Tuesday, October 11, 2011

Sambal Kentang Udang Kering

Assalamualaikum... sihat semua? Moga sihat2 sokmo deh...



Ini satu lagi menu marathon udang kering.. hihi... Menu udang jarang2 keluar dalam blog ni sebab udang segar mahal... tuan rumah tak mampu!! Udang kering murah sikit... jadi.. layan jelah yer... hahaha...

Oklah... kalau di layan karang makin merapu2.. jomlah tengok resepi Sambal Kentang Udang Kering yang best giloz ni! Takyah lauk lain pun takper dah kalau dpt sambal gini...


Sambal Kentang Udang Kering
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
1 cawan udang kering ~ rendam air panas~tos~tumbuk kasar
2 biji ubi kentang ~kupas~hiris sederhana tebal~goreng
1 biji bawang besar saiz kecil ~ mayang
sedikit jus limau nipis
garam & aji secukup rasa
Minyak masak utk menumis

Bahan2 tumbuk/kisar kering
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih (ulas yg besar)
2 biji cili merah
20 biji cili padi

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak.. tumiskan bahan2 tumbuk sehingga wangi & terbit minyak.  Masukkan bawang besar mayang & udang kering tumbuk & gaul rata. Biarkan udang nampak masak sikit & bawang layu.
2. Masukkan kentang, jus limau nipis, garam & aji secukup rasa. (udang tu kalau masih terasa masin lepas direndam.. tak perlu letak garam byk ye..). Gaul rata & bila dah secukup rasa.. bolehlah dihidangkan. Sedap!


Gambar yang kat bawah tu pulak.. sambal udang kering yang hubby masak masa mula2 dpt stok udang kering yang dia kirim dari kawannya tu.. resepi lebih kurang di atas juga.. cuma bezanya yang ini tak dicampur kentang tapi udang kering semata.  Udang pulak.. separuh ditumbuk & separuh dibiarkan sekor2 gitu (rendam dulu).  Asam pulak.. hanya letak buah tomato yang dipotong kiub.. Pun enak banget! hehe...


Selamat mencuba...

4 comments:

cik cek said...

Tetiba kechur la pulak...sedapnya makan ngan nasi panas2 ni...lapo...lapo...:D

Amie said...

selamat tengahari Madiha,
memang betul tu.... cukuplah lauk sambal kentang udang kering je...dah terliur nih!

Lya Colours said...

uish lapoooooooo

dkna said...

biasanya dkna masak udang kering nie wat bihun goreng jer..yang tu jer anak dara pandai masa.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...