cara:-

   1. Campurkan aje semua bahan dan gaul sebati.
   2. Panaskan non-stick pan dengan api perlahan dan letak setitis dua minyak masak.
   3. Ambil sesenduk dan leperkan adunan jadi diameter bulat 3 inci.
   4. Balikkan lempeng dan goreng hingga kuning keemasan atau kalau suka kasi garing2 sikit.
   5. Angkat dan hidangkan panas2 suam dengan kopi O...waa terangkat uuuu...selamat mencuba!!

(*Nota - Lempeng memang sungguh lembut dan berhati-hati ketika membalikkannya..)



Selamat mencuba!
 

6 comments:

ijayuji said...

Salam kak madiha! lempeng yg sihat di pagi hari :D dah tak menggong ni nmpknyer blogspot ari nii harap2 dah kebah :D Akak makan apa nanti? jgn lupa jemput kita ya :D

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualikum akak... wah nie sesuai sgt ler nie untuk org yg ngah berdiet kan akak... sedap lg gitu

cik cek said...

salam Madiha...

Menu sihat ni...sesuai sgt la utk org cam kak cek ni...nak berdiet tapi makan apa yg rasa nak makan...mesti sedap lempeng oat ni kan...:)

Cheq Sue said...

sesuai sgt untuk perabihkan stok aot tu...

Cheritera Kami said...

smua da pakat nak berdiet ni..wa pun nak join sama la..

julia said...

ha leh la try buat lempeng nie....smlm baru beli pisang,oat lak dah lame tersadai dlm almari tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...