Thursday, April 3, 2014

Air Durian Belanda Segar.... memang segar je lalu kat tekak!

Assalamualaikum & salam sejahtera...




Balik ke Raub last weekend untuk hantar kakak Dini ke asramanya... macam biasa mestilah bermalam kat rumah mertua dulu.  Yelah... dah rumah mertua pun tak jauh dari sekolah kakak Dini.. takkan le tak pegi jenguk mertua kan... hehe.. Yang bestnya... kat rumah MIL baru ni ada buah durian belanda yang sedang masak ranum.  Aduhh memang rezeki ku sungguh! Orang kat kampung tak layan sangat durian belanda ni.. kadang sampai jatuh busuk ke tanah... tapi kalau dapat kat MaDiHaA... siaplah.. pulun puas2 hihi.  Makan gitu je pun sedap atau cicah air garam pun sedap sebab durian belanda rumah MIL ni jenis masam.  So pada yang tak suka benda2 masam tu memang tak sanggup nak makan macam tu je.  Oleh sebab tak dapat MaDiHaA nak habiskan... separuh MaDiHaA buatkan air.  Nak kata jus bukan kot sebab tak dikisar pun... so kita panggil Air Durian Belanda Segar jelah ye...  letak gula secukup rasa & ais ketul secukupnya.  Mertua lalu belakang pun tak nampak... menantu sapalah tu yer.. hihi..

Malas nak buang biji satu persatu.... pandai2lah buang sendiri masa minum tu ye... hehe.. Memang sedap yang amat.... segar je tekak dapat minum ni.  Bergelas2 jugak ku belasah sebab sedap sangat.. pekat dengan rasa buah sebenar... buat pulak kurang manis. Aduhh.. segelas memang tak cukup rasanya.  MaDiHaA ada juga beli air durian belanda ni sebab dekat dengan opis ni ada juga orang jual air ni.  Beli pun bila tekak teringin sangat.  Boleh tahan harganya segelas saiz kecik rm2.50!  Airnya taklah penuh dengan buah macam yang MaDiHaA buat ni.. harap maklum buah durian belanda ni harganya pun mahal di pasaran tau. Kalau kat kampong memang orang tak hairan langsung.  Durian belanda ni memang MaDiHaA gemar sejak dulu lagi... campur dalam aiskrim Malaysia pun sedap!

Jom kita buat Air Durian Belanda Segar... panas2 ni memang best layan air ni...


Ulang tayang buah durian belanda yg bawak balik PJ terdahulu... buah yg kat kampung lupa nak snap gambar dek teruja sangat nak makan.. hehe...  

Air Durian Belanda Segar
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2:
1/2 biji durian belanda yang masak ranum saiz besar/sederhana
1 liter air
gula secukup rasa
ais ketul/air batu secukupnya

Cara menyediakan
1.  Perisikan isi durian belanda kecil2.  Jika rajin boleh buang bijinya. (pastikan tangan anda bersih atau pakailah sarung tangan ye.
2. Masukkan isi durian belanda tadi dalam jug besar.  Tambahkan air & masukkan gula secukupnya. Ikut citarasa masing2 nak manis macamana.  Kacau gula hingga larut. Tambah ais secukupnya.  Biar sebentar hingga air menjadi dingin.
3.  Bolehlah dihidangkan untuk family anda.

Selamat mencuba!


16 comments:

norhidana miswan said...

waaaaaaaaaaaaaa udahla pose, kecur air liur tau kak, dulu2 kt kg ada tnm pokok durian belanda tp bile buahnyer dh msk tak pandang sgt, tp bile pokoknyer dh tua baru lah rasa mcm sedap lak buahnyer hehehe

norhidana miswan said...

waaaaaaaaaaaaaa udahla pose, kecur air liur tau kak, dulu2 kt kg ada tnm pokok durian belanda tp bile buahnyer dh msk tak pandang sgt, tp bile pokoknyer dh tua baru lah rasa mcm sedap lak buahnyer hehehe

nasa mulia said...

salam kenal, memang sedap jus durian belanda, kat bandar reganya mahal pulak...orang kampung tak heran pun buah ini..

Phong Hong said...

Bestnyer! PH ada sebiji buah durian belanda kat rumah tau...Bolehlah buat minuman yang sedap nih!

lieyalatif said...

akak, lieya puase ni...sob sob sob...

telan air lio tgk pic akak hahaahahaahah

Fazleyatul Aini said...

tak pernah rasa pon durian belanda ni huhu

ilahjy said...

Air paling mahai kat malaysia..utk cancer... sekilo 12rm..sebiji kecik cecah 9rm.. buah yg x de nilai masa zaman dulu2..kini termahaiiiLAMA NYA KAK x buat air ni..masa tiriod tgh teruk duk buat air ni sampai baik

LiNa_Pg said...

Lamanya tak makan buah durian belanda ni..dulu ada belakang umah mak buat tak layan..sekarang pokok pun dah kn tebang...rasa cam rugi sangat tak meghargai huuhuu..
Hurmmm nyaman menyegarkan jus durian belanda kat madihaA ni..lalu ikut anak tekak..feel fresh hahaa..cam iklan lak

Bbwana adienia said...

em,sedapnya..sya suka makan buah ni..sedap..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Dulu rumah mak akak Kat kg ada.. puas mkn, skrg pokoknya dah mati dimkan ulat huhu :(
Sedapnya air durian belanda tu ;)

Hafizah Mohamad said...

salam kak...sedapnya durian belanda ni...dulu masa kecik pernah makan...tp sejak dah besaq sikit ni x pernah pulak jumpa...***besar sikit ja...ha ha ha....sedapnya...sampai sekarang masih terasa lg rasa buah durian belanda tu....tp x pernah plak terpikir blh buat air....sedapnya kak madiha....dulu masa fiza kecik buah durian belanda....buah nona...buah koko senang ja blh dapat....buah rumbia...buah rotan....nostalgianya....sedapppnya kak.....

Cendana Kasih said...

salam...sedapnyer durian belanda..kalo dpt kat saya, tak sempat dah nk nuat jus, saya makan gitu jer...

shnorain said...

Pati durian belanda asli untuk dijual..

- 1 Kg RM 30
- Penghantaran RM 5 sekitar Putrajaya, Bangi,
Dengkil, Cyberjaya..
- Penghantaran ke lokasi sekitarnya juga
dipertimbangkan.
- Diskaun dan COD pembelian melebihi 10kg

Jika berminat boleh hubungi saya
Sharifah
Whatapp 0196671614

shnorain said...

Pati durian belanda asli untuk dijual..

- 1 Kg RM 30
- Penghantaran RM 5 sekitar Putrajaya, Bangi,
Dengkil, Cyberjaya..
- Penghantaran ke lokasi sekitarnya juga
dipertimbangkan.
- Diskaun dan COD pembelian melebihi 10kg

Jika berminat boleh hubungi saya
Sharifah
Whatapp 0196671614

shnorain said...

Pati durian belanda asli untuk dijual..

- 1 Kg RM 30
- Penghantaran RM 5 sekitar Putrajaya, Bangi,
Dengkil, Cyberjaya..
- Penghantaran ke lokasi sekitarnya juga
dipertimbangkan.
- Diskaun dan COD pembelian melebihi 10kg

Jika berminat boleh hubungi saya
Sharifah
Whatapp 0196671614

jus infiniti jutawan herbs said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...