Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, November 17, 2011

Gulai Cili Padi Rebung & Perut

Assalamualaikum...
Bersua lagi.. chakk!! Kemaruk mengupdate kot... hehe.. so updatelah apa2 yang patut...

Pasangan serasi agaknya... kalau masak rebung mesti nak gandingkan dengan perut... haiii... memang tak boleh dipisahkan dua ni... Yang penting memang sedapp & menjadi kegemarankuuu!! Ini sebenarnya air tangan cik abang kita ni yer.. kita tumpang amik gambar je nih.. Tak tau pun dia nak masak gulai ni sebab bahan2 dia beli awal pagi masa dia balik dari kerja & masa tu dah tentu2 ler aku dah ada kat ofis.  Minggu ni dia kerja malam jd tiap petang (kecuali semalam sbb kita cuti Alin tak sihat) bila balik kerja cik abang dah siap masak.. hehe.. TQ abang!

Resepi biasa sekadar catatan dalam blog ni.. senang anak2 nak rujuk nanti...



Gulai Cili Padi Rebung & Perut

Bahan2
½ kg perut lembu yg dah dibersihkan ~ potong kecil2 memanjang & cuci bersih
½ kg rebung jeruk (kali ni abang beli rebung yg panjang2 tu.. so kena hiris2 sendiri katanya) 
2 btg serai ~ ketuk
serbuk perasa & garam (jika perlu sebab dah bubuh garam kasar)
sebiji kelapa di ambil santan secukupnya
1 keping asam keping (taknak letak pun takpe sebab rebung dah masam)

Bahan ditumbuk halus
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
15 ~ 20 biji cili padi (ikut kepedasan yg anda suka) 

2 inci kunyit hidup ~ tumbuk halus
sedikit garam kasar (utk memudahkan cili lumat serta kurangkan percikan waktu menumbuk)
 
Cara memasak
1) Rebung direndam dengan air bersih beberapa jam untuk mengurangkan rasa masam & bau. Toskan. Rebus perut hingga empuk kemudian tos dah ketepikan.
2) Jerang santan bersama bahan2 tumbuk, serai dan perut yg dah direbus tadi. Kacau2 sentiasa.
3) Bila mendidih.. masukkan rebung, asam keping, serbuk perasa & garam (jika perlu).
4) Biarkan mendidih sambil dikacau2 selalu agak tidak membuak.
5) Rasakan garamnya & bolehlah dihidangkan.


Selamat memasak!

8 comments:

rahel said...

sedapnye gulai rebung tu..siram2 ke nasi putih..emm memang kaw2 punya.

Anna Qawina said...

lalala..td baru ambik rsp akak yg sblm ni, jap g masuk dapo nak masak..hantam jala..janji sedap..hehe

mama sara nur said...

assalam
syoknye cik abang yg masakkan mesti la sedap kan hiihi..
teringat kat mak di kampung lah tgk gulai rebung kak madiha ni, selalu gak mak kita masak, dulu2 memang tak suke sb baunye tu tp skrg sedaplah pulak ha ha

cik cek said...

Adoyai!...ni pun fav kak cek...tak de yg tak fav kak cek ni kan...he he...memang kak cek suka...suka mkn rebung tu...sedapnya...:D

Amie said...

oooohhhh...rebung! sedapnya..... sedap sangat! suka betul makan rebung gulai lemak cili api...dek kesedapannya, tak terasalah pedasnya lagi!

Cheq Sue said...

saya x pernah lagi makan rebung, teringin jugak nak cuba tapi x reti nak masak. orang kata nak masak tu kalau x kena cara x sedap..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum... akak... nani singgah sini.. sekarang tak de masa singgah siang.. so singgah malam la plak.. ehehe..

nani suka gak makan rebung, tabi asben lagi suka makan rebung.. kadang2 ada gak dia beli rebung yang siap bungkus tu kat pasar segar.. hmmm nani boleh la makan, tapi bukan suka sangat lah.. sbb nani suka spesies ubi ni.. hehehe

liza said...

salam madiha...Liza kan ape2 masak lemak cili api jer mst mkn nasi2 bertambah2....best woooo...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com