Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, November 29, 2011

Tak sihat .... Balik kampong.... Durian...

Assalamualaikum....

Salam Maal Hijrah buat semua... Agak terlambat bagi ucapan.. tapi oklah dari takde langsung kan... 

Hajat di hati hari Jumaat lepas memang nak update satu lagi entry sebelum cuti pulang ke kampong... Tapi kita hanya mampu merancang... Allah S.W.T juga yang menentukan segalanya... Rupa2nya petang Khamis tu badan seram sejuk menunjukkan tanda2 nak demam.  Cuba untuk bertahan.. tapi akhirnya terpaksa juga pegi ke klinik ambil ubat demam.. waktu tu suhu badan 38.5C.  Tak bercadang pun untuk ambil MC lagipun dah petang waktu tu.. tinggal lagi 3 jam untuk menamatkan waktu di pejabat. Masuk kembali ke pejabat, telan ubat demam, naikkan suhu penyaman udara di ofis dan sarung sweater untuk menahan kesejukan... 

Kepala semakin berat, pening berdenyut2.. cuba lagi bertahan harap2 bila ubat dah 'jalan' kuranglah sikit sakitnya.. akhirnya tak tahan juga.. rasa macam nak baring jer, lenguh seluruh badan & sendi2... minta izin dari bos untuk pulang awal setengah jam. Walaupun badan dah tak bermaya tapi kuatkan juga untuk jemput adik Alin di rumah pengasuhnya di tingkat 4. Selangkah demi selangkah menaiki anak tangga.. kadang kala rasa seperti nak rebah.. ohhh.. tahan... tahan.. Alhamdulillah.. sampai juga ke atas.. bawa Alin turun tangga berhati2..  mujur tak perlu jemput kakak Dini & abang Haziq sebab mereka ditinggalkan kat rumah bersama ayahnya sebab ayahnya kerja malam. Drive ke rumah  dengan berhati2 dengan kepala yang masih ting tong & waktu tu jalan tak begitu sesak. Syukur sampai juga ke rumah.. Sampai rumah terus kejutkan hubby yang sedang nyenyak tidor. Aku katakan padanya 'ibu demam... ayah masak ye!' aku bimbang hubby sangkakan aku akan memasak sebab hari2 sebelumnya selama cuti sekolah ni aku sempat masak utk dia sebelum dia pergi kerja malam. Tapi kali ni aku betul2 tak larat.. nak berdiri lama di dapur memang aku tak mampu.. Ingatkan demam kebah.. rupanya  demam sampai ke malam.. menggigil2 malam tu sampaikan nak mandi petang tu pun aku tak sanggup. Malam tu berselimut tebal dengan baju tebal & berstoking.. pun menggigil2.. Suruh pula anak2 letakkan bantal atas badan tapi sia2 aje sebab seram sejuknya bukan datang dari luar.. tapi dari dalam badan ku sendiri.. hehe..

Esoknya aku tak ke ofis.. tunggu hubby balik kerja.. telefon bos mengatakan aku masih demam. Nak ajak hubby ke klinik pun rasa tak larat nak berjalan.. almaklumlah.. dari rumah nak ke parking kereta di apartment ni bukannya dekat.. lepas hubby pulang dari solat Jumaat tenghari tu barulah rasa segar & kebah sikit.. ajak hubby ke klinik. Cakap kat doktor demam dah kebah.. tapi kepala & badan memang sakit lagi. Bila doktor ambil suhu badan katanya demam masih ada.. huk aloh.. ingatkan dah tak demam... terus dia berikan antibiotik & lain2 ubat yg berkaitan. Syukur... akhirnya malam tu aku dah tak demam lagi. Hari tu hubby masuk kerja pukul 4 petang & habis kerja pukul 12 tengah malam & malam tu (awal pagi tu) juga bertolak pulang ke kampong hubby sempena cuti Awal Muharam sambil2 nak ambil buah durian.. hehe.. 

Yesss!! seronok balik ke kampong hubby kali ni sebab pak sedara aku dari Dungun Terengganu (papa Ida Marlida) yang dah lama teringin nak kenal kampong hubby pun ada datang dari Dungun bersama2 dengan anak menantunya. Puaslah jamu tetamu jauh ni makan buah durian & sempat juga bawa mereka pegi mandi manda Air Terjun Lata Lembek yang tak jauh dari kampong hubby. Bukan main seronok lagi anak2 & anak2 sepupu dok mandi air terjun... hmmm.. gambar mandi manda aku tak snap sebab masa tu dah petang sangat & sah2 gambar gelap almaklum ambik gambar guna handphone aje.. Tapi pak sedara adalah ambik gambar guna kameranya.. 

Gambar di bawah ni aje yang ada sebagai kenang2an di kampong.. satu kereta sorong buah durian yang berjaya dikutip hubby pada pagi hari pertama kami di kampong.. durian2 yang seterusnya dah tak ambik gambor sebab aku terlampau sibuk.. haha.. Layan ajelah yer.. tiada resepi untuk hari ni..



Buah durian kat bawah tu special yang mak simpankan untuk kami... subuh2 hari sesampai je kami ke kampong kami dah pulun buah durian.. haha...

Jumpa lagi...

12 comments:

Lya Colours said...

mak ai banyak nya duliannnnnnnnn

adarnadzmie said...

banyak durian kak... penuh kete sorong... bestnya...

rahel said...

banyaknya durian..bolehlah post kat umah Rahel sebijik..nak wat durian ciskek..hehe..

tun_telani said...

waaahh!! byknyer durian!! ingatkan musim durian dh habis.

ady said...

as-salam MaDiHaA
banyaknyeeeee durian!!bestnye..

GreenJade said...

ya ampun sis..my feveret nih...saya bawa bakul mau tapau nih uhuhuhu

Zaliedana said...

Assalam kak,sy leh byangkan camner rasa seram sejuk nak demam tuh,sy sy ritu pon smp berselimut,berstoking n bertungku kak,hubby lak smp amk cuti 2ari,adoyaiii mmg seksa sungguh..Xperla kan kak ujian sekali2 dari Tuhan,dah lama sihat kan,yg penting mkn ubt smp abis yer kak..Uiii byknyer doyan,sedapnyer,sekbek marin g umh mak sedara hubby depa jamu doyan kmpung juga,hihi..

lina_pg said...

banyaknya buah durian..Hantaq mai barang sebijik dua..bleh wat pengat ni cicah ngan roti..

cik cek said...

Hope Madiha beransur sembuh ya....
Bestnya doyan...byknyaaaa....sedapnyaaaa...:)

Mamasya said...

Salam Maal hijrah Ratna

byknya buah durian tu...aduhai ni yg buat teringat kesedapan buah durian.....
Moga Ratna cepat semboh...

norhidana said...

ish akak nih... demam tp haaa balik kg larat ek...
hehehe bestnyer kg cik abg akak ada dusun durian... lama tul tak mkn durian... ingt dr pas bersalin aritu nk mkn durian tak kesampaian lg hajat tuh...

Ucu Faridah said...

selamt maal hijrah Ratna..
wah..bila blk kpg terus baik...
banyaknya durian...kalau buat tempoyak pos2 lah kat ucu ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...