Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, January 18, 2013

Ayam Ungkep



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Hari ni lewat sikit bersiaran.  Nak kata sibuk sangat tak juga... bos pun tak masuk ofis sejak pagi tadi sebab hadiri seminar.  Mengadap PC sejak pagi bukan sibuk buat kerja pun sebab memang takde kerja sangat bila bos takde.  Tapi dok sibuk mencari2 resepi yang anak dara minta buatkan sebab esok kalau takde apa2 aral kami nak melawatnya di asrama buat kali pertama.  Haiii.. macam2 pulak permintaannya.. minta buatkan kuihlah, minta buatkan kek batiklah. Mujur minta ibu buat kuih yang mudah jer.. heheheee... Harap2 sempatlah dibuat malam ni sebelum bertolak esok. Pakaian pun tak kemas lagi ni...


Oklah untuk resepi hari ni nak kongsi resepi Ayam Ungkep yang dikongsi oleh Dana baru2 ni.  Kebetulan masa Dana kongsikan resepi, memang niat malam tu nak masak ayam.  Bila tengok bahan2nya semua ada kat rumah (kecuali daun kunyit) jadi teruslah di cuba.  Walau takde daun kunyit tapi rasanya tetap sedap!  Kalau letak daun kunyit mesti rasanya umpama rendang.  Mula2 hubby makan dia sangkakan rendang.  Siap cakap lagi.. abang kalau ibu masak lauk2 rendang macam ni maunya makan bertambah2. hehehe...  Kena sangatlah tu dengan selera dia kalau dah cakap macam tu.. tapi memang betul pun.. lauk ni memang sedap & kena dengan selera kami berdua..

Terima kasih banyak ye Dana berkongsi resepi dari mak Dana ni.  Resepi ni mengikut kata Dana resepi orang2 Jawa & masakan ni femes di Johor.  Yelah sebutannya tu pun lain sikit kan.. Dapat lagi satu resepi ungkep yang sedap!  Dulu pernah juga cuba satu resepi ungkep.. & memang tak mengecewakan juga.  Mintak izin letak resepi kat sini pulak ye Dana... sapa2 yang nak merasa tu.. bolehlah cuba2.. pasti tak menyesal punya...



Ayam Ungkep
Resepi : Norhidana


Bahan2 nya
500 gm/ 1/2 ekor ayam saiz kecil/sederhana - dibersihkn & potong saiz kesukaan
1 sudu besar serbuk kari
1 btg serai di titik
1 helai daun kunyit ~ dihiris / dikoyak2
1 sudu kecik asam jawa ~ bancuh dengan air
1 1/2 cwn air
sedikit gula n garam utk perasa
sedikit minyak masak

Bahan2 ditumbuk lumat
1/2 inci kunyit
1 inci halia
3 ulas bwg putih
5 biji bwg merah kecik
(jika suka terasa pedas boleh tambah beberapa biji cili padi juga semasa menumbuk ramuan)
 
Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 yg ditumbuk bersama serai & serbuk kari sehingga naik bau.  Masukkan ayam & gaulkan.  Tambahkan air, air asam jawa, garam, gula & perasa.  Gaul sebati.
2. Tutup kuali & sesekali buka & gaul sebati & tunggu hingga ayam nampak masak.  Masukkan hirisan daun kunyit & gaul sebati. Bila cukup pekat & ayam empuk bolehlah dimatikan api & hidang.  Jika suka berkuah sikit.. bolehlah matikan api lebih awal tanpa tunggu kuah pekat.  Sedap dihidang bersama nasi putih & lauk sampingan yang lain.


Selamat mencuba!

8 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

sodapnya...Boleh cuba ni kak ratna... resepi simple tu... tq sharing..

Zaliedana said...

tgk pon dah tau sdp ayam nih,sy ambk rcp dlu kak,nti leh ler try..versi simple dh prnh wat..wah kak dini mnta ibu watkan kek n kuih pe lah tu,msti special sbb lma xrsa air tgn ibu kan,sure rindu kat ibu n air tangan ibu..dpt jumpa kjb pon leh la ngubat rindu kan..

Irfa said...

simple je rupanya resepi ayan ungkep ni ye ;)

norhidana miswan said...

bangga kejap sbb ada kwn yg cube resepi dana... hehehe siap letak kt blog lg n ckp sedap hehehe... tp agaknyer ramai je org jawa yg ada mcm2 cara msk ungkep ni kan kak... tp versi dana ni yg paling simple n senang, sampaikan si edy tu pun asik2 mintak ayam bt ungkep... heheh e

Amie said...

Sebut pasal ayam ungkep dah terbayang depam mata betapa berseleranya menu begini.... Amie tak lulus lagi bab ayam ungkep no Madiha, padahal masa remaja dulu selalu makan sebab memang inilah salah satu resepi terkenal di kampung kami yang rata-ratanya jawa...

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. sedap nmpk menu ni, resepi pun mcm senang je, mmg mcm rendang la bahan2 dia, cuma xde santan ye kak.

Malay-Kadazan girl said...

Pertama kali dengar ayam ungkep ni nampak sedap terliur saya.

Phong Hong said...

Nampak sedap! PH suka masakan yang berempah, kacau dengan nasi boleh makan 2 pinggan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...