Terima kasih kepada yang sudi follow....

Sunday, July 31, 2011

Sambal Berapi Ikan Rohu

 Assalamualaikum....

Jarang2 dapat update blog dari rumah... rasanya... antara rumah dengan ofis... lagi sibuk kat rumah.. sebab tu jarang2 dpt on lappy & update dari rumah... ginilah jadi surirumah yg bekerja.. bila berada di rumah.. masa banyak dihabiskan dengan semua kerja2 rumah yang patut dibereskan...

Oklah.. orang dah nak tidor.. barulah sempat on lappy... update resepi sempoi jer.. tp ini yang buat makan bertambah2... sampai berair2 idung kakak Dini dok layan sambal berapi ni... tapi makan tetap makan.. hehe.. Sapa2 yang kuat makan pedas harus cuba masak gini... kaw kaw!  Sebenarnya aku masak pedas2 gini sebab ada ikan rohu yang en. abang beli... nak mkn goreng gitu jer tak selera pulak.. almaklum.. ikan air tawar ni.. kalau tak kena cara masak.. rasa lain macam sikit.. so aku pun buatlah sambal pedas2 gini.. barulah syok melayan... Ikan rohu ni bertulang... kena hati2 masa makannya...



Sambal Berapi Ikan Rohu
Bahan2

4 ~ 5 keping ikan rohu (atau apa2 ikan pun boleh)
garam & serbuk kunyit 
air asam jawa (untuk rendam ikan)
1 btg serai ~ dititik
1 keping asam gelugur
garam, aji & gula secukupnya
Minyak masak 
Sedikit air

Bahan2 tumbuk halus
35 biji cilipadi (campur merah & hijau)
3 biji cili merah
2 inci kunyit hidup
7 ~ 8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih

Cara menyediakan
1. Ikan dicuci bersih kemudian direndam dgn air asam jawa selama 15 minit. Cuci & tos. Gaul bersama garam & kunyit lalu digoreng garing.
2. Panaskan minyak secukupnya.. tumis bahan2 tumbuk serta serai sehingga agak garing & terbit minyak. Masukkan sedikit air, asam gelugur, garam, gula & aji. Biar secukup rasa.
3. Masukkan ikan & gaul rata. Bolehlah dihidang. Memang berapi!


Kakak Dini komplen kurang sambal... takper2 nanti ibu buat lagi & lebihkan cili...



Yang ni buat lagi & lebihkan lagi cilinya... bertambah berapi!


Ini 2nd time masak... lebihkan sikit cilinya... kaw kaw berapi...

Selamat mencuba!

Selamat berpuasa kepada semua muslimin & muslimat... semoga segala ibadat kita diterimaNYA.. Amin...

14 comments:

Lya Colours said...

wahh ni memang berapi makan. hehe. selamat berpuasa kak =)

Citarasa Rinduan said...

Kak..

aduh..
nampak sedap tu..
ayu suka masak lemak cili padi


selamat menjalani ibadat puasa ya kak..

lina_pg said...

memang berapi tu..tengok cabai/cili tu merah menyala..sedapnyer..

AZLITA AZIZ said...

Kak ita tak pernah dengar nama ikan Rohu... atau ade nama lain kat tempat ita ni...

nampak mmg berapi2 tu kak.. boleh cuba ni.. tapi bulan poisa tak boleh lah kak takut perut meragam pulak...

Selamat Berpuasa kak...

HomeKreation said...

Salam Ramdhan & Selamat Berpuasa buat Madiha sekeluarga - ada kad khas buat kekawan kat rumah Along, kalau sudi boleh amik gantung.
Tak tau pun nama ikan Rohu tu... tapi kalau masak camni hari2 pun kita suka tau

Cikgu_Anie said...

salam perkenalan madihaa...best semua resepi ni...

nOOrsha said...

hmm..sedapnye ikan rohu..lemak2 rasenya, saye suke!~ kak, selamat menyambut ramadhan ye.... moga akak sekeluarga dibawah berkat dan lindungan dari Nya..aminn.. :)

Nurul said...

Salam, K Madiha...
lagi pedas, lagi sedappp kan.... nampak tu mmg berapi, banyak cilinya... :)
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan buat akak sekeluarga....

Sizuka said...

k.ratna,

peh! memang berapi la nampak ikan tu. mau nangis lepas makan ikan tu :)

selamat berpuasa to u and ur family. semoga puasa kali ni, membawa keberkatan pada kita semua.

MULAN said...

sedap utk sahur ni...

selamat berpuasa...

.:nhalilah:. said...

makan ngan nasik panas.. perghh..

Wanieyra said...

Selamat Berpuasa dari ira....

cikmanggis said...

LAUK LAUK CAM NI MEMANG JADI PILIHAN cM DIBULAN RAMADHAN..LAUK DAN SAYUR..CUKUP:)

Juwita Jamaludin said...

salam kak.. suka ikan masak macam ni.. tapi tentu pedas ni nampak cili tu pun dah tahu.. hihihihi selamat berpuasa kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com