Tuesday, April 1, 2014

Pengat Keladi Telur... sedap betul!!

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Malu nak mengaku yang MaDiHaA baru pertama kali masak & makan keladi telur ni.  Ya Allah... sedap betul keladi ni.. isinya sangat lembut & empuk.. orang Terengganu cakap 'seku'.  Tak perlu masak lama2.. & tak perlu rebus buang air sebab keladi ni memang lembut & tak gatal.  Ruginya tak merasa sejak dulu.  Ini pun keladi yang suami beli dari pasar pagi.  Katanya.. dulu kat kampong memang kerap mak dia masak... tapi sekarang agak susah juga nak jumpa sebab mungkin dah agak pupus.  Ni kalau terjumpa kat pasar tani ke pasar malam ke.. confirm MaDiHaA sendiri akan beli.. hahaha....  Selalunya... stok bahan2 dapur samada basah atau kering en. suami yang beli... MaDiHaA hanya jadi tukang masak saja.  Apa yang dia beli.. itulah yang MaDiHaA masak...  Kecuali ada resepi2 tertentu yang MaDiHaA nak cuba & suami tak sempat beli.. barulah MaDiHaA akan cari sendiri.. hehehe...

Kawan2 di FB kata.. kalau makan keladi ni jangan makan gula2 hack ye! 
Boleh mabuk atau pening!

Ok jom layan pengat keladi telur ni.  Kalau terjumpa keladi telur ni belilah ye.. tak rugi tau. Sedap! Keladi ni pun boleh dibuat pelbagai jenis kuih sama macam keladi biasa atau keledek.  Tapi rasa macam sayang pula nak buat kuih sebabnya... makan keladi itself dah teramat sedap.  Kalau buat kuih dah bercampur tepong... dah lari rasa keladinya kan.. Keladi ni kalau rebus & makan cicah dengan kelapa parut yang digaul garam & gula mesti best giler... adushhh... ngences lagi.. hehe..



Pengat Keladi Telur
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
7 - 8 ketul keladi telur
2 1/2 cawan santan sederhana pekat
4 sudu besar gula merah (nak lebih manis tambah lagi)
secubit garam
2 helai daun pandan

Cara menyediakan
1. Keladi yang siap dikupas dicuci bersih & potong sederhana tebal. Toskan.
2. Masukkan santan, keladi, garam & daun pandan dalam periuk & didihkan sambil dikacau supaya tak membuak.
3. Tambahkan gula merah & masak hingga gula merah hancur.  Bila keladi dah empuk & cukup manisnya.. bolehlah padamkan api.  Keladi Telur sangat cepat empuknya berbanding keladi biasa atau keledek & tak perlu masak lama.  


Mungkin lain negeri lain namanya.. ada yang panggil keladi telur, keladi tawi, keladi setawi, keladi gate, keladi sarawak... semua nama2 ni MaDiHaA dapat hasil dari perkongsian kawan2 di FB.  Saiznya comel2 je tau... besar sikit je dari ketul halia tu..

Selamat mencuba.

8 comments:

LiNa_Pg said...

Pengat my peberet..apa2 penagt pun suka..tp pengat keladi tak pernah makan lagi..
Sedap tu kuah pekat2 camni..
owh nama keladi tu keladi telur ek...

lieyalatif said...

oo tu namenye keladi telur kak yeak...lieya baru tau...tapi mak dulu selalu gak beli keladi jenis nie...selalu die rebut jek makan ngan gula ngan kelapa atau ngan sambal...menarik juga bile dah di pengatkan....

cantik kaler kuah pengat akak...teliur lieya kak...

norhidana miswan said...

ooooo ye nama lain kalu kt kampung dana pnaggil keladi sarawak, kalu bt kerepek sedap nih kak... cume leceh skit lah nk buang kulit satu2 kan...

mmg sedap kalu rebus...

Bbwana adienia said...

salam kak..

di sabah sya x tau apa nama panggilan keladi telur ni..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Lama tak jumpa keladi telur ni Madiha.. sedapnya pengat.. udah terliur ni madihah :)

zana fahmi said...

Dah tentulah sedap tu, nama pun keladi telor. Sebenarnya kakpb pun taktau yg keladi ni boleh buat pengat. Jumpa pun jarang.

Yana Shaiful said...

rsnya kat tmpt yana pnggil keladi gate..ms kecik2 dulu pnh mkn mak sedara bt pengat mcm nii..br tau ada jgk yg pgl keladi telur ^__^

mama sara nur said...

Assalam
Keladi telur, kat kg kadang2 mak ambik jg selalunya ktorg mkn rebus cicah nyor he hee sedap mkn panas2 sb isinya lembut kan
Pokok keladi ni tumbuh je kat belakang umah

Ayah sy biasa la k madiha x sehat sgt ada masa bila sakit teruklah mak sy tu. Ujian buat mak sy kena layan kerenah, susah nk ckp mcmana kak.
Bila blk kg seronoklah sb ramai kalu x sunyi mulalah ada saja yg x kena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...