Thursday, February 13, 2014

Cempedak Goreng... sedapnyerrr...

Assalamualaikum...
Dah petang pun ha... jemput minum petang dengan cempedak goreng ni...  Airnya hanya teh O jer... takyahlah nak air bersusu2 bagai... cempedak tu dah cukup sedap dah...


Aduhhh.. nikmatnya makan cempedak goreng panas2.. Rangup2 je tepong gorengan tu... Tapi sedia maklumlah ye.. gorengan yang lembek2 macam cempedak ni.. kerangupan kulitnya takkan bertahan lama.. dibiarkan lama2 tepongnya pasti akan lemau.  Umpama kita masukkan keropok ikan & roti dalam satu bekas.. bila kita buka balik nanti mesti keropok kita akan jadi lemau.. Tapi tepong gorengan ni tetap akan kekal rangup & crispy dengan bahan gorengan yang lain seperti pisang, keledek & juga sukun.  Untuk cempedak ni memang kerangupannya tak bertahan lama... sebab cempedak ni isinya lembek2 gitu kan.. Tapi no worries... ko nak simpan berapa lama? Sekali hadap je dah licin pinggan.. hehehe... Sebenarnya tepong atau batter lebihan tu MaDiHaA goreng juga.. goreng kosong macam tu je.. sedap makan macam tu ratah2.. krup krap... memang best layan..

Cempedak ni kami bawa balik dari kampong MIL masa balik cuti raya Cina baru2 ni.  Puas makan cempedak.. Hubby lebih suka makan mentah macam tu je.. tapi MaDiHaA lebih suka digoreng. Terima kasih mak simpankan cempedak ni untuk kami..



Kalau beli dah berapa ringgit ni yer? Mahal harga cempedak goreng sekarang ni kan? Buah cempedak pun boleh tahan harganya... Jom tanam cempedak!! hhihiii...

Cempedak Goreng
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna
Bahan2
1 biji cempedak saiz kecil
Minyak masak secukupnya

Bahan2 batter
200 ml air 
110 gm tepong gandum
30 gm tepong beras
50 gm marjerin
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil garam + secubit dua lagi..

Cara2 menyediakan
1. Masukkan bahan2 batter ke dalam jug blender ikut turutan di atas.  Kisar sehingga batter sebati, rata & halus.  Tuangkan batter ke dalam bekas yang sesuai.
2. Perisikan isi cempedak.  Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana.  Masukkan sebahagian isi cempedak ke dalam batter & gaul rata.  Bila minyak dah panas, masukkan  cempedak yang bersalut batter ke dalam kuali dengan menggunakan garfu (jangan cucuk.. tapi sauk je dgn garfu tu)
3. Goreng cempedak ke dua2 belah sehingga keemasan. Angkat & tos.  Hidang di atas pinggan beralas paper towel semasa ia masih panas.

Selamat mencuba!

2 comments:

lieyalatif said...

betul kak! cukup di lawan dgn air teh o jek...baru sedap kan..kalo amik air yg bersusu nanti kurang nikmat cempedak tuh....

kak, lieya salin resepi bancuhan tu....kat umah ade ubi, nanti nak buat ubi....cempedak pun teringin gak ni tgk akak punye ...ahad pi pasar cari cempedah la sikit ....

Bbwana adienia said...

salam kak madihaa..

betul tu kak..memang sedap makan cempedak goreng ni panas2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...