Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, April 29, 2011

Kek Pisang Goreng


Assalamualaikum... bertemu lagi kita yer dalam n3 masak2 pulak untuk hari ni...

Tak mau ketinggalan... nak juga merasa Kek Pisang Goreng yang kawan2 tayang kat blog masing2... Lagipun.. nak menghabiskan pisang yang dah agak nazak dalam esbox tu.. hehehe.. Orang kata tak baik membazir. Kalau tengok rupa pisang tu memang takde sapa dah nak makan.. Tapi bila dah jadi kek macam ni.. habis jugak akhirnya.. hehe.. Ok.. ini kek yang dibuat minggu lepas ok...

Dah ramai juga kawan2 yang mencuba kek ni.. Antaranya di dapur Kak Sofea, Hasue, Annaqawina, Mas & kemudian menular pula ke dapur Azlita atau lebih mesra ku panggil Ita yang selalu tayang gambar2 yang mantap!   Bukan saja gambarnya mantap.. tapi 'presentation'nya malatop!  Ok.. hari ni barulah Dapur MaDiHaA pulak tayang kek yang sama... cuma.. kek yang aku buat ni naik membumbung dah memang macam bumbung atau atap rumah pun ha.. bukan salah resepi.. tapi salah sendiri sebab memandai tambah baking powder.. haa.. tulahh... derhaka lagi..! hehehe.. Actually.. bukan apa aku tambah tu.. sebab selama aku buat kek.. aku rasa.. kek aku macam tak berapa cantik naiknya.. aku takutla sebab baking powder aku kurang aktif.  Macam yg pernah aku ceritakan dulu... baking powder aku tu aku simpan dalam peti ais sebab aku beli dalam kuantiti yg banyak!! Macamlah rajin sangat buat kek.. hehehe...

Kek ni baru2 masak boleh tahan gebu.  Bila dibiarkan esoknya.. nampak agak kering sikit seperti kata Ita.. tak boleh biarkan terdedah kena simpan dalam bekas bertutup. (bukan bermakna aku tak tutup.. tapi aku tutup dengan tudung saji jer sebab buat pun dah malam... kek pun masih suam2 lagi..)

Ok... nak ucapkan terima kasih pada yang berkongsi resepi.. Khazaini..  tapi resepi ni aku copy dari dapur Mas. Mas pulak copy dari dapur Hasue.. haa.. biasalah kan.. berjangkit2 gitu.. meriah! hehe

Jom tengok resepi.. 


Kek Pisang Goreng
Resepi Asal : Kha Mytaste
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :

    * 250g pisang emas@ lain2 pisang (MaDiHaA guna pisang berangan)
    * 4 biji telur
    * 3/4 cawan gula castor (MaDiHa guna gula perang)
    * 2 cawan tepung gandum ~ diayak
    * 1 sudu kecil baking powder
    * 1 sudu kecil soda bikarbonate
    * 1 cawan minyak suam ~ guna minyak goreng pisang tadi.
    * 1/2 sudu teh esen vanila
    * Sedikit hirisan badam untuk taburan (ini MaDiHaA tambah)

Cara membuatnya :

   1. Pisang digoreng sebiji2 hingga perang gelap, angkat dan sejukkan sebentar.  Blend bersama minyak masak suam tadi.
   2. Sementara itu, putar telur dan gula hingga kembang & putih.
   3. Kemudian ayakkan tepung bersama baking powder dan soda bikarbonat sedikit demi sedikit sambil gaul perlahan menggunakan kaedah kaup balik.
   4. Akhir sekali tuangkan adunan yang dikisar tadi.
   5. Tuang dalam acuan yang sudah digris dan dilapik baking sheet.  Taburkan dengan hirisan badam dan bakar 160'c  selama 40 min @ sehingga masak (bergantung jenis oven). -Mas dan HaSue bakar lebih kurang 30 minit sahaja pada suhu yg sama. MaDiHaA bakar lebih sedikit masa kerana MaDiHaA guna loyang loaf & kek agak tinggi.


Ok selamat mencuba!

15 comments:

AZLITA AZIZ said...

waa... dah sampai sini dah kek ni...
Tulah kan sayang kek ni sedap! tapi kena makan masa panas2 sebab masa tu mmg sangat lembut bila dah sejuk ia macam kering... kan?? rasa macam nak tercekik kat batang leher masa telan... cepat2 kena sulam dgn air... hihi
tapi ita mmg bangga dgn kak Madiha walaupun kerja dan sibuk dgn anak2 masih punyer masa tuk memasak... kalau ita kerja ttu dapur tak berasap.. hihi penat tau.. sebenarnyer kan? sebab lepas masak nak mengemas pulak pinggan mangkuk yg berselerak tu... belum masuk lagi kerja rumah lain yg dah jadi rutin tu... adoi... ita yg dok rumah ni pun tak larat rasanyer... bangga sangat dgn akak.. :)

izahdaut said...

kak madihaa... saya suke kek yang merekah gtu. menggoda betul nak makan. kadang2 ada yg tak suke kan sebab nanti kek tak cantik. tapi saya suke...

cik cek said...

Salam Madiha...

Dah sampai rumah Madiha kek ni...meriah dan gebu nampak kek ni....bila la pulak turn kak cek nak buatnya....lum sampai seru lagi kot...:)

Nieza said...

assalam kak, kek ni dah pernah masuk list nk buat tapi tak terbuat2 juga...hehe sedapnya kek pisang...nieza suka...jom kita tukar ngan talam doyan la..hehe

CT Delima said...

Wa'alaikumusalam Ratna

Kat rumah CT masih ada lagi 5 biji pisang yang tinggal..agak2nya cukup tak nak buat kek ni... hihihi. Beli sesisih tapi biasalah ank2 bujang ct ni pantang nampak pisang sekejap2 makan..sekejap2 makan. jadinya kena sorok lah sikit untuk mama dia pulak kan.. hehehe.

Yang merekah nampak cantik sebab mesti rasa rangup luar kek ni :D

Citarasa Rinduan said...

kak ratna..
amik ko...... dgn kek pisang yang dihias sebegini rupa... daku tergoda... mana nak rembat nie.. nak buat daku tak reti..
wawawa...........

Naz said...

Akak pun dah buat kek ni ye.. Naz x buat lg.. Mintak dgn akak je la dulu..

Azueriena Norash said...

wahhh....pisang goreng pun bleh buat kek yerr kak...sedapp tuuu

nOOrsha said...

salam kak...napak sedap je kek pisang goreng ni..dr jauh dah bau wangi nih...mintak cekot seslice ye..ekeke

HomeKreation said...

Wah, kita ketinggalan ler.... tu lah cuti lama2, tak tau lak ada kek pisang goreng... mintak seketoi nak testing dulu...hehehe

HaSue said...

salam kak..kek ni walaupun tak berapa lembap sangat tapi rasa dia sedap la..bila dah makan tu macam ada keunikan dari segi rasa..yang pasti aromanya best je kan..hehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
kek pisang goreng yang dah lama mengoda diana.. tp lom buat2 lg.. ehheheee

akak.. nnt singgah kat dapur diana yer.. ada tugasan ckit untuk akak.. ;0

ALoNa CintamaniszLite said...

eh...siap kena goreng ek pisang tu..
Mula2 tgk tajuk resepi ingatkan kek pisang yg dh dibakar tu kena goreng pulak lepas tu..huhu....

ady said...

as-salam
ni resepi baru ke?Kek Pisang Goreng tak pernah dengar...mesti sedap kan...

KSWSK said...

ingat pisang lum msk je leh buat cake...ni pisang goreng pun bleh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com