Thursday, April 12, 2012

Lempeng Nasi Berkelapa

Assalamualaikum & selamat pagi....


Pagi ni nak kongsi sarapan pagi yang dibuat hari Ahad lepas kalau tak silap untuk sarapan pagi. Sangat2 lembut & sedap lempeng ni.. sesekali rasa macam makan tosei pulak sebab lempeng ni lembut sangat.. pastu ada sedikit lubang2 halus terjadi masa kita masak seakan2 serabai.. tapi taklah ketara sangat.  Kebetulan ada lebihan sambal tumis & Kari Dhal yang dibuat hari sebelumnya... memang ngam sangatlah try resepi ni...

Resepi ni hasil skodeng kat dapur Mat Gebu tempohari.. berkenan sangat dengan resepi yang elak pembaziran nih... terus je print resepi.  Terima kasih ye Mat.. mintak maaf sebab memandai alter sikit resepi Mat kali ni.. bukan derhaka tau! Sebab semua bahan2 lain akak ikut 100%... cuma yg akak alter dengan tambahan 1 cawan kelapa parut sebab kebetulan ada lebihan kelapa parut masa buat Poli Ubikayu Keledek Bersagu tu... tu yang dimasukkan je kelapa tu dalam lempeng ni.. Hasilnya.. hmm... kalau dah ada kelapa.. semua orang taulah kesedapan & kelemakkannya... heheeh...

Mintak izin ye Mat akak kongsi resepi kat sini... TQ very much!


Lempeng Nasi Berkelapa
Resepi Asal: Che Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi sejuk (nasi semalam)
3 cawan air
1 1/4 cawan tepung gandum
Garam secukup rasa
2 camca besar minyak masak (mat guna minyak zaitun)
1 cawan kelapa parut putih
Kuah kari atau sambal tumis sebagai pencicah

CARA MEMBUATNYA :-)
1.     Kisar nasi tadi bersama air, kemudian masukkan tepung, garam secukup rasa dan minyak masak, kisar lagi hingga rata dan sebati. Tuang dalam bekas dan campurkan dengan kelapa & gaul rata.  Biarkan sekejap.
2.     Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak. Ambil 1/3 cawan adunan lempeng, tuang ditengah2 pan, tuang perlahan dan biar ia merata sendiri. Masak dengan api sederhana hingga permukaan lempeng nampak pucat dan berlobang2.
3.     Berhati2 terbalikkan dan masak sekejap lagi hingga perang keemasan. Angkat dan laku kaedah sama untuk baki adunan, hingga siap. Hidangkan bersama kuah kari atau sambal tumis. 


SAMBAL TUMIS 
Resepi : Mat Gebu
 
1 cawan cili kisar
1 biji bawang besar*
1/2 inci belacan*
1 camca besar udang kering, rendam 1o minit dan toskan*
2 ulas bawang putih*(*kisar halus)
1/3 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

UNTUK SAMBAL TUMIS :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tuang jus asam jawa, tambah garam dan gula secukup rasa, kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga sambal tumis pekat dan terbit minyak. Rasa dan jika ok. boleh matikan api.    

Selamat mencuba!!.

18 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam..harap sihat yee
hemm lempeng..teringat zaman kecik2 nenek selalu buat lempeng petang2....kita pun suka cicah sama sambal..kalau nenek buat dia cicah gula....

Chah said...

Kakkkkk!!!!

tak aci tau kat sini ada lempeng... lempeng kelapa lak tu..e eh letak nasi ek..baguskan idea tu...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Madihaa...
huhuhu jeles nye tgk ada lempeng kelapa..
kat rumah lempeng kelapa boh layan tapi kalau yg plain berebut mcm anak burung hehehe

moklong said...

kak,

ms kecik2 dl selalu mkn lempeng kelapa ni hah. mmg sedap klu leh cicah ngn sambal...teringat plk memori ms kecik2 dl ^_^

ijayuji said...

Salam kak madiha! sedappp lempeng2 mcm ni cicah kari, ayah kita tabur gula ajerr hihihi... lempeng2 mcm nilah org dulu2 suke makan kan kan.. rindu kat kampung pulak huhu

Yatie said...

waduh wat yatie lapar lerrr tngk lempeng nasi kelapa ni..makan dngn sambal dan kuah kari lagilah sedapnya..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..Sedap plak bila tgk lempeng kat sini...kaler dia pun cantik, putihhhh je berbanding yang guna tepung gandum tuuu

Sari Yusa Ibrahim said...

Aiii... memang my fav sy ni Kak Ratna, 1/2 kilo tepung sy bleh habis sorang...

Ilhamkreatif said...

Salam kak...sedap nampak lempeng kak.Mintak sikit boleh,klu x de...iza copy resepi je..lah

izahdaut said...

woo sedapnya gabungan lempeng ngan pencicah nyer tuhh.. peerghh tak tahan ni kak. rasa nak godek sambal tumis gak la...

m.u.l.a.n said...

kalo datang sini pastinya bulat biji mata, mulut berair2... sedap tu kak..

Qasey Honey said...

sedapnya tgk lempeng ni time2 hujan2 gini...berbunyi perut tgk lempeng tu...mintak skeping bleh kak utk alas perut..heheh

tun_telani said...

suka lempeng kelapa!!! kalau dpt kelapa yg muda2 sket mesti sedap!

KakAsma said...

selalu buat lempeng nih kan Madihah akak suka buh atas daun pisang..wangi jer gitu..garing pun cantik ajer..sedap kan ada ciciah gitu..tapi akak selalu cicah gula ajer..

kakna said...

ala-al tosai ni..kakna suka.tak berat sangat kan..
kadang nasi sejuk banyak tak tahu nak buat apa.ada resepi ni bolehlah cuba..

zila 4ever said...

salam kak madihah
klu dapat mkn ptg2 nie sedap la..terasa-rasa kt tekak..tang sambal tu yg malas nk buat kak..:)

Mat Gebu said...

Ohhh tidakk......menggoda teramat sangat's nihh...lagi2 ada dhal...

hana said...

lain kali nak tiru akak pulak lah! nak letak kelapa! kiter suker kelapa! dapnyerrrrrrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...