Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, April 15, 2011

Cendawan Sisir Goreng Pedas Bertauhu


Assalamualaikum & salam Jumaat semua...
Maaf kalau ada yang singgah sini tapi tuan rumah asyik dok hidang dengan serimuka doyan tu aje yer.. hehe.. Hari ni terlalu sibuk sikit dengan kerja2 kat ofis ni.. nak BW pun tak sempat.  Pegi mana2 yg dan jer... oleh sebab tu... terus ajelah ke resepi yer..

Resepi kali ni masakan kampong yang jadi kegemaran en. suami ku.  Sebelum kawin memang jarang masak Cendawan Sisir atau nama lainnya Cendawan Kukur ni.. memang jarang jumpa pun.. sekarang sejak suami dah ajar macamana nak masak barulah reti sikit2.. hehe.. Kat PJ ni senang jugak nak dapatkan cendawan sisir ni terutama kat pasar pagi ataupun kat pasar besar PJ kat bahagian sayur kampong.  Selain di masak lemak cili padi.. sedap jugak digoreng pedas macam ni.  Tauhu dicampur tu sekadar nak menghabiskan stok tauhu dalam peti ais... tak letak pun takpe sebenarnya.. oklah.. jom layan resepi sayur kampong ni yer...


Cendawan Sisir Goreng Pedas Bertauhu
Bahan2
3 cawan cendawan sisir 
1keping tauhu ~ goreng & potong kecil
5 ulas bwg merah*
2 ulas bwg putih*
13 biji cili padi*
1 cm kunyit hidup*
segengam ikan bilis ~ dibersihkan
2 batang serai ~ ketuk
Garam secukup rasa
Serbuk perasa jika suka
Minyak masak

Cara Menyediakan
1. Cendawan dibersihkan. Kerat jika ada bahagian yg keras pd umbinya. Rendam cendawan dalam sebesen air.. sauk cendawan yang timbul dengan tangan supaya habuk2 jatuh ke bawah. Buat 2 atau 3 kali.. kemudian jirus air lalu dan tos. Tumbuk cendawan separa lumat. Ketepikan.
2. Tumbuk bahan bertanda * hingga lumat. Kemudian masukkan bilis dan tumbuk lagi separa lumat bilis tersebut.
3. Panaskan minyak dlm kuali. Tumis bahan2 tumbuk serta serai hingga wangi. Masukkan garam dan bahan perasa. Kacau biar sebati.
4. Masukkan cendawan & tauhu goreng dan goreng / kacau hingga agak kering. Biarkan secukup rasa dan bolehlah dihidangkan. Enak dimakan bersama nasi putih & ikan masin.... memang menyelerakan..

17 comments:

hani said...

kak, tempat saya susah nak dpt sendawan ni...huwaaaaaaaaaaaaa...nak sepinggan...ekekekke

Ayu said...

ratna, kalau tempat hani susah nak dapat cendawan sisir ni..tempat akak lagilah haram tak jumpa punya..haha..akak kalau masuk jb tercari2 juga mana tahu ada cendawan ni..memang dah lama cari..sebab ramai yang kata sedap ..teringin lah nak makan..

tun_telani said...

kak madihaa.. tun x kenal rupa cendawan nih.. kesian pulak kat diri sendiri.. hehe

anymz said...

alaaaaahai Diha..dah lama tak makan cendawan kukur ni tau..org negori masak lomak dgn terung telunjuk..sedap lah diha..terliur akak..esok nak cari kat pasar tani rembau lah..

cik cek said...

Assalamualaikum...
Cendawan sisir...memang kak cek tak tau...bila Madiha sebut Cendawan Kukur....Oooooo....tau dah....tapi amat lama tak makan....

nOOrsha said...

ermm..sedapnye cendawan sisir....ingat dulu mase kecik2 cari cendawan ni lepas ujan, bawah plastik sorangsatu.. bile balik umah penuh plastik2 tu..sedap cendawan ni kan, walopun upenye buruk sket..ehehe

nora said...

salam.... wah sedapnyer.... dah lama x makan cendawan sisir nih.... rasanyer x de la kat sini......

MATAHARI said...

salam.sedap kulat sisir ni

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Sedap tapi cam payah je nak cari cendawan tu.

Anonymous said...

Madiha,

Sedapnya cendawan nih kalau masak lemak...campor dgn pisang muda boleh..jantung pisang pun boleh...emm lazat juga kalau letak daging dan belimbing buluh..masak pedas2...nangesssss...kakwa

munna said...

kalau kulat ni mmg selalu masak gulai lemak cili api je... tak pernah cuba menu lain

Naz said...

Assallamualaikum Kak madiha..
Kak, lauk-pauk akak semua kena dgn selera kita.. Lauk ni mesti sedap. Akak kan suka pedas.. Uihhh.. Mesti lazat ni ...

MULAN said...

camna rupa cendawan ni kak... gerenti sedap ni..

illy said...

cam ne nk tempah popiah daging ?

Diana @ Melley Mey said...

wah akak... nampak menyelerakan ler resipi nie... pasti sedap kan.. tmbhan lg diana nie mmg suka makan cendawan... nk try suatu hari nnt...

kaksu said...

madiha...harap sihat hendaknya...
biasanya cendawan ni akak masak lemak, tapi dah lama gak tak makan, bila tgok madiha masak goereng camni cam sedap je...wat akak teringinlah...

Anonymous said...

salam singgah...cendawan sisir ni ada dekat pasar pagi kat selayang baru

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com