Tuesday, November 8, 2011

Aidiladha 2011 di Keratong, Pahang

Assalamualaikum...

Pagi ni masuk ofis dengan mata yang agak kuyu... Kami sengaja bertolak pulang dari kampong agak lewat malam tadi sebab nak elak daripada jalan jem yang teruk.. Hubby dapat tau dari anak jiran yang bertolak ke KL pukul 4.30 petang.. masih lagi 'melekat' di daerah Negeri Sembilan pada pukul 8 malam.  Terus hubby kata kita bertolak lewat sikitlah.. kalau balik waktu tu (kul 8 mlm) belum tentu lagi boleh lepas ke PJ dalam masa 4 jam. hehee.. Jadi.. dalam pukul 11.30 malam baru kami bertolak.. Alhamdulillah jalan dah tak jem walaupun kenderaan masih banyak di atas jalan raya.  Cuma masa kami tiba di Tanjong Ipoh, Kuala Pilah.. jalan jem sikit disebabkan ada trailer lebar yang membawa muatan yang juga melalui jalan tersebut. Ada dua buah kereta peronda yang menjadi escort kepada trailer lebar tu sebab jalan terpaksa ditutup beberapa kali kepada pengguna jalan raya yang lain kerana memberi laluan kepada trailer lebar yang hampir2 memenuhi kedua2 belah jalan.. punya besor muatan yang dibawa tu.. sampai tak muat untuk kenderaan lain nak lalu bila berselisih dengan kenderaan tersebut. Bila tiba giliran kami melalui jalan tu bila trailer tu berhenti ditepi jalan berhampiran jalan di Istana  Seri Menanti untuk bagi laluan pada pengguna jalan raya.. lepas tu dah takde jem dah... syukur alhamdulillah.. sampai rumah di PJ kira2 pukul 3 pagi.. Oh ya.. malam tadi kami berkonvoi dua kereta dengan Lan adik ipar adik aku Angah.. jadi adalah juga kawan kalau2 kereta buat hal ditengah jalan.. hehe..

Kami bertolak balik ke kampong pun tengahari Sabtu tu sebab nak uruskan beberapa perkara dulu... Pun tersekat dengan jem teruk berhampiran Kuala Pilah... merangkak2 kereta bila melalui jalan baru di Ulu Bendul tu.. mujurlah kereta tak jem sama macam yang kena di Highway Karak tak lama dulu.. almaklumm.. kereta buruk.. haha...Kami bertolak pukul 2.30 petang.. berhenti makan tengahari di Senawang & sampai di kampong pukul 9 malam.  6 jam setengah!! Kebiasaannya kami boleh sampai ke kampong dalam 3 jam setengah hingga 4 jam saja... kasihan ma & Abby kena bersiap semua.. Angah adik aku pula tak dapat balik sebab suaminya bertugas. Masa aku sampai tu.. rendang & kuah kacang dah bertenggek atas dapur.. Ketupat dah siap direbus manakala lemang yang ditempah pun dah siap di ambil. Pepagi  raya esoknya barulah aku tolong ma sikit2 masak kuah lontong berkari & ayam masak merah.. Itupun semua bahan dah disiapkan lebih awal..  ayam dah bergoreng & sayur2 pun dah bersiang.. tinggal ma tumis2 aje.. Aku cuma tolong mesin kelapa & perah santan aje.. hehe..

Oklah.. kat bawah ni yang ma hidangkan pada kami sebaik kami tiba di kampong malam raya tu... Dalam2 ma sibuk buat persiapan raya yang lain.. sempat lagi dia masak macam2 malam tu.. Sedang molek perut pun tengah lapar.. ada pulak mee & bihun yang dimakan dengan sup gear box. Gear box tu ma beli pagi2 tu sekali dengan daging.  (bukan dari lembu korban punya tau sebab masa tu belum raya pun lagi.. hehe..) Selain sup.. ma buat juga pecal... kenyang malam tu menjamu selera... TQ ma & Abby!


Gambar2 yang kat bawah ni pula juadah sarapan pagi kami di pagi raya... Terima kasih ma masakkan lontong berkari tu untuk Kaklong... Memang rindu giler nak makan lontong berkari ma ni sebab masa raya puasa tempohari di  rumah MIL di Raub memang tak jumpa sebarang jenis lontong.  Kat sana yang femes lemang & nasi impit yang dimakan dengan kuah kacang, rendang atau gulai asamrong.. Puas hati dpt makan nasi impit dengan kuah lontong berkari ni.. berulang2 makan.. hehe..
 

Ini ku punya ketupat + kuah lontong berkari... masa ni belum letak lauk2 lain lg.. Actually tak letak lauk lain pun dah best dah sebab dalam kuah lontong tu pun ma ada campur ayam & udang selain sarat dengan pelbagai sayuran.. mmg heaven I tell you!

Ok... puas sudah posingkan makanan dipagi raya... meh layan gambar kanak2 ribena ni di pagi raya... Ini aje yg ada gambarnya.. tu pun Abby yg sempat ambik gambar dorang.. Payah sikit nak ambik gambar budak2 ni... Masing2 payah nak bagi kerjasama.. maklumlah.. masing2 dok sibuk nak main jer..


Dari kiri.. Alin, Betty & Noor... (cucu2 tokma dari 3 ibu yang berbeza.. hehe)


Abang Haziq pun sama payah betul nak diajak bergambar... Kasihan Haziq.. raya kali ni dia tak sihat pulak sebab badannya naik gegata.. sejak pagi Sabtu tu lagi sampai ke pagi tadi pun belum betul2 pulih lagi.. Dia memang alergi tak boleh makan udang.. Malam sebelum blk kg tu ku masak mee adalah campur dengan udang.. terus esoknya badannya naik gegata.. itu yg aku jarang2 nak masak udang sebab kasihan kat dia.. kalau masak kasihan pulak kalau tak bagi dia makan.. bila kita bagi dia makan.. badan dia pulak yang tak tahan.. adeii...


Kenangan di pagi Aidiladha 2011...

11 comments:

JaSSNaNi said...

akak... Assalamualaikum dan selamat hari raya ye.. :)

nani pun baru balik KL petang semalam,.,, lebih 9 jam nak sampai puchong tau.. yang biasanya perjalanan cuma makan masa lebih kurang 4 jam je.. tapi tak per lah.. sepanjang perjalanan tak de benda2 tak di ingini berlaku.. samaada nani sefamily ataupun pengguna2 lain, nani masih bercuti, esok pun cuti sebab nak bawa haikal ke spital serdang.. so hari ni dok umah masak je.. tengok tv, makan, tido... eheh.. selamat bekerja lah untuk akak ye.. :)

Chah said...

alhamdulillah selamat sampai...
wuhhhhh!!!!! tapi semua semua semua yang kat atas tu saya tak suka...tak suka..tak suka!!! huhuhu....dapnye!!

Lya Colours said...

byk nya menu akak. ish sedap tengok lontong tu

norhidana said...

wahaaa makanan mmg sungguh melaparkan... best nyer tgk kuah lontong berkari akak tuh... kite nih kan kak kalu mak kite msk apa pun sedap... kite msk walau camne pun tak blh sama kn mcm diaorang msk...

ida said...

seronok pulak tengok gambo kak long ni.sy sejak dua menjak ni susah nak bergambo lah budak2 tu tak mau diam asyik nak tangkap gambo sendiri last simpan terus kamera lg senang citer tak yah gambo2

Amie said...

hadoiiii.... Madiha memang beraya sakan!banyaknya menu...semuanya tambah meriahkan aidil adha... tak boleh lama-lama di sini, dah basah kuyup ngences meleleh-leleh nih...

liemaopurut a.k.a ana said...

sama la kite. masuk opis dgn mata yang kuyu. memang ngantuks sangat. tambah2 plak duk megharung jem lagi...perghhh rasa cam serik jer naek kete...kalo duit ade lebih selori bole la beli helicopter heheheh

menu2 kat atas tu menyelerakan la....

cikmanggis said...

seronoknya dapat beraya di kampung.terkenang....

Citarasa Rinduan said...

kak ratna..
amboi2...
memang meriah ko hari raya aidiladha kak sklrg..
naik suka ayu baca netry ini.
lagilah anak2 saudara sedang membesar.. sangat
comel

liza said...

Dalam bnyak2 tu kan, sup gear box yg paling menguji imanku....walllaaa

ctsamsena@cekdesam said...

salam aidil adha utk Madiha sekeluarga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...