Wednesday, April 23, 2014

Sambal Kering Paru

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Jumpa sekali lagi hari ni... Ada sedikit masa terluang jadi apalagi... update la kejap blog kesayangan ni.  Lagipun naik risau bila banyak sangat gambar2 yang tertunggak.  Nak kata rajin sangat memasak tidak juga.  Masak pun hanya untuk dinner dihari bekerja.  Hanya hujung minggu je kalau pun masak untuk lunch & dinner.  Tapi yang pasti lauk hanya 2 jenis sekali masak termasuk sayur.  Sesekali je terbabas jadi 3 jenis.. itupun kalau dah dikenal pasti yang anak2 tak reti makan lauk utama tu.. jadi kenalah tambah sejenis lagi lauk.  Tahap kerajinan untuk bereksperimen di dapur pula takdelah begitu bagus... hanya sesekali.  Tapi apa nak hairan.. update pun bukanlah resepi2 canggih... hehe.. hanya resepi2 biasa saja.  Takpelah kan.. janji update.  Yang penting sekali supaya Nuffnang rajin singgah.. hehehe... 

Sesekali je layan benda sedap ni.  Tak boleh selalu.. bahaya wooo... organ dalaman ni memang sangat tak sihat jika dimakan terlalu kerap.  Sesekali bolehla... melayan tekak yang sesekali dok teringin...



Sambal Kering Paru
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
700 gm paru (ni MaDiHaA agak2 je ye... lupa sungguh nak timbang masa msk tu)
2 senduk nasi penuh cili + bawang besar + bawang putih kisar (bahan2 ni MaDiHaA dah siap kisar sukatan cili & bawang tu agak2la ye..)
1 biji tomato masak ~ dipotong dadu
2 sudu kecil gula
1 sudu besar sos tiram
garam secukup rasa
minyak utk menumis

Cara menyediakan
1. Paru dibersihkan & rebus dengan air secukupnya hingga masak. Tos & biarkan sejuk. Hiris paru nipis2 atau ikut selera.  Goreng paru sehingga garing, angkat & toskan.
2. Panaskan minyak masak secukupnya. Tumis cili + bawang kisar hingga wangi. Masukkan tomato dadu & tumis lagi sehingga sambal terbit minyak.
3. Perasakan sambal dengan gula, sos tiram & garam secukup rasa. Bila dah secukup rasa masukkan paru yang dah digoreng garing tadi. Gaul sehingga mesra & bolehlah dihidangkan.

Nota: MaDiHaA tak letak air asam jawa tetapi gantikan dengan tomato yang didadu.  

Selamat mencuba!

8 comments:

Lydia Miza said...

Salam.. Sedap ni kak ratna. Klu ada jmp kat kedai menu ni lah yg sy ambik dulu

Cheida_Mymee said...

feveret sy tuuu sedapnnyaaaa

nasa mulia said...

lawankan dengan nasi lemak...yang beli kt tepi jalan ker, stesen lrt ker kalau ada lauk ini...mesti ambik yg ini.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kena masak nasi lemak ni

Fazleyatul Aini said...

sambal paru feveret !

FARAIM said...

kalo x rebus boleh x?

FARAIM said...

kalo x rebus boleh x?

FARAIM said...

kalo x rebus boleh x?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...