Terima kasih kepada yang sudi follow....

Sunday, April 22, 2012

Sup Ayam Campur

Assalamualaikum...

Curi2 masa kejap update blog sementara nak memasak makan tengahari. Masak pun yang mudah2 aje... hari ni cik abang kerja macam biasa... minggu depan baru cuti. Kalau makan dengan anak2 je... tak kisah lauk apa pun.. hehehe...



Antara yang mudah dimasak... sup macam ni... lauk 2 in 1... memang suka sangat sebab tak payah masak macam2..haha.. dasar pemalas kan?

Layan jelah ye Sup yang mudah tapi menyihatkan sebab ada campuran sayuran dalam tu... memang hidangan yang seimbang.. alhamdulillah anak2 semua suka makan sayur... memang dah dibiasakan dari kecil.. tapi adalah juga sayur yang mereka tak suka.. tapi kalau sayur macam yang dalam sup ni.. memang diaorang makan.. kecuali cendawan hitam tu.. diaorang takut nak merasa.. hitam sangat agaknya...hehe..



Sup Ayam Campur
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
600 gm ayam yang dipotong kecil
1 biji carrot - dipotong ikut selera
15 gm cendawan telinga kera - direndam & dipotong kecil
250 gm cauliflower - potong floret
6 cawan air
1 sudu besar rempah sup adabi - bancuh dgn sedikit air jadikan pes
1/2 kiub ayam
1/2 sudu kecil lada hitam - ditumbuk
sedikit lada sulah
garam & aji secukup ikut keperluan
minyak masak untuk menumis
hirisan daun sup & daun bawang secukupnya

Bahan hiris
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Rempah tumis
3 kuntum cengkih
1 batang kayu manis (kalau besar dibelah & guna sikit je)
2 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga

Cara masak
1. Panaskan sikit minyak masak. Tumiskan rempah tumis & bahan hiris hingga wangi. Kacau2. Masukkan pes rempah sup & kacau sebati. Masukkan air & biar mendidih.
2. Masukkan ayam & cendawan telinga kera & biarkan hingga ayam masak.
3. Masukkan carrot, cauliflower, lada hitam, lada sulah serta kiub ayam, garam & aji ikut keperluan. Perlahankan api & biar sup merenih & sayur lembut sedikit. Bila dah secukup rasa bolehlah ditaburkan daun sup & daun bawang lalu dimatikan api & dihidangkan.

Selamat berhujung minggu!

10 comments:

ijayuji said...

Salam kak madiha!! salam winduuu!! :D akak apa khabar? kita sibuk sikit 2 3 hari n akn dtg nii ehehehe... sup ayam ke apa2 sup mmg kita suke, cuaca panas ke mendung ke mmg sesuwai dihirup pedas2 n masam tak kira waktu :D suke betul kita dgn sup :-)

mama sara nur said...

assalam
sedapnya sup ayam campur ni, kesukaan Sarah nak lagi karot tu mesti dia je yg makan he he
elok utk anak2 kan tp kalau org dewasa makan dgn sambal bilis

Liza said...

salam madihaa.. mmg sedap mkn lauk2 sup cmni kan, letak pulak kuah bnyak2 n hirup....fuhhh terangkat beb...

Rohah said...

salam kaka Madihaa,
Ini menu wajib setiap bulan yg mmg takde tolok bandingnya..
Hmmm.segarrr..

Qasey Honey said...

Slm Kak Madihaa..sedapnye tgk sup ayam campur tu...kalau lauk mcmni biase QH suka ratah mcm tu aje...pastu amik ayam suka yg tulang2 tu...hihih...kecur la pulak dibuatnya..aduyaiiii

Asmah Yusof said...

Salam kak...asz demam nie....bak cnie semangkuk....hehe, bestnye buat hirup2 nie kak...meriah bahan2nya...:))

Amie said...

Selamat petang Madiha,.
sup campur begini yang Amie suka, buat memang lebih sebab anak-anak boleh hirup kuahnya!

Mamasya said...

Salam Ratna,kalau sup ayam mmg anak2 suka tp bila campur sayur mrk anti betul....

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam kak Ratna.. lauk yang malas tulah yang menjadi pilihan hati sha.. hehhee...

rahel said...

Sedapnya dihirup kuah ayam tuu...bole makan byk nasi..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com