Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, January 10, 2013

Kerepek Ngaku

Salam sayang buat semua.... dah minum petang?

Tiba2 je tukar sket  greetings petang2 ni.. bukan apa.. fikiran ni tiba2 je teringat kat anak dara sorang yang jauh di mata tu.. kadang2 rasa kesian la pulak kat dia kecik2 walau badan sama besar ngan ibu dah kena berdikari hidup jauh dari ibu & ayah.. aduhaiii.... Masa ibu dulu... 13 tahun masih berkepit ngan tokma lagi... pegi sekolah pun tokma yang hantar naik motor... bila tiba giliran anak sendiri lain pulak perjalanan dia.

Takpelah nak buat macamana kan.. dah ditakdirkan kami harus berpisah awal buat sementara.  Itupun demi masa depan dia juga.. ayah dengan ibu mahu berikan yang terbaik buat anak2 demi kejayaan di dunia & akhirat.  Mudah2kan Allah s.w.t. akan permudahkan segala urusan kakak di sana moga diterangkan hati & minda kakak agar dapat menimba ilmu dengan baik. Amin...


MaDiHaA ada nampak beberapa teman blogger yang pos gambar Kerepek Ngaku atau Arrowhead Crackers ni.  Tiba2 rasa cam teringin pulak.  Teringat2 kesedapannya masa buat tak lama dulu.... Jom kawan2 rajinkan diri kita buat kerepek ngaku ni.  Dah nak masuk Chinese New Year ni... ngaku ni memang banyak dijual di supermarket maupun hypermarket.  Ngaku ni jangan cari kalau diluar musim raya China ye sebab memang ia hanya akan wujud time CNY aje.  Jadi janganlah lepaskan peluang ni ye....

Nak buat kerepek ni senang aje.  Cuma perlukan kerajinan & kesabaran aje.  Serupa macam kita buat kerepek pisang juga... tapi rasanya sama sekali tak sama.. yang pasti kerepek ngaku memang sedap! hehehe..


Kerepek Ngaku / Arrowheads Crackers

Bahan2
Ngaku secukupnya
minyak masak
1 sudu besar garam di larutkan dalam 1 cawan air
penyagat kerepek

Cara2 menyediakan
Ubi ngaku dikopek kulitnya. Dicuci bersih & tos. Panaskan minyak dengan api sederhana & tunggu hingga minyak agak panas.  Sagatkan terus ubi ngaku ke dalam minyak panas. Buat dengan berhati2 ye. Buat beberapa biji batch by batch. Masukkan 1 sudu besar larutan air garam & kacau2 sikit. Biarkan hingga kerepek garing & bertukar warna keemasan. Segera angkat & toskan. 

Nota MaDiHaA: Jika tak berani sagat terus ke dalam kuali panas boleh juga sagatkan di luar kuali. Tapi masa nak masukkan ke dalam kuali tu pastikan masuk sekeping demi sekeping sebab jika dimasukkan banyak2 kepingan ngaku yang disagat tu akan melekat2 antara satu dengan lain.

19 comments:

cikmanggis said...

Teringin nk buat tp belum jumpa lg dgn ngaku..kena pi tesco atau jj .nk buat leceh sket nk kena sagat nipis nipis tp nk makan sekali ngap dah licin hehe

cikmanggis said...

Mula mula mmg sedih bila berpisah dgn anak tanbahan anak sulong..tp demi masa dpn anak yg di sayangi ...byk sabar...akak dah lalui ni Madiha....byk byk berdoa kerana doa ibu paling berkesan

Phong Hong said...

Bestnya! CNY mesti pekena nagaku chips. Kalau nak beli chips ni agak mahal, lebih baik buat sendiri. Itu pun kalau rajin la....

Zurina Hj.Zainal said...

Baru tau itu Ngaku....

Zurina Hj.Zainal said...

Baru tau.itu Ngaku. ...

Zurina Hj.Zainal said...

Baru tau itu Ngaku....

Zurina Hj.Zainal said...

Baru tau itu Ngaku....

hitomi lavender said...

Rasa macam ubi kayu ka?x pnh mkn ni..nanti nk pi try beli...

Nooriah Abdullah said...

aduh tk pernah makan tapi kalau buat keropok mesti sedap kan ranggup gitu, nak kena cari lah ngaku ni, nama pun baru tau, rupanya Madihaa dah lama makan ya, lambat loading lah akak ni kan heeee

mama sara nur said...

kompem sedap ye k.madiha kerepek ni, sb ada nampak kat JJ tu "ngaku" ni he hee kalu sedap nak belilah wat kerepek gak
kita memang suker kerepek2 ni krap karupp depan tv he hee
rupanya raya cina je ada ehh jakunlah sy ni he hee

Salami Simon said...

Sedapkan kerepek ngaku ni Madiha... minggu lepas dah buat sekali, lepas tu beli lagi buah tu tapi belum diusik lagi... Amie pun tak berani nak sagat atas kuali, dahlah buahnya kecik aje, takut tersagat jari kitalah pulak...

Kak Rose said...

dah buat jugak ya...mmg x lps peluang setahun sekali jer! tp kak rose mmg x brani la nak sagat terus dalam koli tu. buatnya remeh tp makan sekejap jer dah licin!

Hasidah Bt Awang said...

ooo..sejenis ubi ngaku ni..ada jgk nama ngaku nye..hehehe..ada x kat Langkawi ni..hehehe..yang penting makan tu sodap aje..betul x kak..

Uda said...

tak pernah makan......nak try buat!!!

Norzie hany said...

Sedap ni buat kunyah2 depan tv.

tentanghati said...

Firstime tgk ngaku..tak tahu apa ni, tahu makan je sy ni...sedap nampak

norhidana miswan said...

cantik je akak bt, dana bt tepi2 tu msti dh itam2 heeh... agak2 time bile ek abis jual ngaku nih ek kak...
kt umah tu dh berulang2 kali bt ngaku cpt je abis...
dana sagat ngn penyagat biasa2 je beli penyagat mahal tp hampeh

eithusa said...

salam kak.
baru jer smlm buat kerepek ngaku ni, mmg sedap, setahun skali jer dpt buat. tp bile tgk kak madiha punya nipis2 tergoda btl :) rasa nak makan lagi jer.. :D

pui chu ling said...

Kak Madiha,
memang kelepek ni hanya boleh dibuat semasa musim CNY.Kelepek ni memang sedap. Di sini saya nak bagi tip untuk mengelakkan pembaziran.maksud saya..pucuknya @ putiknya usah dibuang. boleh digoreng campur dengan udang atau yang agak best, goreng celup tepung macam goreng cendawan di cameron highland. he..he..itu aje.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com