Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, July 6, 2011

Rendang Daging Istana

Assalamualaikum...

Dah lama tak pos resepi lauk pauk kan... Jadi hari ni pos resepi laukla pulak.... Lauk ni yang ku masak hari Sabtu lepas... En. abang balik dari kerja  shift malam pagi tu.. bawak balik daging 2 kg berserta dengan segala bahan2 untuk merendang termasuklah daun kunyit... dah hafal dah bahan2 untuk rendang ye bang?? hehehe... Disuruhnya aku perabiskan daging tu buat rendang!! Aje giler nak perabis 2 kg sekali masak? Ada yang muntah ijo makan rendang.. hihihi.... 

Alkisah katanya teringin sangat nak makan rendang 2, 3 hari ni.. dibelinya kat kedai (entah kedai mana) masa time kerjalah kot.. tapi hampehhh tak sedap langsung... tu yang macam nak balas dendam aje tu suruh bini dia masak sampai 2 kg daging.. kikiki... Idaklah ku turutkan kata hatinya... aku masak 1 kg jer... itupun tak abis siap boleh simpan utk esoknya sebab aku masak rendang tu untuk makan malam/petang sebelum en. abang pergi kerja... Untuk lunch ada permintaan dari anak dara nak makan bubur nasi pulak... Itulah sebab rendang tu tak habis utk hari tu sebab makan sekali aje.. Lagipun yang makan cuma 3 beranak aje... lagi 2 orang budak kecik mana nak makan rendang2 yang pedas2 kan.... kenalah masak lauk lain untuk dorang berdua tu...


Oklah.. cerita pasal rendang ni.. sebenarnya dah lama aku print resepi Rendang Daging Istana yang Azlita Masam Manis kongsikan tak lama dulu.  Rasa teringin pulak nak merasa kelainan rendang yang menggunakan lada hitam ni.  Tambah2 bila tengok resepi rendang ni tak perlu guna cili kering & juga seteru cik abang aku iaitu daun limau purut.. hehehe.. Tu yang aku pun terus je mencuba resepi ni sebab semua bahan2 dah lengkap cik abang beli... cuma lada hitam je dia tak beli.. tapi stok lada hitam memang sentiasa ada kat rumah tu.. jadi tak perlulah nak ke kedai lagi... terus projek jalan.... 

Pada Ita.. terima kasih ye sebab berkongsi resepi rendang ni.. Sedap pada tekak akak.  Kalau Ita kata rendang ni kurang pedas.. tapi pada akak agak pedas jugak sebab akak gunakan cili padi jenis pedas.  Pedasnya lain macam.. Kalah cili padi kampong.  Tapi idaklah sampai pedas berdesit2 sebab kuantiti cili padi tu taklah banyak sangat.. cuma pedas hangat gitu2lah.. coz ada campuran lada hitam dalam rendang tu.. Memang sedaplah.. lawan dengan pulut kuning sure terangkat ni... Akak mintak izin ye letak resepi kat sini pulak.. Terima kasih juga pada Pak Engku empunya asal resepi..

Rendang Daging Istana
Resepi : Pak Engku
Sumber : Azlita Masam Manis
Bahan2
1 kg daging - dipotong kecil 
15 biji cili padi - dikisar
3 inc kunyit hidup - dikisar
4 labu bawang besar - dikisar
2 inc halia - dikisar
2 inc lengkuas - dikisar
10 batang serai - dikisar
5 gm lada hitam - dikisar
2 btg kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
1 kg santan
50 gm kerisik
2 keping asam gelugur
2 helai daun kunyit - dihiris rampai
garam dan gula secukup rasa
1/2 ketul gula melaka - ita tambah (MaDiHaA letak 1/4 gula kerek & omit gula pasir)


Cara2 Menyediakan
1. Tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih, bunga lawang bersama2 dgn bawang besar, halia, serai, lengkuas dan lada hitam.  Bila sudah kekuningan, masukkan cili padi, kunyit hidup dan daging.  (MaDiHaA kisar campur je semua cili padi & kunyit hidup tu.. cuma lada hitam je dikisar guna blender kering jadi masa menumis terus cebur je semua dlm kuali) Masak hingga daging empuk / kering air dagingnya.
2. Kemudian masukkan santan secukupnyer dan masak hingga kuah pekat.  Bila sudah pekat masukkan daun kunyit, kerisik, asam keping dan kacau rata.
3. Perasakan garam dan gulanyer secukup rasa.
4. Masak lagi hingga naik minyak dan hampir kering barulah diangkat.
Selamat mencuba!

17 comments:

ady said...

as-salam madihaA
Wow bestnya rendang daging istana...npk sedap resepi ni..blh buat untuk hari raya nanti....

Umm Mymoonah said...

I'm a big fan of Rendang, looks so delicious.

Zaliedana said...

Assalam kak,nmpak sedap toi rendang tuh..Cam nak raya plak kan,sume rumah duk tayang juadah2 raya..Huhu..Pandai hubby akak bli bhn2 sume kan,kalo hubby sy,mmg kena tulis pa yg nak dibeli..Sian betoi si daun limau purut,hubby akak wat musuh,hehe..Sedap kan kalo msk letak daun limau,wangi ajer..

cik cek said...

Salam Madiha....

Ramainya org dok pakat buat rendang...memang terasa2 dah nak sambut raya...puas pun tak lama lagi ni....
Alahai!...tgk rendang Madiha ni...teringin lak kak cek nak makan...nak kena masak sendiri ke...tak pun mintak sikit kat Madiha la...he he....dah habis ke...hu hu...nampak gayanya kenala masak2 seniri...amik resepi lagi...tq ya ...:)

liza said...

Salam Madihaa...mmg rendang ni lain dr segi bhn2...biasa liza buat xde la pulak bbh 4 sekawan tu..blh try ni...

hazila said...

Bagusnya cik abg boleh hafal sikit sikit bahan buat rendang. My husband rasanya tak tau langsung.Adakala dia makan kat restoren, ada yg berkenan, balik rumah suruh kita masak. Tapi bila tanya apa namanya, dia cakap tak tau. Adusss pening...

nOOrsha said...

salam kak madihaa... aduhh terpesona ngan rendang dari istana ni.. sy ade nsi himpit ni kak. blh la kecek sket rendang ni.. hehehe...


kak, umah MIL saya kat felda pemanis 2, Segamat.. kampung akak kat segamat jugak ke? wahhh.. dah 2 org saye jumpe kampung dekat2 nih.... seronoknya!!~ segamat kat mane kak? akak ade fesbuk x??? leh borak panjang.. heheh

Ayu said...

Assalam ratna,
hahahha..tersenyum akak baca cik abe tak suka daun limau purut yang diletak dalam rendang ya?(actually sama macam akak tau.heheh..tapi pasal kadang2 mak akak suruh letak jadi nak tak nak akak letak lah juga..)..habis kalau masak tom yam tu macam mana ya..nampak sedap rendang istana ni..kalau pedas memnag lah bestkan

Naz said...

Kak madiha..
Ada lagi ker rendang tu??? Suka rendang..lagi suka kalau dapat yg akak masakkan:))

KSWSK said...

rs cam kerabat diraja plak bl mkn rendang "istana" tu..

CT Delima said...

As'salam Ratna

bestnya buat rendang, ini kalau nak makan kena mengadap raja mintak izin nak makan beradap sekali.. hihihi.

selalunya rendang yang dimasak memang mengunakan daun limau purut kan. Tapi ct kadang2 tu kalau tak ada stok tak letak pun :D

nOOrsha said...

salam kakkkkk.. ayoo, keratong berapa kak? adekah keratong 8 ???klo keratong 8 tu same ngan umah biras saye, dekat juge ngan umah MIL Mas Duniaku... cer citer cer citer.. hahaha

ijayuji said...

Salam kak madiha!!! nak pinjam halia lengkuas dgn kunyit kat belakang tu kak hihihi.... lamaaaaaaa dah tak buat rendang, kitanyer kerisek pun tggl 1 sb jer kot! nak buatnyer tu yg malas kalau ada jual nak jer g beli yg dah siap hihihi... mesti sedap rendang akak ni kan kan, cicah roti sedap ni kak :D

Juwita Jamaludin said...

alamak kak saya bab rendang ni memang tak leh nak kompromi sangat suka.. walaupun tak rajin dan tak pandai nak merendang... sukanya dengan rendang rasa nak cekup akak punya ni... nanti nak try gak la resepi ni

anymz said...

salam diha
agaknya en abg diha tu balas dendam kat penjual tu gamaknya,tu yg dia suh bini dia merendang sampai 2 kg tu..apa tak habiskan?..leh anto kat akak sikit.hehe

norhidana said...

heheheheh sampai 2kg di belinyer cik abg akak ek... mmg bls dendam btl2 tu... heheheh
tp takpe blh simpan lama kn rendang tu kak, mkn ngn roti ke sedap gk kn

miza yahya said...

OOii, sodap betul nampaknuya rendang tu. Tak sabar nak rasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...