Wednesday, February 26, 2014

Gulai Rebah Bangun Sotong

Assalamualaikum & selamat pagi semua...


Kawan-kawan dah sarapan? Mesti semua dah bersarapan kan... Ada juga yang biasa tak ambil sarapan pagi.. tapi ambil brunch... orang kata brunch tu.. gabungan sarapan & makan tengahari.. maksudnya.. bersarapan lewat pastu dah tak ambil lunch... terus lajak ambil minum petang aje.  hehehe... Macam MaDiHaA ni rasanya tak boleh kot buat camtu.. sebab dah terbiasa tiap2 hari bersarapan kat opis ni walaupun kadang kala hanya secawan minuman bijirin oats.  Sarapan tu wajib bagi MaDiHaA.  Hujung minggu kat rumah pulak.. lagilah tak boleh siapkan sarapan lambat.. nanti anak burung kat rumah tu sibukkkk aje... ibu lapar la.. ibu masak apa? hehehe... Macam tu lah bila dah beranak pinak kan.. Kalau anak2 dah besar panjang tu lain cerita.. taulah mereka nak buat apa kalau mak dia lambat masak.. Teringat pulak kat anak dara kat asrama tu... kalau time ibu dia ni malas ke dapur ataupun saja2 buat malas sebab dia ada (bercuti).. dia lah yang kena dera suruh masak untuk adik2nya... nasi goreng & roti telur antara menu yang dia dah pandai buat.  Lauk pulak.. menu favorites dia ayam masak merah dengan bak choi sos tiram atau kobis goreng kicap yang dah pandai dia buat sendiri... hehe... Senang ada anak perempuan dah besar ni kan. Kalau kita demam ke tak sihat ke.. boleh juga dia jaga makan minum kita dan adik2nya.




Oklah panjang pulak melalut2... hari ni sebenarnya nak kongsi dengan ibu2 & adik2 resepi gulai sotong yang sangat simple ni.  Nama gulai ni kalau sebut orang melopong kejap.. hehehe.. jangan ditanya kenapa namanya begitu sebab dari asalnya memang ma MaDiHaA dok sebut macam tu.  Hehehe... Ingatkan dulu saja2 je ma letak nama tu... tapi sebenarnya gulai rebah bangun ni memang wujud kat Pantai Timur... Cuma lain orang lain sikit versinya.  Ada yang guna cili kering, ada yang guna cili merah.. ada yg tumis dulu, ada yang main lebur.. ikut je mana yang suka.  Kalau nak tengok versi sepupu MaDiHaA masak boleh klik SINI.  Yang dia masak tu gunakan cili kering kisar.. jadi warnanya lebih ke merah sikit.. Sepupu MaDiHaA Nur Mariah ni adik pada Marlida.. dia dulu memang dok kat Terengganu tapi sekarang dah pindah di Temerloh.. jadi... dah percaya kan resepi gulai rebah bangun ni memang wujud?  hehehe...

Bahan2 gulai ni sangat mudah... boleh dikatakan memang ada disetiap rumah.  Tapi walaupun ia resepi simple.. rasanya sangat sedap di tekak kami.. Sebab tu bila tanya en. suami nak masak apa dengan sotong yang dia beli tu... en. suami cakap buat gulai rebah bangun jer... hehehe..  Rindulah tu sebab wife dia dah lama tak buat gulai rebah bangun ni.. :-)  Sebenarnya kita pun rasa nak buat gulai juga dengan sotong tu sebab masa MaDiHaA bersihkan sotong tu.. ada beberapa ekor sotong yang penuh dengan telur... jadi sayanglah kalau sotong tu dipotong2.. nanti keluarlah telur2nya... slurrrrppp.. sedapnyer telur sotonggg... lupakan sekejap kolesterol jahattt... hehe..

Ok pada yang nak mencuba tu.. bolehlah cuba ye... bahan asas tu tak semestinya gunakan sotong. Boleh juga ditukarkan kepada ikan, udang, ayam & sebagainya...


Gulai Rebah Bangun Sotong
 

Resepi : MaDiHaA aka Ratna
Bahan2
700 gm sotong
3 cawan santan sederhana pekat
sedikit garam, serbuk perasa jika suka
1 keping asam gelugur 
Bahan kisar halus
2 biji cili merah (kalau takde boleh guna 3 sudu besar cili kering kisar)
3 ~ 4 biji cili padi (optional)
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 cm halia
1 inci kunyit hidup

sehiris lengkuas (kali ni MaDiHaA tak letak.. rasa tetap sedap)

Cara2
1. Sotong dibersihkan sekor2.. kalau ada pasir kt hujung sotong tu.. boleh belah sikit bahagian hujung tu & bersihkan pasir2. Bahagian kepala buang semua dakwat & potong mulut sotong. Cuci bersih & tos.
2. Jerang santan bersama bahan kisar serta garam & serbuk perasa.
3. Sentiasa dikacau supaya santan tak pecah & apabila mendidih masukkan sotong & asam gelugur.
4. Agak2 sotong dah bertukar warna & masak.. rasakan asam garamnya.. kalau dah ok bolehlah matikan api.  Sotong tak perlu masak terlalu lama nanti ia akan liat.. sebab tu jangan letak sotong cepat sangat.

OK selamat mencuba!

15 comments:

norhidana miswan said...

dana yg tgk nih mcm nk rebah berkali2 terliur kt sutun tuh...

norhidana miswan said...

dana yg tgk nih mcm nk rebah berkali2 terliur kt sutun tuh...

norhidana miswan said...
This comment has been removed by the author.
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

ha`a memang melongong sekejap akak baca tajuk tu Madihah.... camne lah gulai rebah bangun ni.. rupanya orang pantai timur panggil camtu ye... nak jugak akak mencubanya tu :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

unik sungguh namanya kak.. tapi tadi mati2 sy baca gulai bangun rebung sotong, hahahaha... kenapa namanya macam tu dah awal-awal dipesan jangan ditanyalah pulak, hehehe.. best tengok sotong tu gemuk2.. bertelur rupanya..

Fazleyatul Aini said...

rebah bangun ? unik namanya
saya yg orang pantai timur jugak ni tak pernah dengar hihihi

Ita Rossi said...

salam madiha. Pernah dengar nama gulai rebah bangun ni. Arwah nenek saya selalu sebut tapi masa tu kecik lagi..buat deq je lah...

Gee® said...

Adehhh... nk rebah rasenya tgk sotong bergolek2 tu... lapar terus...

LiNa_Pg said...

Terasa nak rebah juga ni tengok sutun yg montok tuh

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak Ratna..

Kak, sedapnya sotong tuuu..nmpk besar2 lak tu. Kalau ada telurnya sekali lg best! Tak pernah masak cam ni kak. Kalau akak ada lebih, hulur barang 2,3 ketul pada Nadz ye kak..

mama sara nur said...

Assalam
Unik sungguh namanya he hee. Besar2, peminat tegar sotong mesti terliur ni
Asben sy suka la, kompem laju je mkn nasi kalu lauk sotong

Umie Jazz said...

Assalamualaikum madiha mmg sedap gulai sotong ni.Selalu uj addkan sedikit kangkung digandingkan bersama...

Bbwana adienia said...

salam kak..

uniknya nama menu ni kan..apapun, memang sedap la sotong tu..

Yana Shaiful said...

insyaAllah nnt yana cuba..tp kna tukar ayam..kami alergik sotong huhuuu..sedap nmpk sotong tu besar2

hanisah rahman said...

dapnyeee..suntong terr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...