Terima kasih kepada yang sudi follow....

Sunday, November 20, 2011

Tenggiri Sambal Tomato

Assalamualaikum...

Dah lewat malam baru sempat jenguk blog.  Ehh! malam ke? dah pagi dah pun.. hehe... Sibuk betul bila kat rumah.  Kat ofis pun tak sesibuk ni.  Almaklumlah... semua benda perlu dibereskan dalam masa 2 hari.  Lepas tu dah mula kerja balik.  Hari cutilah hari yang perlu menyiapkan mana2 kerja yang tertunda tak sempat siapkan masa hari2 kerja...  Melipat kain, nak cuci bilik air ke, tukar cadar ke semua tu tunggu hari cuti baru sempat buat... itu yang kadang2 tu tak sempat nak ngadap lappy..

Oklah.. mata pun dah ngantuk.. bantal pun dah memanggil2..hehe.. idea pun dah kurang... kita teruskan jelah ngan resepi.   Ini lauk yang dimasak 2, 3 minggu lepas... lupa dah bila.. lauk sempoi2 jer.. tapi kalau lauk2 pedas gini memang kegemaran orang2 dewasa dalam rumah ni... hehe..


Kat bawah ni resepinya ye..

Ikan Tenggiri Sambal Tomato
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
3 keping ikan tenggiri ~ cuci bersih & tos, gaul garam kunyit & goreng
1 biji bawang besar ~ hiris
1 biji tomato masak (besar) ~ dadu
Minyak masak secukupnya
garam & aji
1 sudu kecil gula
1/2 cawan air

Bahan tumbuk halus
30 biji cili padi (Ikut pedas)
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak & tumis bahan2 tumbuk hingga garing & pecah minyak.  Masukkan air, garam, aji & gula. Masukkan bawang hiris & tomato dadu. Kacau rata. Rasakan biar secukup rasa.
1. Akhir sekali masukkan ikan goreng td & gaul mesra. Bila sedikit pekat bolehlah matikan api & hidang. 


Selamat mencuba!

7 comments:

Amie said...

Selamat pagi Madiha,
sesekali kita perlu puji diri tau Madiha.... sesibuk manapun di pejabat, sebanyak mana pun kerja di rumah, semuanya beres... dan satu lagi masa memasak tetap ada! ...satu lagi...masa ngadap laptop pun pasti ada... he he hehh bijaknya kita mengatur masa ye Madiha..

rahel said...

S'mat pagi MaDiHaA..
Rahel suka gak klu tenggiri masak sambal tomat..sedap sangat mkn ngan nasi puteh panas2...berselera betull.

dZana said...

selalu ikan tggri msk kari jer.. msk camni pun sedap jugak kan.. gud idea..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Makan dengan nasi panas2 grenti sedap ni kan madiha.

nOOrsha said...

salam ahad kak..saye suke ikan tenggiri..masakla ape saje, goreng ke wat gulai ke, wat sambal ke mmg saye gemar btol... nampak sedap lauk akak ni..blhla cube nnty bile da bli ikan tengiri :)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Madiha..
Ermm..sungguh membuka selera lauk ikan tenggiri akak ni. Pedas tk tu kak?? Confirm pedas.. akak kan mmg suka pedas2.. Naz suka yg pedas2 cam ni.

Kek oren karamel akak pun cantik dan menyelerakan jer nampaknya.. Rajin gak akak. sempat gak nak mengupdate blog w/pun sibuk bekerja..

MULAN said...

fuuhh.. hujan2 ni memang sedap dapat lauk ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com