Monday, April 9, 2012

Poli Ubikayu Keledek Bersagu

Assalamualaikum... 

Chakkk!! Jumpa lagi.... Dalam dok kata sibuk2... keluar lagi satu entry yekk.. hehehhh... alaa.. entry ringkas jer ni.  Sementara ada masa terluang sekejap ni... layan je yer...  


Hari tu ternampak Kak CM tunjuk kuih yang namanya seperti pernah dengar masa aku kecik2 dulu... tapi macam ingat2 lupa gitu.  Yang pasti.. rasa2 macam tak pernah rasa lagi kuih ni walaupun rasa macam pernah dengar arwah tok dok sebut2... Oleh kerana ingin tahu akan rasanya ditambah pula aku memang peminat kuih2 orang lama apalagi kuih yang berasaskan sagu & ubi kayu.. jadi aku print dulu resepinya walaupun sebenarnya pada masa tu aku bercadang nak buat kuih lain sebab bahan2 pun dah ada.  Tapi dek kerana tak sabar nak rasa kuih yang namanya begitu unik ni... aku rajinkan juga membuatnya bila ternampak orang jual ubi kayu & keledek kat gerai tepi jalan tu... hehehhh..  


Makanya... dapatlah aku merasa kuih orang lama ni.. alhamdulillah.. cik abang suka kuih ni.. aku pun suka.. anak2 pulak.. cuma Alin je yang suka kuih ni.. kakak dengan abangnya bo layan.. hehe... Nasib ibu ada geng.. dalam masa 2 hari.. habis jugalah kuih ni seloyang.. bagi aku & suami.. kuih ni sedap.. gabungan sagu, keledek & ubi kayu umpama kita makan kuih bronok bercampur talam ubi kayu gitu.. keledek pula tak terasa sangat sebab diletakkan sikit je dalam bancuhan tu.. apa2pun.. aku suka kuih orang2 lama ni... Terima kasih banyak2 pada Kak CM (Cik Manggis) & Tokchiksincan (TCS) yang berkongsi resepi ni di blog masing2 ye. Resepi asal dari Amy Beh yang diberi nama Talam Sagu Ubi Kayu tetapi telah dijenamakan semula oleh kak CM sebab dikampong beliau (di Kelantan) dipanggil dengan nama poli.  Mungkin di Terengganu nama ini juga digunakan.. tapi disebabkan daku tidak dibesarkan di sana & bukan pemastautin negeri Terengganu.. jadi memang jarang dengar nama kuih yang menggunakan istilah 'poli' (atau puli kata Kak Nor Secubit Garam) dipangkalnya.  Mungkin orang lama2 dulu yang sering gunakan istilah poli atau puli ni... Nak kena tanya ma atau makcik lepas ni pasal kuih ni.. hehe.. 

Warna kurang menyerlah mungkin sebab guna tepong kastard jenama tak sama dgn Kak CM.. dah tambah pewarna.. tp mcm orang kedekut jer.. hehe.. Kak CM punya cantik sangat warna kuningnya.. berseri2...


Mintak izin ye Kak CM & TCS saya berkongsi resepi kat sini pulak.. Thanks also to Amy Beh for the nice recipe.. 
Poli Ubikayu Keledek Bersagu
Resepi : Amy Beh

Bahan-bahannya:)
335 gm ubi kayu parut (timbang selepas diparut)
75 gm keledek parut (timbang selepas diparut)
100 gm biji sagu ~ rendam selama 5 minit.
150 ml santan pekat
165 gm gula -Kurangkan jadi 120 gm (MaDiHaA guna 110 gm saja)
10 gm tepung kastad
Sedikit pewarna kuning (MaDiHaA tambah)


Untuk Salut
1/2 biji kelapa parut(putih)-kukus sekejap.
Secubit garam (letak 1/2 sudu kecil)

Cara-caranya:

  • Sapukan sedikit minyak pada loyang yang sesuai. (MaDiHaA guna loyang saiz 8")
  • Bancuhkan bahan-bahan diatas sehingga rata.
  • Tuangkan kedalam loyang dan kukus dengan api yang besar sehingga masak. (MaDiHaA kukus 40 minit)
  • Biarkan kuih betul-betul sejuk barulah di potong.
  • Gaul dengan kelapa yang dicampur dengan sedikit garam.

 Selamat mencuba!

19 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

adoi! Dah terasa-rasa kat tekak ni sape nak jawab Kak Ratna, hehehe. Kita kalau buat kuih macam ni alamat tak berkawanlah nak makan... huhuhu

ilahjy said...

salam ratna kak ilah dah print resepi ni dari kak cm tapi tah bila nak masak..bahan utama tak de...ingt nak ganti kan labu yg ada sebiji tuuu hehehe

Qasey Honey said...

sungguh myelerakan nmpknye kuih ni...lagi2 tgk si montel tu makan...geram la tgk tgn dia pegang kuih tu...rasa nk cubit2 pipinya tu...penuh perasaan makan...jgn abiskan tau...tu aunty punya lak...hehehe

Amie said...

Assalamualaikum Madiha,
eee...eeeehhhh nampak comel betul si kecil makan poli ubikayu keledek...dia menikmatinya dengan penuh perasan! Pandai dia berposing ye... menggoda sungguh!
Ingatkan tadi poli tu poli beg ke...rupanya bukan, terima kasih Madiha... bertambah lagi satu kosa kata.

Mamasya said...

Salam Ratna.ada model kuih kali ni....bagus Alin suka mkn kuih lama.pernah mkn 2-3 kali poli ubi kayu mmg sedap sbb suka kalau kuih ada ubi kayu...

ASMAH YUSOF said...

Salam Kak Ratna...
sedap nie,asz suka sgt kuih berasaskan ubi..Comel btl model kenit tue makan...buat lapor je kak...:))

hazila said...

Aduhai..... nak memarut ubi kayu tu yg ada "terlebih" rajin. Jamu mata dulu la...

Chah said...

Along ngan abang x suka tkpe.. untie suka je...kuih politeknik ni...hihi...

cikmanggis said...

salam Madiha..wah madiha dah buat ya...sebenarnya ini poli moden hehe.Poli ori mak mak kita buat dulu lain sikit.Ubi kayu parut dikukus dalam loyang.Kemudian di potong dan gaul dengan kelapa parut & digaul dengan sedikit garam.Dimakan dengan sirap gula merah atau air "nise".

Sayangnya mak Cm cakap dia tak ada resepi.Main lebur je.Insyallah jika ada ubi kayu Cm nak cuba try hehe.

Papa Mifz said...

wah ado resepi..nak suh wife cubo buat la...;)

moklong said...

lama sggh x mkn kuih nih...

ummiaisyah said...

baguih la kak ratna ni...mayampung warisan yg hampir pupus..x penah dengo nm kuih ni..tgk pon x penah..mkn apatah lagi...hehehe

zila 4ever said...

salam kak madiha
chumill si kecik tue..tgok dia gigit tu dah tau memang2 sedappp:)

quinnie said...

alooo tomey nye budak yg makan kuih tu...geram tengok pipinya...hehehe...saya tak pernah makan kuih ni kak..nak kena ada ubi kayu baru leh cuba..:)

CT Delima said...

As'salam Ratna

Rasanya ct pun pernah makan kuih ni, tapi tak tahu zaman bila tu..hehehe. selalunya kuih2 lama dah jarang diketengahkan, jadi kita yang masih ingat dan mengemarinya haruslah mencuba dan merasainya agar kuih2 lama macam ni tak dilupakan ya Ratna. Nak juga cuba sebab ada ubi baru beli tu..hihi

Ilhamkreatif said...

Salam kak,madiha....kalau namanya ada ubi...memang iza suka.Tapi hb n anak2 x berapa suka,kalu buat alamat kena perabis sorang2 la jawabnya...

izahdaut said...

tak dapat nak bayangkan cemana rasa dia.. mcm ubi getuk ke? kalau gorengkan sedap ek kak? hikhik soalan.. tapi saya pernah tengok resepi ni kat majalah masak2..

m.u.l.a.n said...

kami panggil puli.. memang sedap..!!!

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak Madiha..

Ermm..Naz rasa cam tak pernah mkn jer kuih ni.. Tp tgk Alin makan, cam best betul. Mbamnyer anak akak.. Geram tgk pipi dia..

Kak, Naz pun selalu buat kek pilih2 juga. Encik hubby bukan jenis cakeky.. Sama cam hubby akak jugak. Ada jenis2 tertentu jer mkn. Yg bnyknya tak makan. Sebab tu kalau buat, selalunya naz buat 1/2 adunan jer.. Itupun selalu bagi jiran sikit. Tapi kek carrot newbie123 tu mmg betul2 sedap kak.. Cubalah kak.. Naz nak buat lagi ni.. Ari tu punya pun Naz yg kasi perabis..hehehe.. Anak2 pun suka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...