Tuesday, April 10, 2012

Gara-gara Donut Paaaaaling Sedapp si Bais...

Assalamualaikum.....

Bersua lagi buat semua pembaca blog Dari Dapur MaDiHaA.... Terima kasih buat kalian semua yang tak jemu2 datang melawat ke sini.  Terima kasih buat semua follower yang lama mahupun yang baru... Mohon maaf kerana agak lewat bersiaran hari ni kerana pagi tadi agak sibuk menyiapkan tugasan di luar ofis... alhamdulillah.. sekarang dah tak sibuk sangat...


Yup betulll.... gara-gara Donut Paaaaaling Sedap si Bais ler acik MaDiHaA yang dah lama giler tak menguli donut merajinkan diri menguli donut pada suatu petang itu... hehehehe.... Macam meroyan acik MaDiHaA menahan keinginan nak makan donut pada petang kejadian... tapi terpaksa bersabar menunggu sehingga ada stok keledek.. hahahaha... Masa beli keledek untuk buat Poli Ubikayu Keledek Bersagu tu... sengaja beli lebih sikit keledek semata2 nak menguli Donut Keledek ni.... Alhamdulillah... lepaslah hajat nak makan donut paaaaling sedapp... hehehe... adoiii.. macam orang mengidam pulak... Ini semua si Izahdaut ler punya pasal.... dok cerita pasal donut paling sedap si Bais.. dari donut kertas A4 dunia fantasi si Bais & si Muaz.. tak pasal2 Rozita Che Wan pun hampir2 nak masuk dlm drama sebabak budak berdua tu.. Lepas tu.. sekelip mata keluar pulak Donut Keledek yang yumyum. Macam silap mata gitu...


Tapi memang betul2 dah lama aku tak nguli donut.. sebabkan dah lama tak makan donut.. tengok gambar donut yang Izah tayang tu betul2 buat daku terliur... takmau beli donut yang jual sebab dah tau mesti tak sama dengan yang buat sendiri... dah banyak kali frust dengan donut yang orang jual.. keras ler... serap minyak ler... aishhh... baik la ku uli sendiri... Terima kasih Izah bikin akak ngences... Terima kasih juga buat Kak Wan dengan resepi asalnya Donut Kentang tapi telah diolah atau ditukar sikit bahan asasnya dari kentang kepada keledek oleh Izahdaut.  Donut kentang memang takleh dinafikan kelembutannya.. begitu juga dengan donut keledek yang tak kurang enaknya.. sebenarnya ada juga simpan resepi donut keledek yang sepupu pernah buat dulu2.. tp yg tu belum cuba lagi.. hehehe..


Mintak izin ye letak resepi kat sini.. Mekasih Kak Wan & Izah..

Donut Keledek
Resepi asal : Donut Kentang Kak Wan
Olahan : Izahdaut

Bahan2
200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi keledek
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus (MaDiHaA letak 25gm je sbb keledek dah manis)
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan (guna gula kastor)
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :
1. Kupas keledek, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas.  Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan keledek lenyek dan bahan-bahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.
Selamat mencuba!

22 comments:

Qasey Honey said...

sedapnye petang2 ni tgk donut comeiii thidang...sila la htr ke rumah QH yer...sedia mnunggu ni...hehehe

Zaliedana said...

Assalam kak,nih gara2 si bais ke ummi bais yg duk goda kak,hehe..Donut kak izah wat mmg selalu cantik jer kejadiannyer,leh jadi ratu donut dah,hehe..Akak yer ke ngidam xde isi,ke lin nak dpt adik juga nih,hehe..Sy pon lama juga xwat donut kak..Xtaulah kalo sy wat,jadi molat2 cam akak punya donut ke x,huhu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang sedap QH.. buat aritu 1 adunan sikit sgt dptnya.... sekelip mata 5 beranak kasi sapu licin.. mcm nak kena buat donut lagi jer.. hahaha...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam CT... akak tergoda dengan nama donut si Bais tu... tapi akak dok bayangkan donut yg sedap tu ialah donut yg Izah dok tayang tu... hehehehe... haishh.. buat masa ni lom ada isi lagi CT.. dah tua ler CT.. rasa2 mcm nak kena tutup kilang dah kot... haha..

zila 4ever said...

salam kak madiha
he hheee mmg tergoda klu nengok org post donut2 nie..nasib akk buat cepat..klu x ..masuk batu belah..kli nie biarla jadi erra fazira..he hehee

Anna Qawina said...

Aslmkm Kak Madiha..nak jugak donat paaaliiingg seeddddaaap tu..kita takde stok kentang/keledek..labu pun takde(ada kaitan labu ke?? heehee)..
teringin jugak ni..

Ilhamkreatif said...

Selamat petang kak madiha...nak juga rasa donat kentang/keledek...iza x pernah rasa.
Nak kena p cari kentang/keledek ptg ni,nanti
Boleh cuba buat.mohon copy resepi ye kak.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..bila tgk donut kat sini, teteba plak terasa teringin nak wat jugaaaaa

hana said...

teruja dgn perkataan 'paling sedap' tuh! leh la masuk list klu rajen.. hihihi

Fai Shaklee said...

ahad lepas nk buat donut terbantut... esk kena la gigihkan usaha untk buat donut ni. dh lama nk makannn... tergoda pula tgk donut kat atas tuu :D

atie @ ejay said...

lawak la kak..
atie pun gara2 cerita donat paaaling sdap tuh, tetiba menjadi je donat tu hehe

Liza said...

salam kak..mmg nmpk gebusss jer donut tu, tapi angin M melanda skrg ni...hihihihi

Bicara Kak Noor said...

teruja lah tengok donat Madiha ni kak Noor pun teringin jugak nak buat rasanya macam ada jugak keledek kat dapur tu nak rasa kelembutan dan kesedapan donat ni..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Kalau dah kata paling sedap akak pun kena tryla

Mamasya said...

Salam Ratna.berkenan juga dg donut ni masa tengok blog Izah tp kena kiv dulu resepinya.donut kecik2..senang masuk mulut ni...tentu Alin sukakan sbb comei je saiznya.
re; mmg senang kalau tak nak keluar, tel minta kedai hantar sbb kat sini susah parking dan jln mmg jem, itu yg kedai buat penghantaran. kuih talam mmg sesuai utk tetamu sbb sekali masak dpt byk dan potong je.itulah bila buat kuih manis ni anak2 tak mkn...kalau kat Melaka boleh juga hulur kat jiran atau bawa ke office, ni jiran semua Arab.

ijayuji said...

Salam kak madiha! hihihi.... lama sgt dah tak buat donut, agak2 rajin tak eak nak menguli buat donut? tp nguli roti boleh rajin pulak mungkin sebab budak2 suke mkn roti drpd donut tp mcm berkenan pulak kat resepi niii :D

mama sara nur said...

assalam k.Madiha
he he samalah kita pun dah wat donut izah ni, memang betul sedap cuma masih guna kentang sb keledek takda he he
wat sarapan anak2 pagi2 memang sesuai kan

Qhaifa Nur said...

lain orang lain cara buat donut....tengok yang ni sedap pulak...
lama sungguh tak mendonut nih..

kak rus said...

Tergoda habis dengan donut paling sedap tu....rasanya kak rus yg sakit jejari ni nak juga membuatnya.....ada lagi tak?...Rasanya dah habis kot...huhuhuuu.

rahel said...

Ratna,ambo mau minta donat..ada lagi k?

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak Ratna..

Amboi..promo bagus betul donut ni.. Tak tarbuat lg Naz donat ni.. Tang nk kena uli tu yg malas..heheheh

izahdaut said...

hehehehe.. gelaaaakkk saya baca entry akak ni. canner tak pasan lak ni... mesti ada termiss BW hari akak entry ni. masa baca kat blog iza baru perasan akak pund ah buat. aduh laaa memang kelakor budak bais tuha makan tipu2 kertas A4 sampai meraung si adik tu. kiki..

tq kak sudi try resepi ejas saya ni dan big thank to kak Wan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...