Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, January 23, 2013

Pajeri Nenas

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Pagi2 nak tayang lauk yang tertunggak ni dulu lah... lauk yang di masak dalam dua minggu lepas dah ni.  Inilah dia Pajeri Nenas versi mudah.  Ada jugak yang panggil Paceri... dua2 pun benda yang sama je.  Paceri atau Pajeri antara menu feberet MaDiHaA & suami.  Nenas kalau di masak paceri atau dicampurkan dalam masak masam manis hubby laju je makan.. tapi kalau ku masak lemak dengan ikan masin tak di layannya pulak.  Dia lagi rela makan nenas cicah garam atau kuah collek kicap tu lagi dari disuruh makan nenas lemak tu.  Pelik sungguh selera dia.. hehe.. Tapi dah nak masuk 14 tahun hidup bersama dah faham benar apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka.. hihi...


Ok jom nak kongsi resepi Pajeri Nenas versi mudah ni.  Semua bahan di hiris2 jer.. takyah susah2 nak kisar atau tumbuk.  CUMA... wajib kena buat kerisik sendiri okeh! Kalau guna kerisik beli memang langsung tak sedap jadinya pajeri kita.  Bukan hanya pajeri.. buat rendang pun tak best juga guna kerisik beli tu.. kalau dah darurat sangat barulah MaDiHaA guna kerisik beli.. tapi tulah.. selalu tak puas hati hasil masakan kalau guna kerisik beli.  Sebenarnya tak susah pun nak goreng kerisik... kejap je siap... hehe.. Yang penting hasil pajeri kita lebih wangi & sedap kuahnya tu...

So kat bawah ni resepi sempoi MaDiHaA ye...

Pajeri Nenas
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 biji nenas biasa (morris atau josephine) ~ dikupas & hiris sesuai selera

3 cawan santan sederhana pekat (tambah lg kalau rasa tak cukup)
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga

3 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar rempah kari ikan*

3 sudu besar rempah kari daging* ~ bahan bertanda* dibancuh dengan air jadikan pes
Minyak secukupnya
2 sudu besar gula merah
2 sudu besar kerisik (yang dah siap ditumbuk homemade ye)
Garam secukup rasa
serbuk perasa


Bahan hiris halus
1 inci halia 
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

(kalau suka boleh tambah 1 sudu besar udang kering direndam & ditumbuk halus ~ MaDiHaA tak letak pun masih sedap juga)
 
Cara menyediakan

1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan hiris serta kulit kayu
manis & kawan2nya (4 sekawan) sehingga layu & wangi.  Masukkan pes rempah kari dan tumis hingga pecah minyak. Sentiasa kacau supaya rempah tidak hangus.
2. Masukkan kerisik dan kacau supaya rempah tidak melekat pada
periuk.
3. Masukkan santan, garam, perasa serta gula merah. Bila dah mendidih masukkan hirisan nenas. Sentiasa dikacau2 supaya tak membuak.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak serta nenas masak.
5. Sedia dihidangkan bersama nasi putih atau nasi berperisa.



Selamat mencuba!

22 comments:

faa.rosli said...

makan ngan nasi panas n ayam goreng berempah..wow!

asmah yusof said...

selalu mkn time umah org kawen...sekali sekala dpt buat mmg best :)

Amie said...

Tengok pajeri nenas nikan madiha... terkenang masa duduk kampung.Kalau ada kenduri kawin memang menu ni tak ketinggalan dihidang bersama nasi minyak selain lauk pauk lain...rindu rasanya!

lina_pg said...

assalam...lamanya tak makan pajeri.Sedap nmpk tuh ngan kuat pekat melekat..
kalau kat kampung time kendurimemeng ada la menu ni...tp sekarang dah moden...pajeri pun deme tak buat dah huhu

Nooriah Abdullah said...

aduh sedapnya pajri lama gak akak tak buat, biasa kalau buat pun mmg tak letak udang kering sbb boss ni tk suka udang hee pantang lah konon tapi kekadang akak letak jugak sikit ikan masin, terliur sudah tengok Madihaa punya ni mesti nak buat jugak esuk lusa ke

KakAsma said...

Wah madihah lauk kegemaran cik abang akak nie..kalau ada nie,masakkan lemak lagi ada sayur campur atau ikan kering laju ajer dia makan..seekali layan kan..lama gak tak buat paceri nie

Asyifa Mustaffa said...

Wah....! Sedapnya klau dpt tghari nie....lama x mkn pajeri nie....a

Asyifa Mustaffa said...

Wah....! Sedapnya klau dpt tghari nie....lama x mkn pajeri nie....a

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya suka ratah jer pajeri ni kak ratna.. sedapppp :D

Qhaifa Nur said...

sedapnya pajeri nenas...fev saya ni...kalau MIL bubuh ikan bilis yang ditumbuk lagilah sedap...

lieyalatif said...

peberet lieya ni kak...nenas yg masam manis...lawan plak ngan remnpah2 ala2 kari...mmg terbaik laa lauk nieh.

Yana Shaiful said...

~ Sedapnya..klu kat umah kenduri mst cr pajeri ni dulu..klu xde mmg frust giler hihii ^_^

mama sara nur said...

assalam
sama ni feberet sy dan asben, makan dgn nasi putih wah rasanya tambah2 la nasi tu he he kadang2 tu siap wat cicah cekodok emmm jg sedapp
kalu kat kg mak sy sentiasa simpan kerisik buat sendiri tu wat stok he he

tun_telani said...

kak madihaaaa!! tun sgt2 suka makan pajeri.. xkisah la pajeri nenas atau pajeri terung.. pastu wat sambal belacan, makan ngan ikan goreng atau ayam goreng.. fuhhh!! terbayang2 kesedapannya..

ina ku said...

hehe...tak sangka sama dgn tun. saya pun suka pajeri ni tp nak kena ada sambal belacan, ikan goreng dan telur asin.....waaaaa....sedapnyaaa .. terus telan air liur...hehehe

Uda said...

bab buat kerisik sendiri tu yang 'M'...hehehe

rahel said...

Sedapnya pajeri nenas....bole makan nasi byk....

Rohah said...

sedapnye kalau makan dengan nasi minyak..

Phong Hong said...

Pajeri nenas membuka selera. Kalau makan nasi dengan pajeri nenas, hhmmmm mesti tambah nasi!

Mamasya said...

Aslmkum Ratna
sedappnya....suka mkn pajeri dg nasi yg ada perisa. lama tak masak pajeri nenas. nenas ada jual tp asyik bertangguh....
nenas cicah garam....teringat aruah atuk suka betul mkn gitu.sy pula kalau nenas fresh tak tahan mkn gitu saja...alah dg masamnya..

Lesung Batu said...

salam kenal kak madiha..sedapnya pajeri nenas..peberet nih! klu sy msk ni mesti gandingkan dgn ikan cencaru sumbal sambal..best tau kak.. :)

pena biru said...

Sama la suami saya kak..selera pelik... klau pajeri 2 mmg febret dia..tp klau bt gulai lemak 2 mmg x berkenan... cair katanya... xsedap... dh suami xmkn mls la nk mask.. msk pajeri & ns biryani la hmpir stiap hari hehe...berat pn bertmbh2 la..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com