Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, April 20, 2012

Puding Roti Marble Coklat

Assalamualaikum...

Pejam celik pejam celik... dah pun hampir hari terakhir dalam minggu ke tiga... sekejap jer masa ni berlalu... kadang2 tu... rasa macam baru je masuk tahun baru 2012... rupa2nya.. dah berada dalam bulan April dah pun... Bila sebut je bulan April.... haii... tak lama lagi jika dipanjangkan umur bertambahlah satu lagi angka yang ku pegang yang sentiasa bertambah dari tahun ke tahun.... Seperti tak terasa rupa2nya usiaku sudah menginjak petang.... Ya Allah ya tuhanku.. semoga aku tidak lalai & leka dengan kewajipan terhadapMU.  Anak2ku masih kecil & memerlukan banyak perhatianku selain kasih sayang.. duit juga perkara utama untuk membesarkan mereka & memberi ilmu kepada mereka.  Suamiku adalah insan yang sentiasa memerlukan daku dalam segala perkara. Aku terlalu kasih kepadanya.. biarlah aku membantunya mencari sedikit rezeki halal di dunia ini untuk sama2 membesarkan anak-anak & keperluan keluarga. Berikanlah aku kekuatan agar dapat ku seimbangkan urusan di dunia & di akhirat.. sesungguhnya hanya pada MU ku memohon & berdoa... kerna KAUlah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.. Amin ya robbal alamin...


Tak taulah kenapa tiba2 hati terasa begitu tersentuh bila mengenangkan urusan dunia yang tak pernah habis.  Sibuk betul daku dengan hal2 duniawi yang sementara ini.  Tetapi.. hanya sedikit saja persediaan & bekalan untuk dibawa ke 'sana'.  Baru2 ini.. sahabat cyberku Cikgu Ana (yg ramai kata muka kami macam adik beradik) telah kehilangan suaminya yang tersayang buat selama-lamanya. Terkejut sangat bila terima berita tu yang disampaikan oleh Nurul di FB.  Dah ramai insan yang ku kenali telah dijemput Ilahi satu persatu... entah bila giliran ku pula... hanya Allah S.W.T yang mahu mengetahui... Kepada Kak Ana semoga kau tabah menghadapi segala dugaan ini... Salam takziah dari saya sekeluarga... semoga allahyarham abang Tohar di tempatkan bersama2 insan yang beriman. Amin ya robbal alamin.. 


Gambar kenangan Kak Ana & allayarham abang Tohar... 
Gambar di ambil dari fotopages Kak Ana.. mintak izin ye kak.. buat kenang-kenangan..

Mari kawan2.. kita sedekahkah Al-Fatihah kepada Allahyarham abg Tohar... Al-Fatihah...


V

v

v

v

v

Oklah.. marilah kita bercerita pasal masak2 pula...  Hari Sabtu minggu lepas buat Puding Roti Marble ni untuk di bawa ke rumah adik kat Klang.  Pegi pun sebab nak ambik baju yang ditempah hari tu.. Lepas jemput kakak Dini kelas tambahan.. terus bersiap & gerak ke Klang.  Sampai2 sana adik dah siap goreng mee goreng dengan nasi goreng.. sedang molek ler.. hehe.. dia memang dah tau kakaknya nak datang... jadi puding tu bolehlah hidang sebagai pencuci mulut.. sedapp puding ni.. buat hari tu terus buat 2 adunan sebab kalau buat sikit2 nanti sure tak cukup makan ramai2...

Resepi ni hasil skodeng kat blog Izahdaut. Resepi asalnya dari Hanamemories... Thanks buat kedua2 adik akak yg pandai masak ni ye.  Cikgu Hana pun dah mula aktif berblog semula... sukaaaa!! hehehe.. Sebab apa.. dulu2.. memang selalu skodeng dapur Cikgu Hana tu... sebab suka tengok gambar2nya yang cantik. Lagipun.. Hana masa kat Jepun dulu rajin betul mencuba macam2 resepi baru.  Tu yang seronok masuk blog Hana.  Mintak izin ye akak letak resepi kat sini. Resepi yang dah ramai pun yang mencuba.. cuma akak je yg ketinggalan... lepas ni boleh buat lagi.. bestttt!




Puding Roti Marble Coklat
1st source : hanamemories
2nd source : Izahdaut
Bahan-bahan

4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
10gram serbuk agar2 @ sepeket
1/2 cawan gula - bleh kurangkan
2 sudu besar butter@marjerin (cairkan)
31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
2 sudu besar serbuk koko @ coklat emulco- hana campur coklat Hersheys

Cara-cara
Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 dan gula ke dalam periuk.
Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih tadi.
Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih lagi. matikan api.
Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. (Jika menggunakan serbuk koko, bancuh dahulu dgn sesudu air panas jadikan pes agar tidak berbiji2@bergentel2 serbuk koko tersebut).
Ambil sesenduk warna putih@plain dan tuang di tengah2 loyang. kemudian ambil sesenduk warna coklat, tuang di atas warna putih@plain tadi. biarkan puding gerak sendri ke tepi. tak payah ratakan atau kacau. ulang smula kaler putih@plain dan buat hingga habis.. ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan cepat sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam.
Nota : Kemanisan puding sila ejas ikut selera masing2. dan bagi yang kurang gemar berlemak, kurangkan sukatan susu pekat.
Selamat mencuba!

27 comments:

Amie said...

Al-Fatihah buat Allahyarham Abang Tahar.
Madiha.... memang kita sentiasa sibuk dengan urusan dunia, tapi sebenarnya semua urusan itulah yang akan dipertanggungjawabkan kembali kepada kita bila berada di sana, sebab semuanya akan diaudit. Sentiasalah kita niatkan segala pekerjaan kita kerana Allah, kerana sesungguhnya setiap amalan kita itu diserta dengan niat untuk mendapatkan keredhaannya, sesungguhnya dunia ini jambatan untuk ke akhirat. Bukan setakat amalan sembahyang dan puasa sahaja yang dihitung... tapi segalanya2 walaupun sehalus hama. Terima kasih Madiha, Jumaat yang berkat ini sama-samalah kita muhasabah diri.

Tergoda tengok puding marble tu Madiha.... memang sedappppp!

Kasih Ibu said...

nampak menyelerakan sgt kak...dah lama teringin nk buat..xterbuat2...hu..hu...

Mrs Angelic said...

Salam akak...

innalillahwainalilah...
arwah pakcik toha ni kawan bapak saya. sekampung dgn saya kat meru..kalo xbuka blog akak, confirm sy xtaw..da lama sgt xblk kg...huhu...xsangka begitu cepat die pergi...moga dia ditempatkan dgn orang2 yg beriman..amin...

Mamasya said...

Salam Ratna.kalau puding mmg favorit....sedap je mkn yg sejuk...
Alfatihah buat arwah.moga cikgu Ana tabah mengadapi dugaan ni...

Qhaifa Nur said...

al fatihah buat arwah....

nampak sedap puding nih....nanti ada masa boleh skodeng buat pulak

Zaliedana said...

Assalam kak,nape tah punyer lama nak loading nak komen kat sini arini,adeiii sabar jerlah,tenet wat hal sama nih..Puding nih nmpk sedappekena time panas2 nih,cantik belang2 tuh..Alfatihah utk arwah hb kak ana tuh ya,moga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..Sy pon mohon moga hb n saya dipanjangkan umur,ank2 pon kcik2 lagi,Ya Allah takut sgt bila fikir bab kematian nih,bekalan mmg xcukup lagi..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Assalammualaikum Kak Ratna... Al-Fatihah buat Arwah. uding coklat marble tu memang nak mengiurkan terasa lemak dan manisnya sampai ketekak ni hah! bau coklat aduhh tak tahan dah ni...

a'in fajar said...

salam kak..akk dgn kwn akk mcm adik beradik..:)..sedap puding roti tu nampak gayenyer..tak penah try n rase lg. ramai kate sdp..nnt nak try buatla

Sheila Shafeareen said...

Salam kak...Al-fatihah...amin

hemm ada puding lahhh...cantik lapisan tu...ingat2 lupa dah buat ke belum puding ni..rasa dah pernah mkn..tp x hingat..mcm nak rasa lg aje hehehhehe...kena cari roti lah heheh :-)

rahel said...

Kemas je..jalur2 puding tu..memang sesuai la time cuaca panas terik ni..

Rahsia Dari Dapur said...

salam sedapnye menyelerakan...

pena rozie said...

mintak copy yer...

norhidana said...

takziah n al fatihah utk arwah... semoga kak Ana tabah...

aduhla kak...sedapnyer... terliur nengok

Watierman said...

Assalamualaikum...Al fatihah buat saudara kita En Tohar dan salam takziah buat Puan Ana moga tabah hendaknya...Dik Ratna...dah lama Akak tak buat puding sedap ni...yang satu ketika meletop gila...ada lagi tak??

kakna said...

takziah dan al-fatihah.
ala-ala zebra nampaknya,menarik.. lama tak buat.

Fai Shaklee said...

takziah kepada allahyarham...

fai dah copy resepi ni. tgk mcm senang jer nak buat. insyaAllah nk try esk. hihi ;)

ummiaisyah said...

sedih le plak..bila terkenangkn ajal maut..kalo kita xde sape plak nk menjaga anak2 kita kan...

Ilhamkreatif said...

Takziah buat keluarga kak ana..Cantik belang2 tu...menggoda you....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Madiha..

takziah buat sahabat akak Cikgu Ana. semoga roh yang telah pergi dicucuri Rahmat dan org yg ditinggalkan terus tabah meneruskan hidup tanpa org yg disayangi.. mmg mudah menutur kata2 tp bahu yg memikul dan perasaan yg menanggung hanya diri sendiri dan Allah sahaja yg tau..

Betul tu kak. harap2 kita ni tidaklah lalai dgn urusan dunia semata2 kan. yg untuk bekalan di tempat abadi nanti pun harus kita persiapkan dari sekarang kan.. Tq kerana ingat mengingati..

Puding roti marble.. Erm pernah buat dulu..mmg best. naz dok tergoda dgn nasi sardin akak kat bawah tu..

Anonymous said...

setiap kehilangan org terdekat memang membawa banyaaaak keinsafan. itulah hikmah yang Allah jadikan.. dan takziah kepada kawan kak madiha.. saya doakan roh suaminye ditempatkan Allah dikalanan org2 yang disayangiNya.

akak.. centiknyer marble. yang saya tanya akak tu hari, puding ni la saya buat. tapi sebab tak kompiden nak terbalik2 gitu kan, saya terus masukkan pudign tu dlam bekas plastik container yang besar tu. yang plastik ada penutup terus tu. selamat. kiki.. tak yakin saya boleh secermat akak tau bab2 gitu. kiki

izahdaut

Rohah said...

Salam kak Madihaa,
Sejuknya tekak kalau time cuaca panas mengadap puding cam nie.. i like puding

m.u.l.a.n said...

sedaaaappp nyaaaaa....

mama sara nur said...

assalam
Al Fatihah semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 beriman Amin
k.Madiha lama sy tak tgk FB tak tau apa citer kawan2
lama jg tak layan puding he he sedap nampak puding belang2 ni

hana said...

alfatihah....

maceh kak maceh maceh macehh macehhhh macehhh... lebiuu!! hihihihi... dah memalam nih skodeng kejap kejap... cantik bona puding akak tuh! terasa nak buat jugakk!

*sejak biler si izahdaut tuh jadik cik anon! kesiannn... kekekee

zila 4ever said...

salam kak madiha
alfatihah buat arawah,yg hidup pasti akan pergi kan kak hanya masa kita jew yg x tau lg bina..semoga kita dipanjangkan usia..boleh menambahkn lg amal ibadat kan kak..kita pun dh byk kali buat puding tu kak mmg sedap la..sejuk2 lg best..:)

Heart Crusher said...

akak ni guna roti gardenia ke bskut kering?

farah wahida said...

assalamualaikum..Al fatehah unt aruah..
eemm..mmg cek ah carik2 sgt resepi puding ni..sbb selalu tgok makcik2 yg jual pelbagai jenis puding kt pasar mlm..sedappnyee..minta izin kongsi resepi ni ye..cek ah dh follow blogv akak..resepi2nye mmg best..mcm2 k cuba hihi..klu tak keberatan jom la melawat bog cek ah yg tak seberapa tu..klu suke bole follow ..hihi..
farahwahida961.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com