Thursday, April 12, 2012

Apa Benda Ni....?? Pernah Tengok Tak?

Assalamualaikum.... jumpa lagi kita....


Dah lewat petang dah ni... tak sempat nak letak n3 resepi jadi letak je n3 suka-suka ni.. hehe... Saja jer wat kenangan...

Pernah tengok tak benda yg ala2 dalam gambar kat atas tu??  Agak2 korang apa benda tu ye?? ada yang tau??


Sesiapa yang tinggal kat kampong.. yang ada pokok cempedak mesti pernah tengok benda tu kan... Kalau kat kampong ku benda tulah yang digunakan untuk membalut atau menyarong putik buah cempedak dari diserang serangga perosak.  Ia diperbuat dari daun kelapa dengan cara menganyam menggunakan 2 pelepah kelapa yang dicantumkan.  Pelepah kelapa tu dipotong ikut saiz yang nak digunakan lebih kurang 8 atau 9 inci (kalau tak silap.. dah ingat2 lupa).  Biasanya hanya bahagian hujung pelepah kelapa saja yang digunakan kira2 dalam 2 depa.. & yang selebihnya dibahagian pelepah yg lebih tebal biasanya tak sesuai dah nak buat sarung cempedak tu sebab pelepahnya agak besar & berat.  


Gambar kat atas tu sebenarnya bukan buah cempedak.. tapi buah mangga!! hehehehe... Masa aku pegi ke rumah adik baru2 ni untuk menempah baju dengan dia.. masa nak balik tu dia petik buah mangga dari pokoknya yang baru belajar nak berbuah & bagi kat aku sebiji utk merasa.  Buahnya tak lebat sangat sebab pokok muda yang baru belajar berbuah.. Lagipun... yang lain belum begitu tua.. jadilah dapat merasa walau sebiji tapi buahnya besar jugak..  Aku tertarik ngan sarung mangga yang diperbuat dari daun kelapa tu.. terus terimbau kenangan masa budak2 dulu belajar menganyam sarung cempedak. Seronokk.. Sarung mangga ni adik ipar aku yang buat.. oleh kerana buah mangga saiznya lebih kecil dari buah cempedak.. sarungnya hanya menggunakan pelepah yang dipotong lebih pendek sedikit dari saiz untuk buat sarung cempedak.  Anak2 aku semua belum pernah tengok benda tu... maklumlah dibesarkan di bandar... 


Saja letak sudu supaya boleh bayangkan saiz sebenar buah mangga tu..


Tengoklah isinya tu... cantik kan?  Masa adik petik kulinya masih hijau & buahnya masih keras kerana belum masak.. simpan beberapa hari barulah ia masak..

Jemput makannnn.... Memang tak cukup sebiji ni makan ramai2.. nasib baik hubby ada beli mangga lain dari pasar pagi.. hehe... memang semua 'hantu mangga' kat rumah tu... yang anak2 suka berebut bijinya.. jadi bila dipotong tak boleh potong isinya sampai licin.. nak kena tinggalkan sikit isi untuk budak2 yang suka makan isi mangga dari bijinya... serupalah masa aku budak2 dulu.. bila ma kopek buah mangga mesti sibuk nak bijinya.. hahaha... now giliran anak2 sendiri pulak macam tu...

16 comments:

Lya Colours said...

suka mangga. sekarang memang musim. macam2 jenis mangga ada jual

tun_telani said...

1st time tun tgk nii..
besar betul mangga tu. terliur tun nengok. aritu masa blk kg buah mangga baru nk berbuah. xsempat nk merasa mangga kt kg thn ni.

Minsofea said...

..benda pertama belajar dr MIL lps kawin dulu benda ni la....sarung cempedak...dulu beria belajar...skrg dh xbrp ingat dah...:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam madihaa..tu la tgk gambar cam biasa tgk jer.Ayah dulu2 bungkus buah cempedaknya ngan cara camtu lar...:D
Skrg ni...dah xder kot!masing2 bungkus ngan kertas sokkabar jer...

GreenJade said...

nyammm nyammm aduhh bikin terliur sgguh nih..cicah dgn cili api campo kicap pon sodap nih..hehehe

tak pernah tgk le bungkus secantik anyaman tu sis.kretif nye..sll tgk bungkus sorat kabor jek..

ijayuji said...

Salam kak madiha!! satu nak ckp, BESARRRRRRRRRnyaaaaaaaaaaa!!! haaaaaaaa.... kalau tinggi sama dgn sudu mmg gergasi lah pelam akak nii :D tp kan sarung daun kelapa tu kan teringat dulu2 mak ayah kita buat utk sarung cempedak, nostalgia sungguh :-)

rahel said...

Weee..sedapnya mangga itew...

Mamasya said...

Salam Ratna.rajinnya adik ipar Ratna buat anyam sarung utk buah mangga...besar elok buahnya.teringat pokok mangga dpn rumah kat Melaka..buah besar juga.balut dg kertas tp skrg dah tebang. kalau kat Cairo tunggu musim panas byklah buah mangga besar gini.

Amie said...

Assalamualaikum Madiha,
ada saja idea kreatif sarung buah managga ye... aduh, terliur melihat mangga tu, teringat mangga udangku di belakang rumah yang belum masak....

Ilhamkreatif said...

Salam kak....sarung buah cempedak...
Sekarang ni susah nak jumpa dah.Dulu tok
Iza selalu buat,dia balut cempedak dia..cantik je...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Akak memula tengok ingatkan cempedak! ku sangka cempedak rupanya manggo! wah! menarik...

Qasey Honey said...

wahhh buah mangga sedapppnyeee...fav Qh ni...mleleh dh air liur ni tgk...mesti manis buah mangga ni...

hernyhafiz ^_^ said...

fuhhh.. mangga tu..kecur air liur ni.. saya suka sangat mangga masak ni..

~~zana@pb~~ said...

Madiha..akak pernah makan mangga yg lebih besar dari tu, makcik punya pokok, besar gila pokoknya. Sarung tu biasa nampak kat kampong, balut cempedak.

Chah said...

Akak, kita tau! FIL saya pandai anyam menda ni buat bungkus cempedak...first time lak tgk buat bungkus mango. Eloknya mangga tu kak...juicy jer...sib baik ni musim byk jual mangga..sbb saya mmg peminat tegar mangga...

Cendana Kasih said...

bestnyer mangga...masa kat kg, saya pandai la jugak mengayam sarung cempedak tu, tp dah tua2 ni dah lupa laaa... kalo ada rezeki pokok cempedak/nangka berbuah, saya pakaikan baju tshirt jer laa... hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...