Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, April 27, 2011

Lemak Rebung Dengan Perut


Assalamualaikum....

Jamu mata dengan Gulai Lemak Rebung Dengan Perut yang sangat sedap ni yer.  Walaupun mungkin ada dikalangan teman2 yang kurang sukakan rebung sebabkan baunya tu.. tapi bagi aku.. rebung salah satu sayur kegemaran.  Selalunya kat sini hanya jumpa dua jenis rebung iaitu rebung yang dijeruk macam yang aku masak ni & lagi satu rebung yang berbentuk panjang2 tetapi saiz diameternya lebih kecil gitu.  Yang itu aku belum pernah cuba masak lagi.. kalau di kampong pula... ada sejenis rebung yang boleh dimasak terus tanpa dijeruk terlebih dulu.  Sangat sedap & manis rasanya.. masak tumis air pun dah cukup sedap tak perlu dibuat gulai.. Aku pun baru sekali merasa masa MIL masak tak lama dulu.. tapi agak susah nak dapat... maklumlah rebung dari hutan.. kira nasib sapa cepat dialah yang dapat..

Teringat pulak satu ketika semasa melawat Cameron Highland... berhenti di gerai orang asli ternampak rebung segar yang dijual disusun berderet2. Bila di tanya katanya rebung manis. Aku pun percayalah bila dia cakap rebung tu mereka dah pernah masak dulu & memang manis barulah mereka jual.  Malangnya bila dibawa pulang & dimasak... rasanya agak pahit! Sebelum masak tu aku dah rasa sikit yang mentah memang dah terasa pahit.. terus aku celur dulu buang airnya.. bila masak masih terasa pahit.. tapi masih boleh dimakanlah.. Kecewa sungguh rasa.. ingatkan sama macam rebung manis yang MIL pernah masak dulu.. serik dah rasanya nak beli lagi kalau ke Cameron Highland.. huhuhu...

Oklah dah panjang benar merapu.. hehe.. untuk resepi kali ni.. aku mencuba resepi gulai lemak rebung yang aku ambil dari fotopages seorang yang aku kenali semasa aktif berfotopages dulu.. Kak Jie Jie seorang guru yang sangat peramah & periang orangnya.. kalau berborak tak kering gusi asyik gelak aje.. walaupun tak pernah jumpa tapi kemesraan beliau sangat terserlah.  Terima kasih Kak Jie berkongsi resepi ini ye.. resepinya agak lain sikit dari resepi gulai lemak yang biasa aku masak... bolehlah kalau kawan2 teringin nak mencuba ye... memang sedapp!

Lemak Rebung dengan Perut
Resepi : Kak Jie Jie
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna


Bahan-bahannya

1 perdu rebung segar ~ dicincang halus dan direbus & tos (MaDiHaA guna rebung jeruk 600 gm ~ direbus & tos juga ye utk buang bau masam)
1/2 kilo perut lembu (MaDiHa guna 600 gm) ~ dihiris nipis dan 3 inci panjang ~ direbus hingga empuk
santan dari 1 biji kelapa (MaDiHaA guna 3 cawan santan sederhana pekat)
asam keping (MaDiHa letak sekeping jer sebab dah guna rebung jeruk)
garam secukupnya
sedikit gula

Bahan untuk dikisar halus
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
9 biji cili kering
1 1/2 inci kunyit hidup ( kunyit serbuk pun boleh)
1 inci lengkuas
2 batang serai (yang ini MaDiHaA ketuk aje)
sejemput biji ketumbar (MaDiHaA letak 1 sudu besar)
sejemput udang kering ~direndam hingga lembut (MaDiHaA letak 1 sudu besar)
1 biji tomato
2 biji cili merah
7 biji cili api

Cara Penyediaannya 
1. Dalam periuk, satukan santan, bahan yang diblend dan asam keping, masak hingga kuah mendidih.
2. Masukkan garam, rebung dan perut yang telah direbus. Masak hingga sedikit pekat dan keluar minyak.  Biarkan secukup rasa & bolehlah ditutupkan apinya. 





Selamat mencuba!

12 comments:

norhidana said...

wah bestnyer... dana tak berapa suke mkn rebung sbb bau dia kot... tp kalu rebung yg tak di jeruk tu dana mkn gk lah hehehhe...
tp sbb campur ngn perut tuh yg best tuh kak

Sheila Shafeareen said...

As'salam
Salah satu lauk kegemaran ank bujang sy ni..kalau dpt lauk ni meratah aje kerjanya...hemmm sy pun suka ..lama x masak manu cam ni..terliur pulak negoknya..cuti ni nak g pasar leh cari perut dan rebung heheheh

cik cek said...

Salam Madiha...

Pagi2 dah dtg sini....emmm...sedapnya menu ni...rebung memang fav.kak cek...cuma masak ngan perut ni memang kak cek tak penah masak....kat rumah ...cik abang je yang suka makan....

Madiha pekabo....sihat sejahtera hendaknya....;-)

CT Delima said...

A'salam Ratna :D

Ni antara lauk kegemaran CT ni. Kalau nak masak sendiri rasanya memang tak nak masak lah. Sebab dalam rumah hanya CT sorang jer yang makan. Yang lain2 memang tak suka makan, rugi kan.. hihihi

Sedapnya ni kalau dapat rasa semangkuk.. hahaha. Mintak tak hagak2 nak semangkuk jer erk.. hihihi

izahdaut said...

sedanpnya gulai rebung. terasa memanggil nak balik kapung ni.hehe

AZLITA AZIZ said...

hihi ita mmg tak pandai makan rebung dan perut... mmg tak pernah makan sebab mak ita pun tak pernah masak... sebenarnyer mak ita pun dia tak makan rebung dan perut... jadi bila mak tak makan dan tak pernah bagi anak2 makan lauk2 cam ni anak2 pun macam jakun... hihi
tapi kalau suami ita mmg suka lauk cam ni.. ita je yg tak pernah masak lagi...

::Azura Rahman:: said...

sedap nie.. kt umah dh ada stok rebung dgn perut.. lom masak lg.. tp kak madiha dh wat dulu.. ekeke.. zura kalu wat gini suka boh perut lebih.. mmg fav perut lembu.. ada lg ke kak gulai rebung nie??

Zaliedana said...

Assalam kak,rebung kalo celur,cicah sambal pong mmg sedap kan kak..Kami kalo rebung mmg xpernah beli,slalunya da sedara yg bagi,coz dia cari kat huta,kawasan umah dia mmg byk..Klo nak wat kenduri ke apa,mmg rebung dia slalu sponser..

Mama Gee said...

uii rebung ni makanan kegemaran mr b gee....nak2 kalo udang masak rebung...kak takde ke resepi udang lemak masak rebung tu..hik2

Citarasa Rinduan said...

kak ratna.
ya ampun.....
sabor jerlah.. dok tayang rebung masak lemak..
semangkuk kak...........
kita makan nasi panas2 untuk menu makan malam...hehehe

huda/miamicasa said...

salam perkenalan kak...lazat-lazat nyer la masakan akak....jom lawat blog saya & join my gift away...

Mamasya said...

Gulai rebung ni mkn jugak tp tak pernah masak sbb kat rumah tak da yg mkn.tp kalau perut tu rebus mkn dgn air asam...sedappp..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com