Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, October 31, 2011

Kek Batik Coklat

Assalamualaikum....

Lagi dengan entry tertunda...  Projek Kek Batik Coklat ni rasanya dibuat  dah lebih dari 2 minggu yang lepas ni.. sejurus lepas Izahdaut dok tayang aritu. Lunaskan permintaan anak dara yang dah lama sangat2 mintak ibunya buat kek batik dari biskut meri ni.  Sebenarnya.. dalam hati ibu berkobar2 nak buat Kek Lapis Cheese Pesona tu.. tapi... demi anak.. ibu mengalahla kan.. so buat la dulu Kek Batik ni.. Sebenarnya belum pernah lagi buat kek batik versi lapis2 gini.. sebab biasanya buat versi gaul sebati dalam kuali yang sememangnya bila dipotong akan nampak corak batik2.. hehe.. tapi yang ini tak berapa nak batik.. tapi lebih kepada berlapis2... hehe.. Apa2pun.. kek ni dah lama dah "selamat"... Kakak Dini bawak ke sekolah sampai 2 round sebab kawan2nya suka & sampai ada mama kawannya yang mintak resepi nak buat sendiri.. hehe.. Ni mesti kes kawannya tak puas mkn yang kakak Dini bawak tu.. yelah.. bawak sikit pastu kongsi lak ngan beberapa kawan.. jadi masing2 dapat merasa sikit sorang ajelah kan... takper2.. resepi dah lama pun diberi.. tentu mama dia dah buatkan utk dia..

Ok.. resepi ni ambil dari dapur Izahdaut yang asalnya disebarkan oleh Hasue & Mas yang sedang mabuk kepayang tu.. hehe.. bukan mabuk sebarang mabuk tau.. tapi mabuk ada makna.. hehe.. moga Mas sihat2 sentiasa ye. Resepi asal dari Mylla@myresipi.. Terima kasih pada semua ye.. mintak izin letak sini resepi ni..



Kek Batik Coklat
Resepi : Mylla@MyR
Sumber :  Hasue & Mas & Izahdaut

Bahan ( 1 kg ):
200gm millo
250gm butter
3 sudu makan serbuk koko
1 tin kecil susu pekat manis (MaDiHaA kurangkan sikit)
biskut meri secukupnya

Cara membuatnya :
Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih (tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
Setelah cair masukkan susu, milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur.
Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan tak berketul lagi....
Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan.
Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan.. 


Selamat mencuba!

12 comments:

Amie said...

hebatnya Madiha....kek batik dah umur 3-4 minggu tapi coklatnya masih meleleh menggoda! he hehehh

liza said...

wahhh..mmg menggoda kek batik ni...akak dh lama xbuat..

Cik Ecah said...

kak....sedapppnyer haiiiii

CT Delima said...

As'salam Ratna

Suka melihat kehalusan lapisan kek batik ni. Tapi ct tak berapa makan sangat. cuma anak dara ct jer yang suka makan. sesekali kena cuba jugalah tapi buat sedikit jer, konon2 nak merasa juga kot2 lain kali akan berubah fikiran dan akan suka..betul tak Ratna :D

norhidana said...

cun je akak nyer kek batik...kalu dana nyer versi comot...heheheh maklum sume campur je...
msti sedap ni... alahai

Qhaifa Nur said...

tengok coklat bahagian atas dah terliur..sedapnya

::Azura Rahman:: said...

wah sedapnyer.. kemas je kak madiha susun biskut tu.. sedap plak nmpk.. huhu..

nur zulaikha said...

akak.kte ade buat yg resepi akk "ayam goreng ala KFC"..bahan perap dgn ayam tu salut dgn telur lepastu dgn tepung kan?atau bahan perap tu dibuang lepas perap?..sy goreng la ayam tu tapi bila bukak,bahan perap tadi tu x garing padahal ayam dh nk hangus..huhu..ape yg patut kite buat?akk help me..huhu

lena said...

very nice cake, you 've done this beautifully!

Malay-Kadazan girl said...

Nampak menarik sangat. Dulu sebelum pandai bakar kek, suka buat kek batik sebab tak yah nak pakai oven.

ibundo said...

salam madiha,
mintak sepotong..

Norasikin said...

Kalau dah tersusun berlapis-lapis, tak boleh lg la dipanggil batik. Elok panggil pelikat je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...