Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, July 14, 2011

Chiffon Pisang

Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua teman2..


Pertamanya.. nak ucapkan jutaan terima kasih kepada semua follower & juga follower yang baru.. Semalam tak masuk ofis. Ambil cuti emergency sebab anak dara kecik ku demam.  Kesian pulak nak hantar ke pengasuh.. Kat rumah memang tak buka lappy langsung.. sambil2 siapkan kerja rumah apa yang patut sambil2 melayan si kecik.  Tapi si kecik bam bam ibu tak banyak ragam sangat... lagipun dia banyak tidor aje mungkin sebab ubat yang diberi tu buat dia rasa mengantuk.. Pagi ni baru masuk ofis & bila buka blog.. nampak ada pertambahan follower... terima kasih ye sebab sudi jadi pengikut blog MaDiHaA yang tak seberapa ni.. Terima kasih juga kepada yang rajin meninggalkan komen & jejak di sini.  Ampun & kemaafan dari MaDiHaA kerana tak sempat nak reply.. insyaAllah.. ada kesempatan nanti MaDiHaA buat kunjungan balas ye...

Hari ni.. nak poskan resepi Chiffon Pisang yang dah lama sangat2 dah dibuat ni.  Sengaja tak pos lagi sebab nak jarakkan sikit dari menu Muffin Pisang Mudah aritu.. hehe.. kalau asyik pos menu pisang nanti jemu pulak org masuk sini asyik2 resepi dari pisang.  Semalam En. Abang beli lagi 2 sikat pisang.. haii.. baik cepat2 pos resepi Chiffon Pisang ni.. bukan apa.. takutlah pisang yg dia beli tu tak habis.. nanti kena buat sesuatu dari pisang tu... ada lagi menu dari pisang yang kena tunggu turn.. hehe.. 

Oklah.. cerita pasal Chiffon Pisang ni.. ini kali kedua MaDiHaA buat guna resepi yang sama.  Boleh tengok SINI untuk yg pertama kali buat dulu.  Alhamdulillah.. menjadi & sangat2 puas hati dengan resepi ni.  Adunan chiffon ni agak banyak & mesti gunakan acuan yg agak besar ye! Tapi harap maaf sebab MaDiHaA terlupa nak ukur loyang chiffon yg digunakan.. Tapi anggaran rasa2nya dalam 22cm atau 23cm gitulah kalau tak silap. Kalau kawan2 ada loyang chiffon yang agak kecil.. bolehlah buat 1/2 atau 2/3 dari resepi ye.. 

Resepi ni di ambil dari sahabat fotopages dah lama dulu.  Terima kasih Yullina kerana sudi berkongsi resepi yang sedap ni ye.  Yullina dah lama menyepikan dari dari berfotopages.  Entah apa khabarnya dia.  Harap Yulilina & keluarga berada dalam keadaan sihat2 semuanya.  Chiffon ni sangat lembut & sangat gebu.. umpana span lembut & bila makan.. macam makan kapas gitu.. terlalu lembut.. hehe.. Dapat agak banyak & dapatlah bagi kat makcik & pengasuh.  Pengasuh & sepupu2 semua kata sedap! The best cake ever! hehehe.. Kat bawah tu resepinya kalau ada yang nak mencuba yer..


Banana Chiffon / Chiffon Pisang
Sumber: Yullina & MaDiHaA

Bahan A
7 biji putih telur (MaDiHa guna gred A)
3 oz gula halus
1 sudu teh cream of tartar (boleh ganti dgn 1 s/k jus lemon)

Bahan B
7 biji Kuning telur
4 oz gula halus (MaDiHaA kurangkan sikit)
3 oz minyak masak
3 oz Air
7 oz tepung naik sendiri (MaDiHa guna tepung gandum + 2 cubit soda bikarbonat ~ diayak bersama baking powder kat bawah tu)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam (MaDiHa bubuh ½ sudu kecil je)
2 sudu besar serbuk santan (MaDiHa ganti dengan susu tepung.. Anlene lah off course! hehe)
2 bijik pisang yg BESAR ~ dilecek halus (anggaran 1 1/2 cawan)


Caranya:
1) Pukul bahan A sampai bertanduk/ mengeras. Ketepikan.
2) Pukul semua bahan B kecuali tepung naik sendiri.
3) Selepas semua sebati masukkan tepung sikit demi sikit dan pukul lagi.
4) Masukkan kedalam adunan A sedikit demi sedikit sambil dikacau perlahan guna spatula satu arah sahaja.
5) Masukan dalam loyang berlubang dan bakar 140'c sampai masak.

Nota: semasa mengacau pastikan
1) Kacau perlahan dengan satu arah
2) Pastikan semua putih telur tergaul kalau tidak bila kita masak ada ketulan putih jadi bila kita potong kek tu jadi tak halus dan tak cantik


CARA MADIHA
1) Gaulkan bahan2 B (kecuali tepung gandum) sehingga rata menggunakan whisker. Ketepikan.
2) Pukul semua bahan A sehingga putih & telur mengeras. (diterbalikkan tak tumpah). Ketepikan dulu.
3) Gunakan mixer yg sama dan pukul sebentar bahan2 B yg diadun mula2 tadi. Campurkan tepung sikit demi sikit sehingga rata & pekat.
4) Panaskan oven suhu 150C. Masukkan adunan A (adunan telur) sikit demi sikit ke dalam adunan tepung tadi dan kacau rata menggunakan whisker (kacau satu arah saja).
5) Tuangkan adunan ke dalam loyang chiffon dan bakar kek sehingga masak. (PERHATIAN! Loyang chiffon TAK PERLU diglis atau dialas) MaDiHa bakar guna suhu 150C selama 30 minit kemudian diturunkan suhu ke 140C sehingga genap menjadi 55 minit masa membakar. (masa membakar bergantung oven masing2 yer)
6) Bila dah masak.. keluarkan kek dari oven dan terus terbalikkan loyang sehingga kek benar2 sejuk.
7) Keluarkan kek dari loyang dengan menyisip tepi2 loyang menggunakan spatula dan bolehlah dipotong & hidang. SEDAP!


Selamat mencuba!

15 comments:

Mama Gee said...

bestnyaa kalo jadi jiran kak madi kan....hik2...

Lya Colours said...

kat rumah sy byk pisang. hasil dari pokok blkg rumah. so igt nnt nak buah kek pisang biasa je. chiffon maleh sket. hihi
eh kak nk tny sket, oz tuh sukatan dia cmne. huhuhu

cik cek said...

WoW!....

Gebunya chiffon pisang ni Ratna....lum penah try lagi buat chiffon cake ni...tak pun kak cek mintak sepotong kat Ratna...nak rasa...nak rasa ...confirm sedap kan sebab ada pisanggg....:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mama Gee: Jomlah berjiran ngan akak.. leh akak mintak Gee jadi perunding imej akak.. hehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Lya Colours: dikk.. oz tu = auns... sorry ye akak lupa nak sukat dlm gram.. ikut resepi asal mmg dlm auns..

Sari Yusa Ibrahim said...

chiffon ni kalu saya suka cicah ngan air oren, hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Cik Cek: memang sedap kak! lembut gebu umpama kapas.. hehehe.. trylah kak cek.. buat chiffon ni kdg tu berantu kak.. bila buat sekali menjadi rasa mcm nak buat lagi & lagi..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Sari Yusa: laa.. ye ke? tak jd lembek ker? akak rasa mcm kena guna sudu jer kalau cicah chiffon dlm air.. sbb chiffon ni memang dah sedia lembut.. kalau cicah jd bertambah lembut ler kan..

ijayuji said...

Salam kak madiha!!! aaarrrghhhhhhh!!!! sgt jeles kalau org buat cipon! kita sukeeeeee sgt!!!! kita tak de loyang serombong kapal tuuu kalau buat guna loyang biasa tak mo jadik n tak cantek n tinggi dia pnyer keknyer :-( sedapnyerr! rasa2 pisang ni mmg kita suke!

ain (sweet thots) said...

sedapnya... kita peminat kek cipon homemade ;) boleh cuba nnt

Nieza said...

suka kek chiffon...nampak tinggi, gebus elok jer kek akak...sedapnya:)

Cendana Kasih said...

waaa..sukanyer kek cipon, lom pernah buat lagi, asyik beli jer kat Giant/Tesco tu..takut plak nk membuatnyer, takut tak jadi..hehehe...

Mamasya said...

Ratna, macam mana Alin? harap bertambah sihat nasib baik Alin tak meragam wpun tak sihat.nampak gebusnya kek chiffon Ratna...sy kek chiffon tak pernah cuba...tak berani nak buat takut bantat.2-3 hari lepas sypun ada tengok Fp Yullina...kebetulan link dr dia punya komen di Fp sy dulu.
re;balkoni rumah luas cuma tak tahan sini cepat sgt berdebu...tambah2 musim panas skrg ni.

Juwita Jamaludin said...

sedapnya nampak kek pisang.. sukanya la ita ni pisang selalu ada kat rumah sebab anak ita suka makan pisang.. kadang ada lebih tapi jarang sekali.. hihhihi nanti ada lebih leh buat kek ni insyaAllah

Ummi said...

Salam Ratna....waaaaaaaaaaaaaa x lama lagi berjangkit pulak la virus chiffon di merata-rata dapur...hehehhee, nampak sedap nih....mesti lesap jek masuk molot kan..kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...