Thursday, February 13, 2014

Ayam Masak Kicap Berkentang

Assalamualaikum...
 
Quick entry je pagi ni ye... ada kerja la pulak.. yer.. masih lagi dengan resepi ayam... jangan jemu ye. Nak buat macamana... anak2 memang sukakan ayam jadi ibu kena ikutlah selera anak2.  Kalau kerap masak ikan nanti ada yang komplen... takpe.. ibu dengan ayah sedia berkorban.. hehe..  Tapi kali ni memang betul2 lauk selera anak2... kalau ada kicap memang berselera sangat mereka berdua tu...

Resepi ulangan ni rasanya.. cuma ada perubahan sikit2 pada bahan2 sebab kita ni memasak ikut apa yang ada kat dapur... takyah beria sangat...
 
 

Ayam Masak Kicap Berkentang
Resepi : MaDiHaA

Bahan2
½ ekor ayam ~ potong beberapa bahagian
Garam & serbuk kunyit secukupnya
2 biji kentang ~ kupas & potong wedges
½ cawan kicap manis atau secukupnya
1 sudu besar sos tiram
2 cawan air atau secukupnya
2 keping asam keping
2 ~ 3 biji cili hijau ~ dibelah 2
Minyak masak secukupnya

Bahan Tumis
1 inci kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
1 biji buah pelaga
1 ulas bawang putih ~ dihiris
3 ulas bawang merah ~ dihiris
1 biji bawang besar saiz kecil ~ dimayang
1 inci halia ~ dihiris batang mancis

Cara menyediakan
1. Kentang yang dipotong wedges digoreng hingga masak. Angkat & toskan. Ayam dibersihkan & gaul garam & kunyit. Goreng ¾ masak, angkat & tos.
2. Kurangkan minyak dalam kuali tinggalkan secukupnya untuk menumis. Tumis rempah 4 sekawan hingga wangi kemudian tumiskan bahan2 yang dihiris hingga layu & wangi.
3. Tambahkan kicap & air & masukkan ayam yang digoreng tiga suku masak. Bila mendidih masukkan asam keping, kentang & cili hijau. Biarkan kuah mendidih & secukup rasa.  Sesuaikan rasa & bolehlah dimatikan api.

6 comments:

lieyalatif said...

ini lah lauk yg tiap2 minggu sehari mesti kene buat kak heheheh beza nye ganti dgn ayam atau ikan kakakaakak....budak2 ni suke betul lauk berkicapkan kak.....lieya dah salin resepi akak...nak cube ikut style akak plak...sbb lieya tak penah boh asam keping bile buat masak kicap....nak cube lah...

Gee® said...

lauk fav anak2 ni... best kan...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Anak2 akak pun suka masak kicap ni Madihah, baru buat ayam masak kicap dgn suhun.... anak2 suka sangat suhun tu :)

Fazleyatul Aini said...

sedap ! saya suka ketuk cili padi letak sekali. hihihi. pedas2

Bbwana adienia said...

wah..sya memang suka makan ayam masak kicap ni kak..favourite sangat..memang makan menambah nasi ni..heheh..

JaSSNaNi said...

ni lauk feveret saya.. kalau buat ayam kicap ni mmg bertambah2 gak la anak2 makan.. cuma mr mama je kurang sket kalau ayam kicap... hmmm..
>> dulu time nani kecik.. kalau nak gi berkelah je mesti mak masak ayam kicap.. tu yg bila buat ayam kicap, teringat nostalgia lama.. pernah tanya mak.. nape selalu buat ayam kicap utk pergi berkelah.. mak kata sebab masakan tu tak banyak kuah.. so senang nak letak dlm bekas, tak tumpah.. lagi 1 kalau berkelah.. santai sket makan ayam kicap.. sbb tak pedas.. so anak2 takde la over cari air nanti.. hmmmm mcm tu jawapan mak tau.. hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...